Любов е силна дума, която често подмятаме и успешно обезличаваме. А тя е толкова хубава, толкова нежна, толкова страстна! Не съм привърженик на свързването на това чувство с неодушевен предмет, тъй като не разбирам как някой може да се обърне с „Любов, днес ще се поразходим ли“ към колата си. Звучи… нередно?
Да, такова е, но за останалото съм грешал. Човек наистина може да се влюби в автомобил. На мен ми се случи с една изкусително червена Mazda.
Обективната субективност
Преди срещата ми с тестовия автомобил изгледах достатъчно снимки в интернет, но повярвайте ми – усещането да видиш Mazda CX-3 отблизо и на живо е далеч по-различно. Компактното SUV изглежда страхотно и никой не може да остане безпристрастен към плавните форми и силната, волева предница. Сякаш автомобилът е изпълнен с толкова много енергия и очаква да натиснете бутона Start, за да се впусне по градските улици или по някой романтичен черен път. Трябва да отбележа, че имах щастието да тествам едно от най-високите нива на оборудване – Evolution.
Но да се върнем отново на звездата тук – дизайна. Спокойно мога да го определя като модерен, дързък и непреходен. За това способства всеки един елемент в пълен синхрон с общата визия. Най-силно впечатление ми направи предницата и решетката, а детайлите са това, което прави картинката цяла. Добрата новина е, че дори най-базовият модел може да ви предостави добро ниво на технология и дизайн. От ниво Revolution навлизат LED светлините и дизайнът на фаровете, наречен от Mazda Devil’s Look. Въпреки че визуално промените не са твърде драстични, добавят малки детайли, които завършват дизайна. Пример е удължаването на контура на решетката, който продължава зад стъклото на LED фаровете. Ако се спрете на Evolution, решетката и металните елементи са хромирани, а джантите са 18” и са изработени от алуминий.
Към елементите оценявам наличието на пластмасови предпазители около калниците, които защитават боята, ако решите да излезете извън обособените пътища. Ако плъзнете погледа по страничния профил на автомобила, освен приятните линии, които са част от KODO философията, ще забележите и извивката на тавана. От една страна, тя придава уникалната визия на машината, но, от друга, заема част от вътрешното пространство. В края на свода, точно след прозорците на задната част на купето, има още едно малко стъкло, което помага за видимостта.
Звукът на бензиновия двигател е в по-ниските тонове. Няма толкова експлозивна мощ, колкото турбо моделите, но има по-дълъг живот и предразполага към по-нисък разход.
Извивките, които преминават по тялото на CX-3, приключват в задницата, където вплитат в своята игра и светлините. Последните леко изпъкват, за да са част от дизайн езика.
След толкова хвалебствия, може би няма да се изненадата от заключението ми – за мен това е един от най-красивите автомобили в този клас и съветът ми е да се уверите в тези думи, но с близка среща.
Интериор от висок клас
Доброто впечатление се запази и в купето. Това важи най-вече за мястото на водача и пасажера до него. Пространството там е добре организирано, но ако пътниците на задните седалки са по-високи, може да намерят колата тясна – особено за трима човека. Отдавам по-тясното пространство на по-скосените греди, а от това е засегнат и багажникът, който ми се искаше да е по-голям. Можете да си осигурите още пространство, ако бутнете задните седалките надолу.
Самите седалки са удобни и добре обгръщат тялото, за да не се изморявате на по-дълъг път. От Mazda използват комбинация от изкуствена кожа и плат, за да се избегне запарване. Всъщност кожени елементи ще откриете още на вратите, на таблото и на мястото, където опирате десния си крак, докато шофирате – малък детайл, който подобрява усещането.
Леката ми критика е за ръчките, с които се контролират височината и ъгълът на облегалката. Усещането за тях е, че не са особено стабилни, но въпреки това се използват лесно.
Вътрешният дизайн включва още алуминий, а таблото е твърдо и чувството е за много по-висок клас автомобил. Алуминиевата линия, която се намира точно над кожения елемент на таблото, и удобните въздухопроводи попадат точно в целта – всеки елемент е на мястото си за пълен синхрон.
Воланът не е твърде голям, но е комфортен за управление – лек е, а завиването става чрез късо движение – полезно за навигиране и маневриране из натоварените улици. На някои места в купето ще откриете и елементи от въглеродни нишки, включително и около бутоните на волана. Не мога да докажа, че този елемент ми харесва, но се натрапва.
Магията на технологиите
Първото нещо, което ми направи впечатление, е HUD дисплеят. Присъствието му не само покачва технологичното ниво на колата, но и има сериозно приложение. Улових се, че докато карам, почти не поглеждам уредите на самото табло. С HUD дисплея не се налага да отмествате поглед от пътя, за да получите информация за скоростта и следващия завой, който трябва да предприемете по пътя към заложената в навигацията крайна точка.
Автомобилът е оборудван и със системата LDWS, която следи за отклонение от платното, в което се движите. Функцията е много полезна, а комбинирана с уведомленията за сляпата точка, вградени в огледалата за обратно виждане, може да ви спести много проблеми. И двете системи са адаптивни, което означава, че могат да се нагласят според навиците ви. В Mazda CX-3 е наличен още круиз-контрол (поддръжка на постоянна скорост), а в най-високото оборудване – автопилотът е адаптивен - автоматично спазва дистанция с автомобила отпред.
Освен автоматичните фарове много удобни са автоматичните дълги светлини. Първоначално бях скептичен, тъй като си представях по-бавно изключване, което да доведе до ненужни нецензурни думи от отсрещните автомобили. Всъщност автоматичните дълги светлини работят отлично! В момента, в който виждах първите наченки на фарове в далечината, системата реагираше.
Контролът на инфотейнмънт системата става чрез 7-инчовия тъчскрийн екран (само при спрял автомобил), но и чрез удобен въртящ контролер, разположен между двете седалки. Усещането е отново за висок клас (всъщност то липсва сякаш само при колелата за управление на климатроника, които нямат високо ниво на съпротивление). Самите менюта на инфотейнмът системата са максимално изчистени, можете да направите всички настройки буквално за няколко минути, а първата ми работа беше да свържа телефона си чрез Bluetooth връзката. Освен че ми даде възможност да слушам музика през услуги за онлайн стрийминг, синхронизира контактите ми, за да мога да ги набирам директно от преките пътища на волана, но и когато получих мейл, системата изписа от кого е и дали искам да ми го прочете. Така и направих – въпреки че текстът беше на български, симпатичната Mazda се справи повече от добре, макар и с няколко комични извивки в механичния си глас.
Механиката
У нас CX-3 се предлага с няколко разновидности на двигателя – от 2.0i 2WD бензинов със 120 к.с., през 1.5D дизелов двигател (105 к.с) до 2.0i бензинов с автоматична 6-степенна скоростна кутия, AWD и 150 к.с (моделът, който тествах). От Mazda, вследствие на Skyactiv технологията, залагат на двигатели с атмосферно пълнене. За разлика от Turbo разновидностите на някои конкуренти, тук липсва онзи момент, който ви изстрелва (при по-високите скорости не можете да усетите онази силата на рязко набиране), но личното ми мнение е, че изборът е правилен. Тези двигатели би трябвало да са не само по-пестеливи, но по-здрави и издръжливи. Съветът ми е, ако имате възможност, да изберете именно най-мощния бензинов двигател с автоматична скоростна кутия, тъй като се представи на високо ниво. При автоматичната скоростна кутия можете да пуснете ръчен режим, а смяната на предавките става чрез перата на волана. Във версията, която тествах, имаше наличен и спортен режим. При него втората и третата скорост са по-дълги, а оборотите – по-високи.
Задвижването на всички колела е екстра, която със сигурност ще ви спаси в зимните месеци, но не разчитайте, че Mazda CX-3 е създадена за екстремен offroad. Не трябва да забравяте, че колата е преди всичко компактно SUV. Добрата новина е, че със сигурност може да се справи с черните пътища, без да се притеснявате от тях.
Избраницата
Mazda CX-3 заслужава всичките позитиви по неин адрес, особено като имаме предвид класът, в който е позиционирана. Автомобилът е стилен, разходът на гориво е приличен (средният разход на автомобила показа 7/100 л. в градска среда), а самото шофиране е удоволствие (прекарах поне 2 часа из София просто карайки из улиците).Дори моделът с най-нисък пакет от екстри ще ви предложи приятно изживяване, но за повечето екстри ще трябва да се спрете на по-високите предложения. За съжаление не липсваше и тъга в моята среща с Mazda CX-3 - трябваше да върна тестовата бройка...