До края на юни всеки желаещ може да тества CRM системата Microsoft Dynamics CRM. Българското представителство обяви старта на кампания, в която потребителите могат да пробват възможностите на системата и да преценят дали тя отговаря на техните нужди. През пробния срок, който продължава 30 дни, CRM програмата ще се ползва под формата онлайн услуга. Ако след изтичането му компаниите искат да продължат да използват системата, ще могат да го направят както като Software-as-a-Service, така и чрез закупуване на лицензи.
Желаещите да пробват системата могат да го направят през специално разработен портал. Регистрацията включва предоставяне на име, фирма, телефон и имейл за контакт. По този начин се генерира CRM профил на съответната фирма и в неговите рамки могат да се добавят неограничен брой потребители.
Инициативата се нарича Click Try Buy и е на Microsoft България и нейните местни партньори Интелиджънт Системс, ЛЛП България, Пиас Кредере, Технологика и Парафлоу. Освен у нас кампанията върви в още 5 източноевропейски страни.
Два са „отличителните белези" на кампанията в сравнение с провежданата досега инициатива на щатския пазар, коментира Иво Дрешков, мениджър партньори „Решения за управление на бизнеса" в Майкрософт България. „От една страна, потенциалните ни клиенти ще могат да пробват CRM системата на български език, а от друга - още на пробната фаза в проекта са ангажирани партньорите на Майкрософт".
Идеята на тяхното участие е със своя опит и експертиза да помогнат на потребителя да прецени дали решението може да бъде от полза на неговия бизнес. Промоцията е насочена към всякакви размери компании - малки, средни и големи, както и за представители на всички вертикални сегменти.
От Майкрософт България споделиха, че вследствие на кампанията, проведена в Западна Европа, в Дания 10% от опиталите предимствата на продукта са станали клиенти на Майкрософт. От тях половината са предпочели да продължат да използват CRM-а като услуга, а другата половина е заложила на закупуване на лицензи и инсталация на локалните сървъри.
„Ако броят потребители, които ще ползват системата, варира или ще се ползва за период, по-кратък от 2 години, ценово е по-изгодно да се заложи на хостваната услуга", каза Иво Дрешков. Ако плановете на компанията са за предварително ясен брой потребители и повече от две години употреба, вече става по-изгодно да се закупят лицензи, допълни той.
Какъв дял от потребителите ще предпочетат обаче SaaS варианта, не може да се прогнозира. „Това зависи от зрелостта на пазара на хоствани услуги, който в България е все още много слабо развит", коментира Орлин Дочев, мениджър бизнес системи в Microsoft България. „Всичките ни имплементации са директно при клиента."
Пазарът на CRM системи също е в доста ранна фаза у нас, стана ясно на представянето на Click Try Buy. Според представители на Майкрософт големите имплементации на подобни системи са не повече от 5 - 6 и са направени в международни компании, които ползват системата и в другите си клонове. Още 20-ина фирми използват някаква разновидност, близка до система за управление на контактите с клиенти. В световен мащаб CRM пазарът е милиарден бизнес.
Развитието на този сегмент в България зависи от забавянето на икономиката, коментира Орлин Дочев. Ако ситуацията се стабилизира, може да се очаква до края на годината пазарът да се удвои, допълни той.