Американската Федерална комисия по комуникации (FCC) поиска от големите мобилни оператори в страната моментално да започнат работа по създаването на технология, която блокира непоискани маркетингови и спам обаждания, съобщи Ройтерс.

Така наречените robotic обаждания (“robocalls”) всъщност са автоматични и предварително записани телефонни съобщения, чрез които измамници и маркетингови компании досаждат на клиентите. Те продължават с тормоза си, “основно заради бездействието на индустрията”, казаха от FCC.

Писмото с искането е изпратено от председателя на комисията Том Уилър до изпълнителните директори на всички големи телекомуникационни компании като AT&T, Sprint, US Cellular, T-Mobile US, Level 3 Communications Inc, Frontier Communications Crop и др.

Уилър каза още, че не иска PR отговори, а такива които съдържат “конкретни решения на тези проблеми”. FCC не задължава телекомите да предложат блокиране на robocalls, но силно препоръчва тяхната имплементация, като държи да не се таксуват крайните потребители за “екстрата”. 

“Потребителите трябва да имат възможност да изключат блокиращия филтър, но само след като доставчикът е обяснил какви са възможностите му”, каза Уилър.

 

 

Той критикува и spoofing методите, които позволяват на измамници да крият самоличността си, като манипулират показвания номер на екрана на потребителите. Спам обажданията често имитират банки и правителствени агенции, за да достигнат до чувствителна информация от потребителите.

От комисията искат още телекомуникационната индустрия да създаде специален списък, в който да се включват регистрирани и проверени правителствени агенции, банки и застрахователни компании. Иска се и блокиране на нерегистрирани доставчици извън САЩ, тъй като огромен брой от измамите идват от външни страни, таргетиращи американци.

В САЩ FCC прилага някои от следните принципи:

- Телемаркетинг обажданията могат да бъдат спирани от потребителите чрез регистъра Do Not Call, който засяга фиксирани и мобилни телефони.

- Всички robocalls искат изричното потребителско съгласие, като те включват политически, статистически и други обаждания.

- Телекомите нямат никакви ограничения на предлаганите технологии за блокиране на тези обаждания, а FCC дори ги насърчава.

- Съществуваща комерсиална връзка не дава съгласието на потребителите да получават обаждания или съобщения. Това означава, че дори той да е клиент на дадена компания, това не й дава правото да го спами със съобщения.

FCC е започнала 13 съдебни преследвания срещу robocalls от 2013 г. насам. През 2015 комисията дори глоби компания от Флорида с 3 млн. щатски долара заради нелегално промотиране на туристически оферти.

Проблемите с телефонния спам тормозят клиентите на цялата индустрия по света. От FCC годишно получават хиляди оплаквания от тормоз, като в България тези проблеми се адресират към Комисията за защита на потребителите (КЗП).

 

 

Наскоро КЗП беше сезирана, след като клиенти на мобилен оператор се оплакаха, че получават SMS-и с различни игри, които, ако изрично не бъдат отказани с SMS, се таксуват. OFFNews съобщи за случай за жена, получила SMS, написан на латиница, от оператора Vivacom. В него я приканвали да се отпише от абонамент за игри, като изпрати SMS на съответния кратък номер. Жената не обърнала внимание на съобщението, не изпратила SMS и операторът я абонирал за игрите без нейното разрешение и знание. Така към сметката й всяка седмица започнали да се прибавят по 2.40 лева с ДДС.

В България проблемите с непоисканите търговски (и спам) съобщения е регулиран формално, но не се контролира достатъчно от компетентните органи, имайки предвид всекидневния спам, на който сме свидетели.

Защитата от спам се осигурява както за физически, така и за юридически лица. За юридическите е създаден регистър, в който се вписват електронните им адреси, стига това да е било заявено предварително по надлежния ред. Регистърът се води от Комисията за защита на потребителите (КЗП). Изпращането на непоискани търговски съобщения до вписан адрес е забранено под страх от глоба в размери 250 до 1500 лв., а при повторно нарушение от 1000 до 4000 лв, пише специализираният сайт Pravatami. От физическите потребители пък се иска писане на жалба до КЗП едва ли не за всеки индивидуален случай.

Прочетете: "Кралят на спама" бе осъден на две и половина години затвор

Тагове: