Новата 2019 година не се забави и от самото си начало ни качи на борда и настъпи газта. Традиционно автогодината започна с изложението в Детройт, известно като NAIAS. И този път северноамериканското шоу не изневери на локалния стил с огромни кросоувъри и пикапи. Видяхме интересни дебюти и в други популярни сегменти, както и възродени спортни икони, така че дръжте се, започваме!
Toyota Supra
Може би най-дългоочакваният дебют беше този на японската легенда Supra, въпреки че още преди няколко седмици ви показахме как ще изглежда новият модел. Сега той е изложен в Детройт и всички детайли около него са ясни.
Под капака има 3.0-литров редови мотор с шест цилиндъра и турбина. Конските сили са 340, а въртящият момент е 470 Nm. Това е достатъчно за 4.3-секунден спринт от 0 до 100 км/ч, а равното разпределение на теглото между предната и задната част обещава и добро поведение.
Много от заклетите феновете на емблемата не са доволни от приликите между Supra и BMW Z4. Действително, ако не присъства воланът, спокойно можете да си помислите, че се намирате в BMW. Логично e, след като автомобилът е съвместна разработка на двете компании, а пък и погледнете от добрата страна. Получавате баварски двигател, скоростна кутия и електроника на много по-ниска цена. Да, Supra стартира от 60 000 евро.
Subaru WRX STi
Докато сме на спортна вълна, ще споменем новото STi. От Subaru представиха WRX STi S209, който е и най-мощният представител на тази емблема с над 340 к.с. Новият модел е малко по-широк от предшественика си S208, което го кара да стои по-стабилно на пътя. Агресивния аеродинамичен пакет и 4-цилиндровият мотор са запазени.
Lexus RC F
Докато някои се борят да направят най-бързата кола, Lexus имат друга стратегия. За да отделя по-малко вредни емисии, новият RC F е с по-малка мощност от предшественика си.
Двигателят остава 5.0-литров V8, но вместо 475 к.с. имаме малко над 455. Представянето на колата ще остане също толкова добро, както досега благодарение на по-леко шаси и пренастроена скоростна кутия. Има и леки модернизации в екстериорния дизайн.
Ford Mustang Shelby GT500
Американските суперкупета имат ново попълнение. Съперникът на Dodge Challenger и Chevrolet Camaro се казва Ford Mustang Shelby GT500 и има 5.2-литров V8 двигател. По неофициални данни той възпроизвежда над 710 к.с. и достига 100 км/ч от място за 3 секунди.
За тези впечатляващи характеристики спомага и огромният суперчарджър. 7-степенна трансмисия с двоен съединител предава цялата тази мощност на задните колела. Множество подобрения ще открием както по самия двигател, така и по шасито.
Ford Explorer
Тази година Ford имат не един, а два топ модела, като в момента в Детройт е изложен изцяло обновеният Explorer. Моделът е получил и ST версия, като това се явява по-голям брат на Edge ST, който видя бял свят по време на миналогодишното издание на шоуто.
Под капака има 3.0-литров битурбо двигател, който захранва четирите колела, чрез 10-степенна автоматична скоростна кутия. Тя има и перки за ръчна смяна на предавките, които е най-логично да използвате, когато сте в спортен режим. Той удължава предавките, прави реакцията на десния педал по-агресивна и затяга окачването.
7-местният гигант ще получи и луксозна Platinum версия, като стандартно моделът ще пристига със задвижване на задните колела. Когато се появи в автосалоните през лятото, Explorer ще има и хибриден вариант, чиято батерия не редуцира пространството в купето по никакъв начин, хвалят се от Ford.
Jeep Gladiator
Ако някога сте си мечтали за Wrangler пикап, то молитвите ви са били чути и тук е Jeep Gladiator. Е, едва ли този модел ще е толкова популярен в Европа, колкото отвъд океана, но все пак си заслужава да се види.
Jeep добавиха в арсенала си единственото, което им липсваше, за да "преборят" Chevrolet и Dodge, и то изглежда много добре. А познатите предимства на Wrangler като демонтируеми врати и прозорци са запазени.
Dodge Ram
Разбира се, че Dodge няма да остане по-назад. На щанда на компанията внимание привличат новите модели Ram 2500 и 3500.
Най-интересната новина около модела е, че вместо 5.7-литров Hemi двигателят под капака вече е 6.4-литров. Въртящият момент е близо 1400 Nm, благодарение на което Ram може безпроблемно да тегли 15 тона товар, а на борда да бъдат качени 3.5 тона.
Това определено са числа, които не споменаваме често, когато си говорим за цивилни автомобили. Освен това конкуренцията може да се притеснява сериозно и от оборудването в купето, като Ram вече е определян като най-луксозния работен пикап в Америка.
Hyundai Palisade
За да бъде на подобна вълна, Hyundai показа най-голямото превозно средство, което компанията е произвеждала някога. Заменяйки вариацията на Santa Fe с три реда седалки, Palisade има общо 8 места и огромно количество функции за безопасност в стандартното си оборудване. Цената на модела ще бъде една от най-конкурентните в сегмента.
Kia Telluride
Новото попълнение на Kia притежава до голяма степен същите характеристики като описаните в предния абзац. И ако нямаше емблеми, едва ли щях да предположа, че Telluride е модел на Kia.
Освен че има по-семпли и бих казал дори квадратни форми, 8-местното SUV предлага лукс, готов да предизвика много доказани производители в областта. Въпреки че и неговият интериор напомня на някои от немските му колеги, все пак крачка нагоре за Kia.
VW Passat
Volkswagen продължава да промотира Passat като луксозна лимузина, подчертавайки отличителните му белези. Имаме по-голяма решетка отпред, изразителни емблеми отзад и скосен, издължаващ силуета покрив.
Двигателите, които го задвижват, ще останат същите, но някои от тях ще получат малко по-голям въртящ момент. Доста технологични подобрения, които феновете на VW очакваха да видят в Passat, вече са налични.
Особено в Щатите, както може би сте усетили, новите седани не са никак много и по всичко личи, че Passat има много празен терен пред себе си.
Infiniti QX Inspiration
Следвайки линиите на концептуалния седан, Q Inspiration, електрическото SUV от Infiniti, ни показва високите цели на японската компания в този сегмент. Абсолютно всички бъдещи серийни модели на компанията ще имат хибриден и изцяло електрически вариант. Infiniti планира това да е факт преди 2021 година.
Съперникът на Jaguar I-Pace, загатнат с QX Inspiration, ще запази уникалния стил на японската компания с ръчно изработен интериор.
Nissan IMs
Сцената на концептуалните модели обаче отново е за Nissan, както беше и на NAIAS 2018. Японците представиха IMs, който те самите определят като "повдигнат спортен седан". Този автомобилен коктейл се задвижва от два електромотора с обща мощност от над 480 к.с. и 800 Nm въртящ момент.
От Nissan казват, че IMs би могъл да измине над 610 километра с 22-инчовите си джанти, преди да изпита нужда от зареждане на батериите. Интериорът привлича внимание с конфигурацията на местата, които предлага, а именно 2+1+2. Отзад има 3 седалки, които могат да се преобразуват в едно премиум кресло.
И така...
С оглед на всичко казано до момента спокойно бих определил NAIAS 2019 като "най-американското" изложение, което съм виждал. Десетки хиляди конски сили, десетки тонове потенциален товар и стотици места за пасажери. От всичко по много, и то в най-зрелищната му форма. Кой не обича тази страна на САЩ?
И въпреки че някои основни европейски производители се оттеглиха от Автошоуто в Детройт, то за пореден път ни доказа, че не е събитие за изпускане. Освен това вратите ще са отворени до 27 януари, така че, ако сте наоколо, не пропускайте шанса си.
Спечели Samsung Galaxy Note 9 в новата инициатива на Go Guide - Go Guide Awards