Обикновено утрешният ден е този, който ще бъде по-добър, по-успешен и ще ни промени. Той ни дава надежда за по-светло, по-технологично и по-развито бъдещето. Утрешният ден е най-хубавото нещо в нашия живот, нали? Да, но не поради това, че мечтаем за него и го зареждаме по подразбиране с положителни емоции, а заради това, че той е резултат от нашата работа днес, в настоящето. И всеки един от нас работи усилено, за да получи своето положително утре. За да има качественото натрупване, което да доведе до качествените резултати, защото поредицата от правилни, а понякога дори и от поучителни грешки изгражда този “утрешен ден”.
Когато говорим за автомобилите, “утре” се асоциира с “електричество” - енергията, която прави едно от най-важните и използвани човешки изобретения не само приятел на околната среда, но и честно адреналиновия импулс, от който имаме нужда. Само 15-ина минути в делничния софийски трафик ми бяха достатъчни, за да се убедя във всичко това. В чистотата, в импулса, във все по-близкото бъдеще. Червено, жълто, зелено… натискам педала за ускорение (мога ли да го нарека за газта? Не го усещам правилно) и вече съм напред пред останалите, а зад мен няма и помен от сивкавия облак, който придружава застаряващите (а и не само) софийски автомобили, много от които надминали пълнолетието. Запознат съм с тях, тъй като за съжаление и аз притежавам такъв. Но не и в този момент - в този момент съм зад волана на новия e-Golf. И се чувствам наистина добре и готов за важна мисия, която трябва да изпълним с колегата Илия Темелков. Добрата новина е, че тя не е “невъзможна”, а всъщност е скромна, но ако всеки от нас я направи, ще има огромен резултат. Подобно на предизвикателството ни от преди една година, когато от VW ни поканиха за една “среща на сляпо”, тази година е време за “жест драйв”.
Преди това: видео разказ за e-Golf и нашето приключение!
Класическата обвивка на бъдещето
Може би избързах малко, тъй като освен Илия и аз роля в нашето пътуване има и oще един важен участник - e-Golf. Отличната новина за нас е, че той е високотехнологичен и много бърз. Това е и електрически автомобил с иновативна функция за управление с жестове, което пък ни вдъхнови да имаме тази цел и посока на начинанието си и в духа на по-чистото електрическо бъдеще да направим и своя жест - да посадим дръвче. Знаете, че дърветата също като електромобилите се грижат за въздуха, бъдещето и живота ни, а в това да посадиш дърво има и голяма доза традиция, каквато има и в толкова популярна марка като Golf.
Ускорението от 0 до 60 км/ч става за 4,2 секунди е абсолютното залепващо за седалките.
Той е традиционен, остава традиционно пъргав, но вече е много по-модерен и още по-далновиден - с по-голяма 36 kWh батерия, достатъчна за пробег около 250 км и по-мощен двигател - 136 к.с. и 290 Nm въртящ момент. В стила на Golf ускорението от 0 до 60 км/ч за 4,2 секунди е абсолютното залепващо за седалките и унижаващо останалите на светофара.
Срещата на класиката с модерното бъдеще е видна още от екстериора и интериора на автомобила. Дизайнът е изчистен и оптимизиран, със сини акценти, правещи препратка към по-различната му задвижваща сила.
Предницата е обрана, но много силна и елегантна, подкрепена от новия фейслифт, изразяващ се и в променената броня. LED светлините, които тук идват като стандартно оборудване, са приобщени към решетката именно чрез акцентиращата синя линия. Именно точката на досег между фаровете и решетката се заиграва и с капака, който се включва към нея с двете си декоративни линии. Приятното впечатление се допълва и от С-образните дневни светлини, което оставя ясното послание - “електрическият автомобил може и да изглежда по класически начин”. Задница отново може да се похвали с LED светлини, като стоповете имат два режима на действие.
Отвътре пък погледът е първо прихванат от висококачествените материали и чудесно разпределено пространството, отново в духа на комфортната икономичност. Класическата визия прави приятна симбиоза с големите и удобни дисплеи и тук идва най-интересната част с жестовете. Единият дисплей е за централната конзола и достига 9.2 инча в по-високите нива на оборудване. На него освен навигация, мултимедия, приложения и връзката с телефон получавате и цялата необходима информация за поведението на автомобила и това, колко точно енергия изразходва и за какво, плюс списък със зарядни станции, информация за времето и дори за трафика, извлечена благодарение на SIM карта за интернет. И този дисплей е не просто чувствителен на допир - той е чувствителен на жестове. Да, навигацията в менютата му може да става само чрез жест на помахване пред екрана. Например докато шофирате, искате да преминете към следващата станция на радиото или песен. Никакви проблеми, просто помахвате. С това движение се свиква бързо и е достатъчно естествено, за да не се разсейвате и с лекота да го използвате там, където е възможно. Освен това безспорно е забавно.
Технологична същност
Ето още малко технологии от автомобила, преди да преминем от технологиите за управление с допир и жестове към реалния ни жест, осъществен с него.
Около екрана виждаме нови сензорни бутони, а тъй като сме от хората, които бързат да включат телефона си към всеки тестов автомобил, от VW са се погрижили да се чувстваме комфортно, както и всеки, който седне зад волана - освен стандартната Bluetooth връзка за разговори и мултимедия имаме и Apple CarPlay, която почти дублира екрана на iPhone, но в по-удобен за шофиране вид, и Google Android Auto. Втората все още не е налична официално у нас, но и това се очаква съвсем скоро. Това, което със сигурност е налично и препоръчвам да изпробвате, е приложението за смартфони Car-Net, с което можете да задавате от разстояние дестинация за навигацията, да следите докъде се е заредила батерията, предварително да поръчате загряване или изстудяване на купето и други.Пред шофьора е вторият екран, който е цели 12.3 инча! Наречен Active Info Display, той дава необходимата информация на водача и възможности за допълнителна персонализация. На него следим данните за батерията и скоростомера с избран от нас стил и допълнителни детайли, плюс състоянието на автомобила, пробег, скорост или директно картата на навигацията.
На пътя
И така стигаме до най-интересната статистика тук и една от най-големите иновации, насочена към това, към което и нашият жест - по-чисто и по-икономично бъдеще. Става дума за т.нар. рекуперация. Зад този термин се крие най-силното оръжие за удължаване на пробега на e-Golf и реално достигане на тези до 250 км. Рекуперация най-общо описва процеса на трансформация на спирачната енергия в електрическа и съхраняването й обратно в батерията. Например ако се спускате по наклон, увеличавате нивото на рекуперация и моментално можете да видите как пробегът на автомобила се вдига - стрелката е в зелената зона, индикираща зареждане, а не в синята, означаваща потребление. Това, което ми хареса в e-Golf, е свободата да контролирам точно колко силна да е степента на тази хитра технология.
Рекуперация е процесът на трансформация на спирачната енергия в електрическа.
По подразбиране e-Golf не нанася сам такова ограничение, позволявайки ви да отпуснете изцяло подаването на виртуалната газ и да оставите колата просто да се движи. Ако обаче е дошъл точният момент, вариантите са два - ръчно избиране между три нива на рекуперация чрез бутване надясно на скоростния лост или по-бързият и удобен за стръмното спускане режим B - просто дръпвате лоста максимално надолу. Забавното е, че това до голяма степен се превръща и в приятна игра, в която се опитвате да спестите повече енергия, въпреки че батерията е напълно достатъчна за ежедневните придвижвания в града.
е-Golf обаче разполага и с различни режими за шофиране, които са концентрирани върху най-важното нещо - пробега. От предварително зададените три най-интересен е Eco+, който се грижи да имате максимален пробег, ограничавайки скоростта и изцяло изключвайки климатика.
Поведението на e-Golf на пътя се доближава до класическото. Батерията е разположена по-централно, което прави колата стабилна и много обрана - както на прав път, така и в завоите. Окачването не е прекалено твърдо, а автомобилът е пъргав, приятен за каране и релаксиращ за управление. Воланът е директен, не е прекалено твърд, като за мен дори е по-лек, отколкото бих предпочел. Но най-интересни и ориентирани към наближаващото бъдеще на автономните коли са множеството системи, които се грижат за хората вътре и извън автомобила, например автоматичен контрол на дистанцията, включително автоматична спирачка за града, която вече улавя и пешеходците. В скучно задръстване пък колата може да следва сама автомобила отпред като увеличава, намалява скоростта или директно спира в случай на пълно невнимание от страна на шофьора. Всичко това без ваша намеса, въпреки че вниманието на шофьора винаги е важно и не трябва да се губи.
В скучно задръстване пък колата може да следва сама автомобила отпред.
Не са забравени и сензорите за коварната сляпа точка и познатият ни асистент при паркиране. Той е много забавен и му се радвахме като малки деца, защото ни напомни за футуристичните автомобили, за които сме си мечтали като малки. Асистентът поема контрола, а вие само трябва да подавате от газ. Още една впечатляваща технология, която ви прави свидетел на бъдещето на автомобилите днес. А и бързо привлича погледите на минувачите - та тази кола се паркира, без шофьорът да докосва волана!
За всеки по нещо
Всички тези системи откриваме и в останалите разновидности на новия Golf, сред които моделите с бензинови и дизелови двигатели. Имах възможност да покарам и модела с 1.5-литров бензинов TSI двигател със 150 к.с. и 7-степенна автоматична скоростна кутия. Това е може би един от оптималните варианти, ако търсите конвенционално задвижване в Golf.
Отвън и отвътре нещата не са много по-различни от e-Golf, ако изключим няколко дребни елемента. На пътя бензиновият двигател се усеща добре, като е наличен дори спортен режим, който ми допадна заради по-твърдия волан и бързата реакция в завоите. Окачването се справя с неравностите у нас, като отново не е прекалено твърдо - можете спокойно да се отпуснете на дългия извънградски път. По официални данни разходът на този модел е около 5 литра на 100 извън града, а в него - около 6. Струва ми се, че при повече употреба на спортния режим (да, тук също има режими, като единият прави усещането и поведението от колата по-динамично) цифрата ще бъде по-скоро около 8. Скоростната кутия може да е 6-степенна ръчна или 7-степенна автоматична.
Зелената следа
Пристигнахме на мястото, на което да осъществим своя жест. Въоръжени с лопата и кофи с вода, започнахме да засаждаме дръвчетата в столичен квартал. Много пъти бях чувал, че всеки трябва да посади поне едно дърво в живота си. Причината е, че това е нашето обещание именно към по-доброто утре, което искаме и което очакваме. Обещание, което остава във времето, за да ни напомня, но и за да носи промяната. e-Golf също е обещание, което VW дава след един труден период, но и обещание, което продължава важната линия, отвеждащата ни в по-зеленото бъдеще. И това е най-важното, когато говорим за утрешния ден - когато всички обещания трябва да се сбъднат.