В каквато и изолация/локдаун или карантина да се намирате, има един тип съдържание, което винаги ще е “подръка”. Подкастите. Аудио съдържанието под формата на подкасти на различни теми бързо набираше скорост в последното десетилетие, а от година-две стъпи по-уверено и на родна земя. Липсата на физически събития и желанието за гъвкавост при достъпването на съдържание директно изстреля подкастите към нови висоти. Статистиките отчитат стабилен ръст както в създаването на нови подкасти, така и в увеличаването на потребителите на този тип съдържание.
Целият “хайп” не е напразен. Както организации, така и индивидуални продуценти (какъвто може да е всеки от вас) откриват ползите от създаването на подкасти. Ето защо се обърнахме към екипа на The Podcast Place - професионално звукозаписно студио в центъра на София, в което можете да стартирате или развиете своя подкаст. Стилиян Ринков, тонрежисьор и медиен продуцент, сподели с нас ценни съвети за стартиране на подкаст и съвсем конкретни предложения за техническо обезпечаване в диапазона от ентусиаст до професионалист.
Откъде да започнем?
Най-важното при създаването на подкаст е стойността му. А тя се определя от темите, които засягате, гостите, които каните, и възможността за слушателите да научат нещо ново и интересно от вашия подкаст. Според различни проучвания това е и основната причина хората да слушат подкасти - за да научат нещо ново. Именно затова във високите класации може да срещнете професионално създадени и звучащи подкасти наред с такива, чието качество на звука търпи критика, но съдържанието им е толкова ценно, че техническият аспект става незначителен. С течение на времето слушателите повишават очакванията си към качеството на звука не само защото базата им за сравнение с добре звучащи подкасти се увеличава, но и защото чисто физиологично слушането на глас, доближаващ се максимално до звученето си на живо, вместо глас, който трябва да чуваме и разбираме между паразитни шумове, ехо, пращене и т.н., отнема много по-малко ментална енергия.
Затова, ако искате да се отличите в “морето от подкасти”, не пренебрегвайте 2 неща - съдържанието и качеството на звука.
Първата стъпка за постигане на висококачествен звукозапис е изборът ви на микрофон. Но как работи микрофонът?
Микрофонът преобразува трептенията на въздуха (звука, който чуваме) в ток (сигнал) посредством електромагнитна индукция. Сигналът от микрофона трябва да бъде усилен от микрофонен предусилвател и сетне конвертиран в цифров сигнал от аналогово-дигитален конвертор, който пък предава информацията в нули и единици на вашето записващо/излъчващо устройство или компютър.
Нужно ли е да притежавате завидни умения в областта на физиката и звукорежисурата, за да запишете нещо качествено?
Не.
В наши дни се радваме на едно изобретение, наречено USB микрофон. С неговото любезно съдействие си спестяваме хиляди левове от техника, стотици от кабели и десетки… скъсани нерви, защото всичко необходимо е вече вградено в него, свеждайки необходимите действия до свързване на USB кабела му с компютър. С такъв микрофон може да постигнете студийно качество на записа без студиото. Единствен недостатък на USB микрофоните е, че трудно могат да бъдат ползвани в конфигурация с двама или повече събеседници. В този момент биха ни свършили работа обикновените микрофони, свързани със смесителен пулт или аудио интерфейс (външна звукова карта), който съдържа в себе си всичко необходимо, за да смеси или запише на отделни “писти” сигнала от всеки от микрофоните ви и да комуникира с компютъра.
Вариантите за избор на микрофон са безброй, но основните въпроси, които трябва да си зададете, са..
1. Къде записвам?
Навън или вътре. (За звукозапис навън се използват микрофони с ветробран - пухкавата обвивка на микрофона, която обира енергията на вятъра, за да не попадне и той в записа.)
Най-важният фактор при избор на микрофон е помещението, в което планирате да записвате. Ако акустиката на помещението е подходяща (не чувате покъртително ехтене, когато плеснете силно с ръце), микрофон с голяма мембрана би бил добър избор, защото ще обхваща много добре подавания му звук. Ако обаче записвате в нетретирано помещение, в което има ехо, шумове или планирате да има видео или други събеседници, биха били по-подходящи микрофони с малка мембрана и силна насоченост на “чуването” им с цел да се игнорират до голяма степен звуците, които не искаме да попадат в нашия запис.
В The Podcast Place ние записваме в акустично третирано студио, за да гарантираме чист запис. Разбира се, това е трудно да се направи от непрофесионалисти, затова препоръчваме да подходите “умно” към избора на място, за да си спестите неприятни шумове в записа.
2. Ще имам ли гости?
За всеки отделен гост е необходим микрофон и разстояние поне 1.5 м между микрофоните, за да може всеки отделен човек да се чува силно в своя микрофон и почти да не се чува в съседните.
3. Ще снимам ли видео?
Когато в подкаста има видео, се търсят фотогенични микрофони или съвсем малките и не твърде лесно забелязващи се като микрофоните тип “брошка”.
Радио микрофони:
https://www.thomann.de/gb/ev_re320.htm
https://www.thomann.de/gb/ev_re20_microphone.htm
https://www.thomann.de/gb/neumann_bcm_104_set.htm
Брошки:
https://www.thomann.de/gb/rode_smartlav_345457.htm
https://www.thomann.de/gb/sennheiser_me4_ewserie.htm
USB микрофони:
https://www.thomann.de/gb/behringer_c1u.htm
https://www.thomann.de/gb/rode_nt_usb.htm
https://www.thomann.de/gb/blue_yeti_studio_blackout.htm
Варианти за аудио карта:
Focusrite 2i2
https://www.thomann.de/gb/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm
Steinberg UR44
https://www.thomann.de/gb/steinberg_ur44.htm
Rode RodeCaster Pro
https://www.thomann.de/gb/rode_rodecaster_pro.htm
Трябват ли ни слушалки?
Краткият отговор е да, трябват. Слушалките имат много важна функция и тя е да позволят на говорещия пред микрофона да следи тона на гласа си и позицията на устата спрямо мембраната - “чуващата” част на микрофона. Често водещите следят и събеседниците си и дават знак, когато събеседникът се отдалечава от микрофона или несъзнателно обръща глава в посока, която не позволява на микрофона да улавя добре гласа му.
От друга страна подкастите дават сцена и на много хора, които не са свикнали да чуват собствения си глас в слушалки и много често, участвайки в интервю, те предпочитат да не ги слагат. За да избегнем проблеми като описаните по-горе, се стремим двамата събеседници да седят един срещу друг, така че да не се получава неволно обръщане на главата наляво или дясно, което би прозвучало като заглъхване и след това усилване в микрофона.
Когато сме в една стая?
Препоръчително е да спазвате определена дистанция. Не само заради противоепидемичните мерки, но и защото ще си спесите главоболия по време на звукообработката.
Когато сме в различни помещения?
Когато сме в различни стаи, проблемът с дистанцията изчезва. Но се появява друг. Как да подсигурим симултанния звукозапис.
Първият вариант е която и да е от платформите за онлайн разговори, но е компромисен поради силно ощетяващата преработка на звука с цел намаляване дебита на информация, която всяка платформа малко или много осъществява.
Вторият вариант е двамата или повече събеседници да звукозаписват локално. В този случай трябва да имаме предвид двата основни технически аспекта на звукозаписа в цифрова среда - именно семплиращата честота (в килохерци) и битовата дълбочина (16 или 24 бита). Ако подкастът е единствено в аудио формат - семплираща честота 44.1 kHz и битова дълбочина от 16 или 24 бита биха свършили работа. При видеозапис семплиращата честота трябва да бъде 48 kHz с цел синхронизиране с видеото. Ако видеозаписът е с 24 fps (кадри в секунда), за всеки отделен кадър във всяка секунда ще се падат 2 kHz (2000 описвания на вълната за 1/24 от секундата).
Най-важното в случая не е да използва един и същи софтуер, а настройките за запис да бъдат уеднаквени. В противен случай двата канала ще бъдат в асинхрон и това ще бъде моментът, когато са необходими завидни знания в областта на физиката и звукорежисурата, за да се справите с появилия се проблем.
Софтуер за запис и редакция
Софтуерът за запис и редакция е най-често дигитална версия на старите аналогови пултове за смесване и магнитофони за записване. През 70-те тонрежисьорите са рязали и лепели магнитната лента физически, сега го правим с няколко клика.
Няколко добри и лесно достъпни софтуера са: Audacity - Windows, Mac OS, Ubuntu
Garage Band - Маc OS
Reaper - Windows, Mac OS, Ubuntu
Pro Tools First - Windows, Mac OS
По-професионални варианти: Cubase - Windows, Mac OS Logic Pro X - Mac OS
Pro Tools - Windows, Mac OS
Studio One - Windows, Mac OS
Всяка програма има своите тънкости, но, общо взето, едни и същи функции. Намерете най-подходящата за вас. Много често малки версии на големите програми вървят безплатно при покупка на аудио карта (машинката, с която е свързан микрофонът и слушалките от една страна и от другата - компютърът).
Разпространението
В The Podcast Place ние използваме различни платени и безплатни платформи за разпространение на подкаст съдържание. Най-често използваната е Anchоr на Spotify. Друг вариант е Soundcloud, но функционалностите му стават платени над определен обем качени епизоди.
Реклама
Рекламата може да има различни изражения. Разбира се, платена реклама в социалните мрежи помага, но понякога реклама е и гостът, когото каните, или темата, която обсъждате. Ако вашият подкаст дава отговори на въпроси, които вълнуват аудиторията, рекламата сама по себе си може да бъде минимална. От опита ни с няколко подкаста, които се записват и обработват в The Podcast Place, верните фенове са най-добрата реклама. Те не се колебаят да разпространят съдържанието, което им е харесало, и се превръщат във ваши посланици.
Сам или с професионален екип?
Има много успешни подкасти, които буквално се записват “от хола” на хоста. Други пък са създадени в професионални студиа. Както ви казахме в началото - съдържанието и качеството на звука са определящ фактор за крайния потребител. Това казват проучванията, но и опитът ни с реални клиенти и продукции. Понякога това да стартирате сами и да си набавите цялата необходима техника за качествен запис може да е вълнуващ процес и хоби, за което да отделяте време и да учите непрестанно. Понякога може и да се превърне в бреме, което изисква твърде много време и развитие на нови умения. Работата с професионалисти в студио спестява всичко това, но и изисква влагането на известен финансов ресурс.
Всеки може да прецени кой е най-добрият начин да стартира. Важно е да изберете вариант, с който да гарантирате регулярното публикуване, за да държите своята аудитория ангажирана.
Ако имате въпроси или искате да стартирате своя подкаст - свържете се с podcastplace.live
Снимки: Podcast Place