
В последно време съкращението DLSS, което означава Deep Learning Super Sampling, се превърна в една от най-нашепваните от РС геймърите думички, защото реши една стара като света дилема за тях: производителност или графика.
По същество това е технология, разработена от NVIDIA, която използва изкуствен интелект за подобряване на производителността и качеството на изображението на видеоигрите. Тя работи, като рендерира игрите с по-ниска резолюция и след това използва изкуствен интелект, за да подобри изображението до по-висока резолюция, създавайки по-ясно и по-подробно изображение, като същевременно потенциално увеличава честотата на кадрите.
Това беше основната предпоставка на DLSS при стартирането му, но днес той включва множество други системи, които могат да подобрят качеството на изображението дори без да се увеличава разделителната способност на съдържанието. Те включват DLSS Ray Reconstruction, която използва AI за подобряване на качеството на осветлението и сенките; DLSS Frame Generation и Multi Frame Generation, които използват AI за вмъкване на кадри в играта и значително подобряване на FPS; и DLAA, или Deep Learning Anti-Aliasing, която прилага подобренията в качеството на изображението на системата и собственото си AI-подобрено антиалайзинг, за да предложи още по-добра графика, отколкото може да предостави родната резолюция.
От дебюта си през 2019 г. системата претърпя множество актуализации и подобрения, променяйки начина си на работа, ефективността си и отличителните характеристики между различните поколения графични карти RTX на Nvidia.
Днес вече се предлагат лаптопи с графичните ускорители от 5-а серия, които поддържат актуалната технология DLSS 4 и съчетават най-новите GPU чипове с възможност за гейминг на максимални настройки дори при тежки заглавия. Те не са просто следващото годишно издание, а качествeн ход напред, който променя много разбирания и дори някои стандарти.
DLSS 4 въвежда значителен скок в качеството на изображението и производителността. Това не е просто версия с Multi Frame Generation, а въвежда актуализации на почти всички подфункции на DLSS. От самото си начало DLSS разчиташе на изкуствен интелект за възстановяване на детайлите в Super Resolution, а с DLSS 4 NVIDIA въвежда нов AI модел, базиран на Transformer, който замества използваните досега конволюционни невронни мрежи – за удвояване на параметрите, четирикратно увеличаване на изчислителната производителност и значително подобрено качество на изображението. Ray Reconstruction, въведено с DLSS 3.5, също получава голямо подобрение в качеството на изображението с новия модел, базиран на Transformer.
Защо DLSS 4 е много повече от "следващата стъпка"
Докато предишните версии на DLSS подобряваха детайли в картината, която първоначално е изчислена в по-ниска резолюция, DLSS 4 вече генерира междинни кадри чрез AI обучение, тренирано върху милиони игрови сцени. Това е напълно нов подход, който позволява на технологията да предвижда и създава изображения, които до този момент изобщо не са били рендерирани от играта – при това в реално време. Резултатът не само впечатлява визуално, но и е несравнимо по-ефективен при онлайн игри, където всяка милисекунда реакция и забавяне може да бъде разликата между победата и елиминацията. Освен това се спестяват и ресурси, които иначе биха били заети от класическия рендеринг процес.
Ползите от DLSS 4 стават особено осезаеми при набиращи популярност високи резолюции като QHD и 4K, където без тази технология много лаптопи биха се натоварили до прегряване. Благодарение на решаващия скок в технологията на Nvidia това вече не е проблем – дори компактни модели могат да осигурят производителност, която доскоро беше запазена само за настолни машини с водно охлаждане. DLSS 4 прави възможно невъзможното – гейминг на високи настройки с мобилен хардуер.
Ray Reconstruction и DLAA: новите попълнения в графичния арсенал
Ray Reconstruction и DLAA са поредните два термина, които често се срещат в специализираните анализи на РС гейминга и в оживените онлайн дискусии сред феновете. Ray Reconstruction е технология с изкуствен интелект, пресъздаваща липсващата информация в сцени чрез пресмятане на пътя на светлината в триизмерна среда. Вместо стандартните филтри за премахване на графичния шум се използва AI модел, обучен върху милиони кадри, който с висока точност възстановява фини детайли и светлосенки.
На свой ред Deep Learning Anti-Aliasing (DLAA) е друг полезен инструмент от пакета DLSS. DLAA използва същата AI основа, но се прилага за изглаждане на ръбовете на триизмерните обекти и на техните текстури в пълна разделителна способност. Тази технология е особено подходяща за игри, които залагат на визуален реализъм и атмосфера, а не толкова на честота на кадрите и максимална скорост.
Кои са лаптопите с DLSS 4?
DLSS 4 работи само с видеокарти Nvidia RTX от минимум 5-а серия, защото използва хардуерни подобрения, които липсват при по-старите модели. Това означава, че дори и да имате лаптоп с RTX 40-серия, технически не е възможно да получите пълния пакет от подобрения, идващи с DLSS 4.
DLSS 4 е налице на всички RTX модели, но Multi-Frame Generation първоначално е ексклузивно за серията RTX 50. По-старите GPU от сериите RTX 40, 30 и 20 също ще получат подобренията на DLSS 4, но вероятно в по-ограничен капацитет. Nvidia предлага поддръжка на DLSS 4 за над 70 заглавия, сред които големи игри като Cyberpunk 2077 и Alan Wake 2, заедно с много инди хитове. Ето защо изборът на лаптоп с графичен ускорител RTX 5000 е не просто въпрос на инвестиция в бъдещето на гейминга, а на пълноценно изживяване още сега.
Ако вече сте убедени в това, което милиони геймъри по цял свят вече виждат с очите и на екраните на компютрите си, то Ardes.bg е сред първите в България, които предлагат тези нови лаптопи с DLSS 4. Ако търсите баланс между мощ, мобилност и смело навлизане в следващата фаза на гейминга, остава само да изберете модела.