Стига да не използвате само най-установените услуги и приложения, има огромен шанс да разчитате труда на екипа на стартираща компания. Стартъп експлозията е точно преди или дори в своя пик, достигайки до момента, в който свежите идеи на група току-що завършили студенти са по-добре реализирани и значително по-креативни от дългогодишния труд на големи корпорации. Стартъпите променят представите за скорост и не се страхуват да грешат. До огромна степен самата Google функционира като огромна стартираща компания. 

Ако приложението или услугата на стартиращата компания, на която разчитате, стане особено масово, вероятно в дадена хубава сутрин ще получите мейл с тъжно-възторженото съобщение "We've been acquired", или "Бяхме придобити".

Поглъщането на по-малки компании далеч не е прецедент, но подбудите и последствията от него са доста интересни в съвременната технологична индустрия. 

Ще се радваме, ако споделите своя опит с придобита стартираща компания. Как решихте последвалата липса?

 

Примери

 

Sparrow

Ако изобщо можем да говорим за сензация в толкова стара и стабилна форма на комуникация като мейла, Sparrow определено е единствената в последните няколко години.

Французинът Доминик Лека и неговият неголям екип за пръв път погледнаха на електронната поща като на човешка, а не корпоративна форма на общуване. Затъпелите офис служители, които използват стара версия на Thunderbird или дори Outlook, далеч не са единствените потребители, които виждат мейла като най-важния си комуникационен канал. Уморени от ужасните мейл клиенти за всички платформи, в края на 2010 французите пускат първата бета на ново поколение мейл клиент, наречен Sparrow.

В началото той работи само с Gmail, но по-късно е добавена поддръжка и за стандартни IMAP и POP пощи. През февруари приложението се появява в Mac App Store, а година по-късно врабчето има и версия за iPhone. Sparrow е сензация - за по-малко от ден приложението достига до първо място по сваляне, макар да не е сред най-евтините, а iOS потребителите заменят вградения мейл клиент, въпреки че това води до известни усложнения. 

Малко преди да бъде представена версията за iPad, Лека и компания обявяват, че Sparrow е придобита от Google. Разработката на приложението е прекъсната и единствените ъпдейти, които все още излизат, отстраняват бъгове и сериозно дупки в сигурността. 

Резултатът от придобиването вече си личи в интерфейсите както на уеб версията на Gmail, така и в изцяло новото приложение за iPhone и iPad. Из мрежата се носят и доста сигурни слухове, че Google ще представи официален Gmail клиент за PC и Mac

 

Snapseed

Едно от най-популярните и професионални приложения за по-сложна обработка на снимки за iOS и Android със сигурност е Snapseed. Иновативният интерфейс на Nik Software прави бързите корекции и по-бавните креативни добавки забавни и сполучливи, без да завишава летвата на свикване твърде много. 

По-рано тази година цялото Snapseed подразделение на Nik Software (която разработва и професионален фото софтуер) бе придобито от Google. Резултатите са положителни - приложението вече е безплатно за всички платформи и има по-сериозна интеграция с Google+. Очакваме идеите, приложени в него, да се появят и в Picasa. 

 

Instagram

През април 2012 г. разработката на Кевин Систрьом и неговите 12 колеги бе придобита от Facebook срещу феноменалната сума от милиард долара. Повече за сделката може да прочетете в подробния ни анализ тук.

Промените, осезаеми от потребителите, засега са незначителни. 

Други примери

Горните три стартъпа са примери за развой на събитията, при който потребителите не остават ощетени. Макар развитието на Sparrow да бе прекъснато, клиентът продължава да бъде изключително приятен за използване. Snapseed запазва пълната си функционалност, но вече е безплатна, а Instagram е почти непроменена от придобиването. 

Често обаче резултатите са доста различни. При класическото придобиване на приложение или услуга то спира работа бързо след това, а всички негови възможности и екипът биват внедрени в основния продукт на компанията майка. Потребителите, които са превърнали приложението в част от ежедневието си, трябва да спрат да го използват и да открият начин да изнесат информацията си от него. Ако придобиването все пак доведе до съществуване на сходна алтернатива, тя изисква навлизане в екосистема, която потребителят може би не харесва. 

Достатъчно е да посетите Tumblr блога wevebeenacquired.tumblr.com, за да откриете множество подобни примери. 

 

Причините

Обобщено, причините за придобиване на стартъпи са следните:

- придобиване на ценни кадри, патенти, идеи и готови продукти, които да бъдат интегрирани в по-големи услуги и приложения. 

- неутрализиране на изгряващ конкурент

- изпреварване на придобиване от страната на друга конкурентна компания без конкретен бизнес план

- привличане на голяма потребителска база

- постепенно обвързване с продукта на компанията майка без директно внедряване

 

Убиване на иновацията

Zynga е една най-хищните компании с лоша репутация. Залязващият гигант в областта на социалния гейминг купува малки студиа със стряскаща скорост и учудващо слаби резултати. Повечето от тях създават интересни и иновативни заглавия преди преминаването под шапката на създателите на FarmVille. Качеството им обаче се влошава бързо след добавянето на червеното куче към сплаш екрана. 

До известна степен чистата иновация се прекъсва след придобиването на кой да е стартъп от коя да е корпорация. Свежите идеи на основателите губят свободата си и започват да работят по нов начин, в който във фокуса не са потребителите, а корпоративните интереси. Именно затова са похвални примерите на малки студиа и дори еднолични разработчици, които отказват блазнещи предложения за мултимилионни или дори милиардни сделки. В тези ситуации водеща е не само надеждата за по-значими финансови успехи при самостоятелно развитие, но и уважението към потребителската база и нейното доверие.