Напиши думата, която търсиш и натисни Enter

През последното десетилетие социалните мрежи създадоха усещането, че можем да надникнем в ежедневието на хората около нас - всички споделяхме снимки и видеа от местата, където сме били, постепенно започнахме да разказваме и историите си, а обществото като, че ли наваксваше по дигитален начин със случващото се. Без съмнение се родиха много тенденции, които прераснаха в стереотипи и вече са неизменна част от живота ни. Когато обаче промените на 2020 година пристигнаха и преобърнаха разбиранията ни за света, се оказа, че голяма част от създаваните образи имат и друга страна. Научихме по необичаен начин, че някои от колегите, които идват по-рано сутрин в офиса, всъщност не се опитват да се докажат пред мениджърите, а наваксват със задачите, защото на предходния ден е трябвало да седнат с детето си и буквално да си припомнят математиката за 4-ти клас. Осъзнахме, че онези, които по наше мнение са се “измъквали” всеки следобед, всъщност са го правели, за да заведат децата си на тренировка; разбрахме, че всъщност грижата за децата е приоритет от задачи, който трудно би могъл да бъде делегиран на близките “подръка”, защото съвременното поколение от подрастващи има съвсем различни виждания и нужди.

През последните две години голяма част от родителите се оказаха без резервен план - разпорежданията за дистанционно обучение и работа се променяха от ден за ден и дори най-смелите графици пропадаха. Продължителните срещи в Zoom бяха прекъсвани от запитване, идващо от съседната стая, където тече поредният онлайн час или забавна игра.

Но условието, че животът трябва отчасти да протича дистанционно, беше само върхът на айсберга. Социалните норми вече се бяха трансформирали и към родителите започна да се отправя определен норматив от очаквания. Ако преди едно поколение време повечето деца имаха достъп до голяма степен уеднаквено образование, днес различните школи са си проправили своите пътеки и са популяризирали методите си. Дори онези, които не отглеждат деца, са чували за Монтесори, японска педагогика и ранно детско развитие. Въпреки че в големите градове конкуренцията е осезаема, при местата за полудневна или целодневна детска грижа, занималните и академиите, провеждащи курсове и тренировки за деца, местата винаги са ограничени и най-често не достигат. Стремежът да се постигнат най-добрите резултати се провокира и всеки родител търси най-подходящия начин детето му да поеме в тази посока само с една цел - конкурентоспособност в бъдеще.

 

Бъдеще, незачитащо графици

 

Графиците на мнозина се препълниха и започнаха да се изплъзват, а хибридният начин на работа отвори неподозирани възможности. И докато всички попълваме планерите си, изчислявайки колко време ще ни отнеме всеки ангажимент, си мечтаем всичко да може да се случи на едно място. Оказва се, че това не е толкова невъзможно - на емблематичната дата 1 юни през 2018 година в София стартира АЛФЗОНА.БГ. Социалната и образователна иновация на консултантска агенция АртВИЗА ПРО първоначално започва да предлага услугите на детегледачи за най-малките. Интересът към тази сфера довежда до създаването на Образователен център АЛФ, който всъщност е един вид училище за детегледачи. Оказва се, че доста често служителите в една компания имат нужда от подобен тип услуги по едно и също време, ето защо АЛФ инициира старта на Корпоративна занималня АЛФ, при която деца между 9 месеца и 12 години се обучават в бизнес среда.

Както може да се предположи, начинанията бързо добиват популярност и откриват своите привърженици. Ако попитате някой от тях дали АЛФ има нещо общо с популярния през 90-те години телевизионен герой, те ще ви отвърнат с усмивка, че на децата със сигурност ще им е поне толкова забавно. Всъщност АЛФ е акроним на Алтернативно личностно формиране. Това  е многокомпонентен процес, който включва, развитие на обща и фина моторика, лесното овладяване на езикови, математически и социални умения, насърчаване на таланти, индивидуалност и лидерство. Тези термини може би ви напомнят на терминологията на голяма част от съвременните коучинг тренировки, но за разлика от тях се обръща голямо внимание и на емоционалното възприемане от страна на децата. По този начин се формират първите впечатления за процеса на образование, които да послужат като основа за създаването на устойчиви навици за интерактивен неформален и информален процес на обучение.

 

Процесите на обучение: добре познати или забравено богатство

 

Ако си представяте обучението като една зала, в която десетки учащи са седнали на бюро с отворени бележници пред тях, то вие имате един класически, но непълен поглед върху образователната система. Това се дължи на факта, че по-голяма част от възрастните са прекарали часове точно по този начин, но за съжаление съвременните проучвания показват, че подобно синтезиране на информация отговаря за съвсем малка част от знанията ни. Оказва се, че опитът и информацията, придобити в междучасията, във времето след края на училищния ден, по време на игра и контакт с приятели и връстници, са допълвали липсващите части от пъзела. Всичко би било в реда на нещата, ако самият житейски темп не се беше изменил. Присъствието на технологията в ежедневието преобърна процесите, съответно няма как да очакваме, че ще получим същите резултати с добре познатите техники.

Днес служителите преминават през няколко обучения годишно, за да могат да допринесат към конкурентните способности на компанията. Ясно е, че знанията имат постоянна нужда от надграждане, уменията - от усъвършенстване, а работната среда - от динамика. Традициите са пълноценен източник на информация, но енергията и прогресът са все по-противопоставящи се отправни точки, които не могат да бъдат пренебрегнати.

Подобна симбиоза - на добре запазеното и уважавано минало и високите технологии - откриваме в японските традиции и особено в широко прилагания там педагогически модел GAKKEN. Децата в Япония често са давани за пример заради своите маниери и обноски. Японската система стимулира индивидуалността и същевременно поддържа чувството за идентификация на детето с групата, като акцентира върху уважението към останалите и зачитане на личното пространство.

Корпоративната занималня АЛФ следва ценностите на системата GAKKEN, предприемайки иновативен педагогически подход, комбиниран с музика, приложни и визуални изкуства.

Вдъхновението в АЛФ идва и по друга линия - учителите владеят тънкостите на Реджо-педагогиката. Тя е възникнала през 90-те години на миналия век в Италия и се е наложила като една от най-добрите образователни системи в света. Въпреки че вече са изминали няколко десетилетия, тя идеално се вписва във възгледите на съвременните поколения: равнопоставеност, акцент върху собствените способности и потенциал, както и откриване на таланта още в детска възраст. Подходът се различава от останалите педагогически методики, при които учителят се стреми да коригира некомпетентността на децата - тук подобна категория не съществува, защото стандартизираната оценъчна система е напълно изключена от уравнението. По този начин се изграждат личности, които да изявяват най-силните си страни - в точното време и без манипулация.

 

Една нестандартна среда за обучение

 

Както сами ставаме свидетели, хибридните модели на работа са изпълнени с предизвикателства, които консервативният бизнес трудно може да разреши. Но ако още в ранните години се представят разнообразни гъвкави подходи, вдъхновени от глобалното разнообразие, в бъдеще възникващите затруднения могат с лекота да бъдат конвертирани във възможности. Основна цел на система АЛФ (Алтернативно личностно формиране) отключва разнообразните начини по създаване на съдържание: приказното творчество, театъра и приложните изкуства надграждат логическото мислене, асоциациите, търсенето на решения. Индивидуалността се подкрепя, но и се разглежда в обкръжаващата среда. Ето защо родителите са ключов фактор за развитието на своите деца - те също имат своето място в програмата: техният личен пример в търсенето на конструктивни решения в практическите занимания е незаменим. А и е един забавен начин да погледнат света през очите на своите деца.

Въпреки че говорим за иновативни подходи, има и една подробност, която всички в съвременния бизнес модел биха подкрепили: работното време на Корпоративна занималня АЛФ е до 18:30 часа всеки делничен ден.

Корпоративна занималня АЛФ можете да откриете както в базата им, помещаваща се в Търговски център “Европа” в София, на бул. “Искърско шосе” 7, така и да подадете индивидуална заявка за провеждане на ежеседмични занимания директно във вашата корпоративна среда. Със сигурност термините дизайн мислене, коучинг, арттерапия и визуалните изкуства ще предизвикат интерес не само у най-малките. Възможно е дори родителите и техните колеги да пожелаят да се включат в заниманията - защото е винаги от полза мисълта да се освободи.

Повече информация за Корпоративна занималня АЛФ можете да откриете тук.

Снимки: ALF; Shutterstock