Когато телевизионните канали набираха популярност в България в началото на 90-те, паузите между предаванията бяха заети с реклама. Но не стандартните видеоклипове, а един специфичен вид телемаркетинг, който възхваляваше качествата на продуктите, а от зрителите се искаше единствено да наберат телефонен номер и да поръчат съответния артикул. Разбира се, от тези времена много неща са се променили, като днес повечето потребители избират да пазаруват онлайн - предимно заради по-голямото разнообразие и конкурентните цени. Но за да стигнат клиентите въобще до идеята, че дадено нещо им трябва, то трябва да бъде позиционирано правилно. И когато физическите магазини играят второстепенна роля, то на дневен ред идват инфлуенсърите. Това, което ние познаваме, са снимки или кратки видеа, които показват как предметът приляга в ежедневието.

Азиатският пазар обаче е много по-различен - още през 2010 година се появява пазаруването на живо и за последните над 10 години стойността на този пазар достига колосалните 171 милиарда долара. Пазаруващите се включват към дадени канали, които представят новите продукти, а създателите им отговарят на техните въпроси. Всичко се случва в реално време през мобилни приложения, което означава, че всеки може да бъде продавач. В Китай най-популярна е услугата Taobao Live - по-познат като местния еквивалент на Amazon.  
Въпреки това най-посещаваните канали/профили възприемат доста професионален подход - представят се луксозни и интригуващи стоки, ангажират се професионални осветители, оператори и гримьори, избират се атрактивни локации и домакини. Разбира се, включват се и местни знаменитости, а някои дори поставят рекорди - Lipstick King продава 15 000 червила в рамките на 5 минути. Хонорарите зависят от популярността на водещите, които често вземат част от приходите, генерирани от съответния бранд. Много платформи се опитаха да повторят формулата, но към този момент успехите извън Азия са доста противоречиви. Слуховете са, че TikTok в крайна сметка ще използва момента и ще въведе тази тенденция и в останалия свят, но дали купувачите ще я възприемат с отворени обятия?  

Снимки: Unsplash

Виж още: Какво точно се случи с Instagram?

Още от Social