Все още има много въпросителни относно възможността за пълноценно използване на автономни роботизирани таксита по света, но Waymo, който е един от настоящите лидери в сегмента, се опитва да сложи край на поне едно от тях. Ново проучване, проведено с помощта на презастрахователя Swiss Re, използва стотици хиляди искове за отговорност, за да покаже, че роботизираните таксита, използващи платформата Waymo Driver, осигуряват значително по-високи показатели за безопасност от автомобилите, управлявани от човешки шофьор.

Голяма част от света все още не е напълно убедена в роботакситата, но Waymo остава уверена в това вълнуващо бъдеще на мобилността и върви напред в дейността си, докато другите се колебаят. Само през тази година видяхме, че Waymo, която е собственост на компанията майка на Google - Alphabet Inc., разширява своя автопарк от роботизирани таксита в САЩ, наред с новините за разширяване на дейността ѝ по нови пътища в други страни като японската столица Токио.

Въпреки че броят на електрическите превозни средства, управлявани от платформата Waymo Driver, продължава да расте, средният пътник все още се страхува да се качи в роботизирано такси без шофьор. В човешката природа е заложено да вярваш, че можеш да изпълняваш определени задачи по-добре от компютър, и понякога това е вярно.

Въпреки това, когато става въпрос за изчислителната мощ и възможностите за виждане на много роботоксита, които се тестват днес, това често не е така. По отношение на ново проучване на данни, представено от Waymo и Swiss Re, резултатите не оставят съмнение. Роботакситата на Waymo безспорно осигуряват по-добри показатели за безопасност от най-технологичните превозни средства, управлявани от човешки шофьори на пътя днес.

В публикация в блога си днес Waymo сподели данни, доказващи предимствата на автономната технология за роботизирани таксита по отношение на безопасността. Проучването е проведено с помощта на Swiss Re, един от водещите презастрахователи в света, който анализира исковете за отговорност, свързани със сблъсъци, от 25,3 милиона напълно автономни километра, изминати от Waymo.

Проучването използва обобщената статистика за исковете по автомобилна отговорност като заместител на сблъсъците по вина, за да определи цялостното представяне на безопасността, като разширява предишни изследвания, публикувани от Waymo. Swiss Re сравнява претенциите за отговорност на Waymo с базовите стойности на човешките шофьори въз основа на своите вътрешни данни от над 500 000 претенции и над 200 милиарда километра експозиция.

Swiss Re стигна до заключението, че роботизираните таксиметрови автомобили с Waymo Driver демонстрират по-добри резултати по отношение на безопасността в сравнение с автомобилите с човешки шофьор, постигайки 88% намаление на исковете за имуществени вреди и 92% намаление на исковете за телесни повреди.

За да погледнем нещата в реална перспектива, по време на 35,3 милиона километра, които е изминал шофьорът на Waymo, неговите роботооси са участвали само в девет иска за материални щети и два иска за телесни повреди (и двата иска за телесни повреди все още са отворени).

За същото разстояние човешките шофьори биха имали 78 претенции за имуществени щети и 26 претенции за телесни повреди.

Дори в сравнение с по-нови автомобили (модели 2018-2021 г.), оборудвани с по-надеждни усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS), като автоматизирано аварийно спиране, предупреждение за сблъсък отпред и помощ при поддържане на лентата, Waymo все още се представя добре. Данните на Swiss Re установиха, че водачът на Waymo е показал 86% намаление на исковете за имуществени щети и 90% намаление на исковете за телесни повреди.

Трудно е да се отрекат досегашните резултати на Waymo по отношение на безопасността, когато се комбинира проучването на Swiss Re с данните за въздействието върху безопасността на самия разработчик на роботизирани таксита. В това проучване се обяснява, че за 25 милиона напълно автономни километра Waymo Driver е имал по-малко сериозни сблъсъци от човешките шофьори, независимо от това кой е бил виновен.

Освен това проучването на Swiss Re предоставя ясни доказателства, че Waymo не е носило никаква отговорност за голямото мнозинство от сблъсъците, в които са участвали неговите роботизирани таксиметрови автомобили.

Снимка: Unsplash/Swiss Re

Виж още: Под успешния геймърски процесор Ryzen 7 9800X3D всъщност се крие доста силициев пълнеж