Преди 30 години (плюс няколко дни) Тим Бърнърс-Лий изпраща писмено предложение, носещо ужасното заглавие „Управление на информацията“, до своя началник в Европейската лаборатория по физика ЦЕРН. Документът разглежда въпроса как бъдещите учени ще следят все по-големите си проекти. „Това предложение дава отговор на такива въпроси“, пише в уводната му част.
Предложението описва това, което само за няколко години ще се превърне в световната мрежа: свързана система за споделяне на информация, която би революционизирала начина, по който цялата планета комуникира.
Към онзи момент свързаните мрежи от компютри вече работеха в продължение на няколко десетилетия. Хората изпращаха имейли, споделяха файлове, пишеха във форуми и дори създаваха първите емотикони.
Но сякаш едва с появата на World Wide Web интернетът наистина „потръгна“. Уеб браузърите, уеб страниците и хипервръзките улесняват намирането и преместването на информация, а тъй като са с отворен код, всеки може да създаде свой собствен браузър или уебсайт.
През последните 30 години големи части от мрежата изчезнаха толкова бързо, колкото и се появиха. Информацията, която намираме в мрежата, ни кара да се смеем или да се мръщим, с нея убиваме време, а покрай цялата работи дори откриваме и нови приятели.
За годишнината на WWW обръщаме внимание на някои от любимите ни уебсайтове.
Amazon
Мрежата бързо се превърна в основно място за пазаруване и никой сайт не олицетворява това по-добре от Amazon. Онова, което започна като онлайн книжарница, бързо се разрасна и скоро „погълна“ много от известните и обичани марки. В наши дни използването на Amazon е неизбежно: то е гласов асистент, това е облакът, който захранва много от сайтовете, които използвате, верига за хранителни магазини и сайтът, откъдето купувате почти всичко. По ирония на съдбата компанията също се поучи от старите си конкуренти и откри множество физически магазини.
Buzzfeed
От GIF-ове на котки до персонализирани тестове, BuzzFeed се превърна в един от пионерите на ранните дигитални медии, защото изпълняваше добре това, което си беше поставил за цел: да направи популярно съдържание. След появата му интернет бълва вълна от сайтове, подобни на Buzzfeed, достатъчни, за да завъртят цялата машина за пародийно съдържание, за която бленува поколение Y. В сериала BoJack Horseman една от героините работи в базиран на BuzzFeed сайт, наречен Girl Croosh.
CSS
CSS направи възможни красивите уеб страници, отделяйки това, как изглежда една страница, когато я разглеждате, от начина, по който тя стои в HTML. По-важното е, че благодарение на CSS създаването на хубави и използваеми уеб страници е като детска игра: можете да използвате браузър, за да прегледате кода на сайта и да си поиграете с изгледа на цялата страница, като променяте тук-там различни елементи. Нуждата да пишете код за конкретен браузър все още съществува, но днес целият процес е далеч по-простичък за изпълнение.
Ebay
Някъде между професионалния магазин на Amazon и свободните малки обяви на Craigslist, eBay затвърди репутацията си на място за закупуване на почти всичко втора ръка. Малко онлайн пазари е вероятно да ви продадат едновременно резервни части за автомобили и дрехи втора употреба и все пак по някакъв начин eBay намира начин да приюти всички тези обяви. Сайтът има достатъчно потребители (а сега вече и фирми), които ви предлагат стоки, от които се нуждаете. В днешно време интерфейсът на eBay често сдава багажа, опитвайки се да обслужи всички интереси, но каталогът му е също толкова странен и прекрасен, колкото можете да си представите.
Flickr
Беше 2004 г.: имахме дигитални камери и сайтове за социални медии като Myspace и Friendster, но нямаше истински начин за споделяне на снимки. Тогава се появи Flickr и промени всичко. Беше удивително да качите огромен брой снимки от туристическо пътуване, да ги споделите с приятели, след това да изживеете наново цялото приключение с едно натискане на бутон. И всичко това можете да го направите през чистия, атрактивен интерфейс на сайта, от който могат да се поучат много конкуренти. Flickr е дигитална галерия, онлайн музей за снимки на професионалисти и любители и макар в днешно време посещаемостта му да не е толкова голяма, той винаги ще има място в нашите сърца.
Geocities
Затворете очи и си представете страницата на GeoCities. Може би сте сложили някакви блестящи рисунки, защото не сте успели да намерите изображение, достатъчно голямо, за да запълни екрана, без да го разтегляте до неузнаваемост. Докато решавате какво да използвате в първата ви лична страница, може би ще сложите GIF на строителен работник с предпазна каска и знак „в процес на изграждане“ - така посетителите ще знаят, че подготвяте нещо добро. Евентуално.
Hotmail
Мрежата не е измислила имейлите, които я предшестват с поне 20 години. Webmail обаче направи електронната поща лесна за използване и широко достъпна. Hotmail стартира през 1996 г. като един от първите сайтове за електронна поща, в който всеки може да се регистрира, за да го използва като алтернатива на предлаганите алтернативи от интернет доставчиците. Ранният уеб беше толкова изискан, че основателите на Hotmail Сабир Бхатия и Джак Смит избраха името, защото включва препратка към HTML („HoTMaiL“). Използването на Hotmail стана повсеместно, след като услугата бе закупена от Microsoft през 1997 г.
Know Your Meme
В интернет непрекъснато циркулират различни миймове, които постоянно се развиват, ремиксират и променят. Know Your Meme следи за тяхната хронология.
LiveJournal
Имало едно време (около края на XXI век) една социална мрежа, наречена LiveJournal, където голям брой хора (някои с много странни псевдоними) пишеха блогове, водеха дебати в секцията за коментари, публикуваха художествена литература, поезия и изкуство и като цяло се забавляваха. През 2007 г. LiveJournal бе продадена на руска медийна компания, а много от оригиналните ѝ участници се пренасочиха към Facebook и Twitter. LiveJournal е все още жив, но неговите сървъри вече са руски, както и повечето от потребителите.
Netflix
Отървавайки ни от таксите за просрочено връщане на видеокасети, Netflix успя бързо да се превърне от услугата за отдаване под наем на DVD до пълноценна цифрова услуга за дигитален стрийминг, която преобърна начина, по който гледаме филми и телевизия. Сега Netflix е неизменна част от популярната култура. Фразата „Netflix и chill“ се превърна в мийм и със сигурност последните оригинални заглавия са тема за разговор с познати и непознати.
PornHub
Как обществото щеше да се развива без Pornhub? Вероятно трябваше да претърсваме кофите за боклук за изхвърлени порно списания. Разбира се, свободният достъп до порнография има своите недостатъци. Но Pornhub окуражи хората да разкрият най-интимните си желания. Този сайт и други като него помогнаха на много хора да се почувстват разбрани за странните си сексуални фетиши. Това, което започна като място за преглед на мръсни снимки, сега е един от най-посещаваните сайтове в мрежата.
Първо се появи Digg, но Reddit успя да създаде новинарски сайт, ориентиран към потребителите, които се интересуват от всичко - от снимки на котки през финансови съвети до козметични продукти. Наричайки се с гръмкото "първа страница на интернет", Reddit е мястото, където хората отиват, за да разпуснат, да открият нещо любопитно и да намерят сродни умове.
Wikipedia
Можете просто да наречете Уикипедия „свободната енциклопедия, която всеки може да редактира“, но това ще омаловажи нейното влияние. Уикипедия е живо отражение на съвременната култура. От появата си през 2001 г. тя бързо премина от фазата „не се доверявайте на интернет“ (деца, не цитирайте Уикипедия в домашните си!) до арбитър на истината (деца, проверете в Уикипедия, преди да решите, че приземяването на Луната е измама!). Нейната хипертекстова структура насърчава интелектуалното любопитство - може би дори твърде много.