„Това е просто тухла“ - е една от многото негативни фрази, които се използват по-адрес на Chrombook лаптопите на Google, в кампанията на Microsoft – Scroogled!
Microsoft иска да ви откаже от покупката на Chromebook лаптоп. Но защо?
Колко големи заплахи представляват уеб базираните лаптопи на Google за основният бизнес на Microsoft? През 2013 година Google представи серия от Chromebook лаптопи от хардуерните производители Acer, Samsung и HP, като по-този начин, компанията от Mountain View, привлече традиционни Windows PC партньори на Microsoft, създавайки нискобюджетни лаптопи предназначени за масовата аудитория.
Всъщност, когато преди 2 години Google представи първият си Chromebook, Microsoft не обърна сериозно внимание на това. Но наскоро Microsoft започна да напада лаптопите на Google, в своята негативна кампания Scroogled.
Така нареченият “Ben, The PC Guy” обикаля по улицата, с два лаптопа подаръка, единият с Windows 8, а другият с Chromebook OS, и задава въпроси на уж случайни минувачи за техните предпочитания при работа с компютър. Както се досещате те винаги изтъкват приложенията на Microsoft като основни в тяхното ежедневие, отричайки всяко устройство, което не ги поддържа.
За тези от вас, които са запознати с технологиите, това не може да е основна причина за избора на лаптоп, но за хората, които не са наясно негативната реклама на Chromebook може да доведе до отказ от покупка, което е и целта на Microsoft.
Всички усилия на компанията, за подкопаване на авторитета на лаптопите на Google, много напомнят на "Laptop hunter" рекламите, които Microsoft използваха, за да атакуват Apple след пускането на Windows Vista. Но разликата този път е, че Microsoft се защитава от заплаха, която всъщност още не съществува!
Малко факти.
Продажбите на Chromebook едва достигат 25% от пазара на лаптопи под $300 долара в САЩ, като до голяма степен тази ценова група е доминирана от таблетите. Според американската изследователска фирма IDC (International Data Corporation), Samsung е доставила около 652 000 Chromebook-а в световен мащаб, през Q3 на 2013. А другите хардуерни производители - Lenovo, Acer и HP - са доставили, по-малък обем. IDC очаква Chrome OS устройствата да достигнат 3 милиона единици през тази година, а това е по-малко от 1 на сто от всички продажби на персонални компютри.
От друга страна Chromebook-ите са едни от най-добре продаваните устройства в онлайн магазина Amazon, в САЩ, но без твърди числа, няма как да сме наясно, каква е точната бройка на продадените преносими компютри на Google, в световен мащаб. В действителност, офанзивата на Microsoft може да има обратен ефект, защото привлича по-голямо внимание към устройствата на Google, с които все още много потребители не са запознати. А и нали се досещате за фразата, че – „Няма лоша реклама“!
Но все пак нещо плаши Microsoft...!
Google агресивно промотира своята гама от Chromebook-и с прости реклами, които се фокусират върху цената на лаптопа и неговата простота. Устройствата наистина няма да се харесат на всеки потребител, поради различните им ограничения, но много потенциални клиенти може дори да не са чували за съществуването им все още. А като се има предвид, че Microsoft в момента губят "мобилната войната" и то с голяма разлика, те се обръщат към защита на основната им платформа, за да запазят доминиращата си позиция.
Недостатъкът е, че от Microsoft използват електронните медии за кампанията си и така повишаване общата осведоменост и познаване на потребителите за Chromebook-ите.
Не става дума само за хардуера, а и за софтуера!
Въпреки че един от изтъкваните от Microsoft недостатъци за лаптопите на Google, е че те не могат да работят без Интернет и нямат пълноценен офис пакет и други подобни услуги, то това вече не е проблем, защото голяма част от Chrome приложенията работят в офлайн режим и са достойна алтернатива на Office.
Microsoft изглежда трябва да внимават за заплахата на Chrome OS за Office и съпътстващите го приложения! Заплаха, която може да подкопае един от най-важните източници на приходи на Редмъндския гигант.
Операционна система на Google е променена версия на Chrome браузър-а, който присъства във всички настолни OS - Windows, OS X и Linux. Той поддържа една и съща серия от уеб приложения, а също така осигурява достъп до уеб услуги, които Google предлага безплатно.
Google Drive все още не е пълноценен заместител на Microsoft Office приложенията, но той предоставя перфектно използваеми услуги, с които ще изпълните основните си задачи и дори повече от това. А ако нещо ви липсва, то Chrome Web Store е мястото, в което ще го намерите.
Мобилните еквиваленти на Photoshop не изискват почти никаква графична мощ и работят светкавично бързо, именно защото са уеб базирани. По същия начин стои и въпроса с еквивалентите на Excel, PowerPoint приложенията. Инсталирането на Chrome приложения става мигновено и не заема излишно място на хард диска ви.
Всъщност цялата концепция на Chrome OS и уеб базирания й характер е повече от силен коз в „ръцете“ на Google, защото тя е лека, бърза и ни освобождава от досадните проблеми с драйверни несъвместимости и други подобни неща.
Scroogled!
Зад течащата в момента кампания на Microsoft, за борба с Google, която наскоро дори бе разширена със специално брандирани продукти (чаши, фланелки и т.н.), стои идеята да се внуши страх у потребителите, във връзка с това, как Google използва своите данни.
Google представлява екзистенциална заплаха за печелившите продукти на Microsoft, но за да раздава своите безплатни алтернативи, компанията продава реклама! Факт, който повечето хора подминават с вдигане на рамене, макар че Microsoft го изтъкват като някаква ужасно подла тактика на Google. Истината е, че Google не крие, че следи действията ви в Интернет и изрично ви пита дали сте съгласни с това!
Усилията на Microsoft за дискредитиране на Chromebook-ите са жалки и дори на актьорите, които изпълняват ролите във въпросните видеоклипове, им личи, че не вярват в думите поставени в устата им. Всичко изглежда изкуствено!
Редмъндският гигант има известен успех в конкуренцията с Apple (Mac vs PC), но най-вече заради хардуера на Apple, който е по-скъп от аналогично PC. Докато подхода на Google е да продава не толкова хардуер, колкото софтуерната си платформа и вървящите с нея услуги. Политическият характер на кампанията отразява слабостите на Microsoft в много области, в които те се конкурират с Google. "Виждате ли, отрицателните бизнес реклами имат по-често нулева стойност", казва Нийл Малхотра, доцент във висшето училище по-бизнес в университета Станфорд.
В същинската политика, негативните кампании спират, когато изборите са приключили, но в технологичния бизнес, те могат да продължават вечно! От Microsoft заявяват, че "Scroogled" ще продължи, докато Google не спре да насочва реклами към потребителите, въз основа на данните, които събира. И единственото нещо, което може да спре Microsoft, е чувството, че компанията се Scroogle-ва сама. Съжалявам Microsoft, но ТИ ГУБИШ!