Motorola бе един от най-важните играчи в мобилния сектор. Компанията предлага първия комерсиално достъпен мобилен телефон в света и създава хитове като RAZR и първия Droid. Както доказват Nokia, BlackBerry и HTC обаче, всеки бизнес, който не се развива достатъчно бързо, е обречен на смърт. Противно на очакванията на повечето анализатори, Motorola продължава да върви надолу, след като бе закупена от Google. Патентната база на американците помогна на интернет гиганта да се защити от съдебните атаки, но бъдещето на Motorola като нещо повече от огромното си патентно портфолио е под въпрос.

Има ли шанс компанията?

 

Ти закъсня, ужасно закъсня

Google е в странната позиция, в която трябва да се конкурира със собствените си Android партньори. През годините редица бизнеси доказват, че този модел не работи добре.

Всяка компания, опитала да предлага софтуерна платформа на лицензиращи партньори, докато продължава да продава собствен хардуер, успява да запази само едно от двете или фалира. Разбира се, като корпорацията зад най-популярната мобилна платформа в света няма изглед Google да фалира в близките години.

Нещо повече, акциите на компанията минаха 1000 долара за пръв път преди няколко дни. Motorola от своя страна върви стремглаво надолу. Компанията струва 1 милиард долара на Google всяка година и въпреки огромните съкращения (над 6000 служители) и бързата модернизация и оптимизация на Motorola тя не просто пропада, а копае дъното. Една от теориите е, че Google изчаква твърде дълго, преди да започне да използва Motorola както трябва.

Между придобиването и анонса на Moto X има около две години. Именно тези две години са времето, когато мобилният сегмент, най-вече в лицето на iOS и Android, се разви стряскащо бързо. Google е повече от доволна от пазарния дял на Android, който й носи огромни косвени приходи, без значение от коя версия, с коя модификация и от кой производител. Собственият хардуер на компанията обаче е далеч от успешен.

 

Moto X

Никой не е сигурен защо Google купи Motorola. Със сигурност компанията и патентното й портфолио помогнаха на Google да се защити в разгара на патентната война, но подобна инвестиция предполага по-дългосрочни планове.

Moto X закъсня с около две години и макар Google и Motorola да твърдят, че разработката на устройството е отнела много време, можем да бъдем сигурни, че подобен смартфон, при това използващ почти чиста версия на Android, може да бъде завършен за далеч по-малко време.

По-големият проблем обаче е, че Moto X не е разтърсващият пазара продукт, който очаквахме от звездно дуо като Google и Motorola. Устройството има страхотен дизайн, иновативни възможности и се "произвежда" в САЩ, което е силен маркетингнов апел в страната на неограничените възможности, но изглежда не е достатъчно, за да накара потребителите да изберат Moto X пред iPhone и забележете - корейската Galaxy серия на Samsung.

 

Прочетете повече на следващата страница.

Хардуерна дивизия, партньор или нещо друго?

Не е напълно ясно каква точно е ролята на Motorola в Google. Официално под логото на компанията виждаме етикета A Google Company, което не означава нищо. Противно на очакванията Google да превърне Motorola в своя хардуерна дивизия, която да произвежда впечатляващи Nexus устройства, забравяйки за името си, Лари Пейдж предпочете да продължи да третира Motorola като партньор.

По всяка вероятност следващият Nexus смартфон е произведен от LG и има по-изкушаващи възможности от Moto X, при това на сходна или дори по-ниска цена. Moto X не е устройство за ентусиасти. Ясната цел на Google и Motorola, ако все още можем да делим компаниите, е да създадат директен конкурент на iPhone.

Готин, цветен, лесен за използване, разчитащ на иновативни възможности, а не на сурови спецификации. Макар на хартия Moto X да е именно това, устройството не просто не се продава добре, а е истински провал от финансова гледна точка. Google не успя да осъществи достатъчно фокусирана и ясна комуникация с потенциалните купувачи на Moto X. Пазарът на устройството бе откраднат от Samsung Galaxy S4 и буквално унищожен от iPhone 5c и iPhone 5s.

 

Какво остава?

За няколко години Motorola разчиташе на топлите си отношения с най-големия американски мобилен оператор — Verizon. Droid линията направи Android популярен за пръв път. Успехът й е толкова сериозен, че голяма част от американските смартфон потребители все още наричат всички Android смартфони "droids".

Днес обаче средното качество на Android устройствата на азиатските компании е значително по-високо най-вече благодарение на значително по-доброто изживяване, което предоставя чистата версия на платформата.

Не можем да отречем, че дори ненужните софтуерни скинове на LG, Samsung и HTC са станали по-добри. След като получи CDMA версия на iPhone, Verizon вече не бе вързана към единствените добри Android устройства, които може да предлага - Droid линията на Motorola. В момента американската компания няма нито едно успешно начинание. Moto X е по-скоро провал, а Droid постепенно губи популярност.

Според някои анализатори Google дава последни шансове на придобивката си, преди да я асимилира напълно и да я използва единствено с научноизследователска цел. Вярвате ли, че това ще се случи?