Няма как да не сте чули за деня “Черен петък” или “Black Friday”. През последните две години традицията за масови намаления в онлайн и офлайн магазините навлезе и в България, дори и с десетилетие закъснение.

Какви всъщност са интересните факти, история и тенденции, свързани с този “празник”, който технологичните маниаци празнуват, ще разберете в следващите редове.

 

История

Black Friday е денят след американския празник за Деня на благодарността. Той винаги се пада през последната седмица на месец ноември. От началото на 2000-те години черният петък е приеман като старт на коледния сезон в САЩ. На този ден повечето търговски вериги отварят много рано (понякога дори в полунощ) и предлагат огромни отстъпки на свои продукти.

Black Friday не е официален празник, но някои американски щати като Калифорния го приемат като такъв и дават почивка на служителите на правителството.

 

Изображение: FanSided

 

Въпреки че през последните две години някои електронни магазини в България стартираха традицията с отстъпки, отзивите на потребителите не винаги са положителни. Оплакванията са свързани с фалшиви отстъпки, предварително надуване на цените, за да може след това те да бъдат “намалени”, проблеми с доставките и др. Тази година обаче все повече търговски центрове, онлайн магазини и други физически локации се включват в разпродажбите. 

Името на “празника” идва от Филаделфия, където е използвано за описване на тежкия автомобилен трафик, който се натрупва в деня след Деня на благодарността. Използването на термина започва още през 1961 г., а разпространанието му стартира през 1975 г. Съществува и алтернативно обяснение на името. Търговците често се оплакват, че търпят финансови загуби традиционно за периода януари-ноември (тогава са на червено), а този процес се обръща от въпросния петък, когато започват да излизат отново на печалба.

 

Статистиката 

Пикът на продажбите, реализирани в рамките на Черния петък, се случва през 2012 г., когато потребителите са похарчили 59.1 млрд. щатски долара за покупки на намалени продукти, сочи статистиката на Американската национална търговска федерация. През 2008 г. оборотът е бил 41 млрд. долара, а през отминалата 2014 г. се отчита спад (50.9 млрд. долара) спрямо предишната 2013 г., когато той е бил 57.4 млрд. долара.

 

 

Според проучване на Marvin Traub Associates, 57% от потребителите определят пазаруването в деня на черния петък като “забавно”. Анкета на ICSC показва, че 41% от портебителите са планирали да пазаруват през 2014 г. в този ден. Предишната година те са били 46%, докато през 2012 г. те са 33%. Потребителите са харчили най-много през 2012 и 2013 г. Средната похарчена сума на потребител е била 423 долара през 2012 г. и 407 долара през 2013 г. Както вече стана ясно, 2014 година не е особено силна за търговците. Средната похарчена сума е паднала до 381, сочи още проучването.

 

 

Интересна е и статистиката за посещенията на сайтовете на големите търговски онлайн вериги на Black Friday през миналата година.

Amazon е отчела 7.7 млн. уникални посещения, следвана от Walmart.com (3.5 млн.) и Best Buy (2.75 млн.). На четвърто място е Target, която е реализирала 2.25 млн. посещения, а на пето - гигантът Apple с 1.5 млн. уникални посетители.

 

Офертите

За разлика от българските търговци, които обичат да пазят в тайна намаленията и процентните отстъпки до последния момент, американските предпочитат да обявяват всичко предварително, за да генерират публичен интерес.

За да добиете представа за офертите в Щатите ви предлагаме следната извадка, която представлява само част от намаленията:

 

Best Buy

  • Vizio 65-инчов 4K TV за $999.99 (стандартна цена $1,499.99)
  • Vizio 55-инчов 4K TV за $699 (стандартна цена $879.99)
  • Samsung 60-инчов 4K TV за $799 (стандартна цена $1,499.99)
  • Toshiba 49-инчов 1080p за $149 (стандартна цена $429.99)
  • iPad Air 2 16GB за $399.99 (стандартна цена $499.99)
  • iPad mini 4 64GB за $399.99 (стандартна цена $499.99)

 

Amazon

  • 32-инчов TV за $75 (ексклузивно през приложението на Amazon)
  • 50-инчов 1080p TV за $149 (ексклузивно през приложението на Amazon)
  • 55-инчов TCL Roku TV за $349 (стандартна цена $549)
  • PlayStation 4 в пакет с Uncharted: The Nathan Drake Collection for $299 (стандартна цена $349)

 

Target

  • Samsung 55-инчов 4K TV за $797.99 (стандартна цена $1,199.99)
  • Samsung 60-инчов 1080p HDTV за $697.99
  • Beats Solo 2 слушалки за $96.99 (стандартна цена $199.99)

 

Samsung.com

  • Samsung 50-инчов SUHD 4K Smart TV за $799.99 (стандартна цена $1,699.99)
  • Samsung 55-инчов SUHD 4K Smart TV за $999.99 (стандартна цена $1,999.99)
  • Samsung 60-инчов SUHD 4K Smart TV за $1,299.99 (стандартна цена $2,599.99)
  • Samsung Gear 2 Neo Charcoal Black за $129.99 (стандартна цена $199.99)
  • Gear VR Innovator Edition за S6 за $99.99 (стандартна цена $199.99)
  • Samsung Gear Fit за $79.99 (стандартна цена $149.99)

 

Walmart.com

  • Chromecast (2014 версия) за $20 (стандартна цена $27)

 

Ebay

  • Samsung 65-инчов 4K smart LED TV за $1,799.99 (стандартна цена $3,999)
  • MacBook Air (11.6-инчов, 128GB) за $729 (стандартна цена $899)
  • iPad Air 2 (16GB) за $359.99 (стандартна цена $499.99)
  • Canon EOS 6D за $999 (стандартна цена $1,699)

 

Разпродажби на приложения за iOS:

  • Pixelmator за iOS - 4.99$ → 1.99$
  • Pixelmator за Mac - 29.99$ → 14.99$
  • Linky for iOS - 3.99$ → 1.99$
  • Todo for iOS - 4.99$ → 0.99$
  • Door Kickers: $4.99 → $1.99
  • AG Drive: $3.99 → $1.99
  • The Cursed Ship, Collector’s Edition (iPhone): $4.99 → Безплатно
  • The Cursed Ship, Collector’s Edition (iPad): $6.99 → Безплатно

 

Google Play също организира разпродажба на приложения, музика, книги, списания и филми. Офертите важат само за САЩ.

  • Филми на цена от 5.99 долара.
  • Всички сериали получават 30% намаление за сезон.
  • Всеки музикален албум е с намаление от 50%, като има оферти и за цели албуми на цена от 0.90 долара (включително топ албуми на Vance Joy, Muse, Fetty Wap и др.)
  • Книги с намаление от 80%.
  • Един брой на всяко списание по 0.99 долара (от 3.99 долара).

 

Това са само малка част от намаленията, които могат да бъдат открити в САЩ по време на празника.

 

Насилие

След като се пускат телевизори с намаление от 70%, например, очаквано е да има и насилие. През последните години зачестиха сигналите за регистрирано насилие между купувачи. От 2006 г. досега са регистрирани 7 смъртни случая и 98 наранявания, според специално създадения за целта сайт Black Friday Death Count.

 

Изображение: RayTang/REX

 

През 2008 г., например, група от около 2000 купувачи се събират пред магазин на Walmart в Ню Йорк и очакват отварянето на магазина в 5 сутринта. Веднага след отварянето на вратите те нахлуват в магазина, като буквално преминават през служителите, което води до смъртта на един от тях. Шопинг маниаците не са изглеждали особено притеснени от смъртта на човека, тъй като са отказали да дадат път на останалите служители, желаещи да помогнат, с оправданието, че са чакали в студа и нямат никакво намерение да чакат още.

По време на Black Friday 2010 в Уисконсин жена е арестувана пред магазина Toys ‘R’ Us. Причината е, че след като е прередила други хора на опашката, ги е заплашила с пистолет, ако се оплачат.

По време на Black Friday 2011 в Walmart жена е използвала лютив спрей срещу своите “колеги” шопинг маниаци, които са чакали за намален Xbox 360.

По време на Black Friday 2012 двама човека са убити пред Walmart във Флорида заради спор кой да заеме свободното паркомясто.

По време на Black Friday 2013 в Лас Вегас човек е застрелян в крака, след като крадец се е опитал да открадне от ръцете му огромен телевизор.

 

Влиянието и притесненията

Основните притеснения на анализаторите спрямо Black Friday включват извънредния труд, който служителите са принудени да извършват по време на празниците, недостатъчна защита на персонала срещу “агресивни” купувачи, както и от много “деривативни” продукти, които са произведени специално за Black Friday с по-лоши спецификации. 

Интересен факт е, че под влиянието на Black Friday се появиха и някои от следните “празници”:

  • Buy Nothing Day - ден, посветен на борбата с консумеризма (бясното харчене на пари).
  • Cyber Monday - подобен на Black Friday. Пада се на първия понеделник след Черния петък.
  • Giving Tuesday - организиран от Mashable, Microsoft, Google, UNICEF, Cisco, Case Foundation и други, отново с цел борба с комерсиализацията и консумеризма.
  • Green Monday - популяризиран от eBay. Пада се във втората седмица на декември и отразява най-добрите сделки на месеца.
  • Singles Day (11.11) - ден на неженените и неомъжените, който е популярен в Китай, но се промотира от Alibaba Group като ден за онлайн шопинг. През 2014 г. Alibaba отчете продажби от 9 млрд. щатски долара, което го прави най-масивния шопинг ден в света.
  • Small Business Saturday - ден за шопинг - първата събота след Black Friday, промотиран от American Express.
  • Super Saturday (Panic Saturday) - последната събота преди Коледа. Отбелязва края на шопинг сезона, който се счита, че стартира на Black Friday. Цел са купувачите, които пазаруват в последната минута.
  • Cyber Weekend - тенденция през последните две години да се удължават офертите от Black Friday за цялата седмица.

 

Обичан и мразен -  Black Friday представлява едно събитие, което набира все по-голяма популярност в световен мащаб. А вие какво мислите за традицията и последиците, които Black Friday налага? Отговорите очакваме в коментарите.

Прочетете: Microsoft с “Всичко по 10 цента” промоция за Windows 10