Около 350 хил. пътници се возят в софийското метро всеки ден, като всеки от тях трябва да плати пътуването си по един или друг начин. В общия случай това е свързано с чакане на някоя опашка, за да може пътникът да бъде обслужен от касиер или автомат за билети. Този процес е бавен, скъп и много често изнервящ, особено когато се случва в най-натоварените моменти от деня. По-важното е, че това е процес, който е част от ежедневието на милиони хора и сякаш е непроменен от десетилетия въпреки технологичния ни напредък.
Точно развитието на смарт технологиите и случването на Internet of Things са причините почти всичко около придвижването в градовете ни да звучи като архаизъм, който е в противовес на достъпните възможности за умни градове. Тук стъпва и концепцията Smart Cities, която е в основата на едно ново и много интересно партньорство. В него стартъпът Tickey става част от програмата Start Path на Mastercard, която цели да помогне на стартиращи компании в цял свят да разраснат бизнесите си. Изискванията за програмата са прости - компаниите да са в сферата на дигиталните разплащания, като включването в нея не се изчерпва с финансиране. Освен него стартъпите получават и достъп до обучения и ресурсите на технологичните хъбове Mastercard Labs, откъдето могат да черпят технологии и ресурси, с които да разбият архаичните модели в разплащанията.
В началото бе неудобството
Идеята за приложението Tickey, което служи за покупка на мобилни билети за пътуване, се ражда в главата на Димитър Димитров след челен сблъсък с архаизмите в софийския градски транспорт. “Преди няколко години децата ми ходеха на детска градина, която беше на две спирки с тролея от къщи”, разказва г-н Димитров, който изглежда като човек, който не обича да пилее времето си. “Когато тръгнеш обаче, не можеш да си купиш билет на спирката, а когато се качим в тролея, децата се разбягват напред-назад, докато купувам от шофьора, и това е неприятно. Затова обикновено ползвах колата, закарвах ги, минавах през всички проблеми с паркирането, оставях ги и отивах в офиса.” Това обаче е само началото и г-н Димитров разказва и за опитите си да си купи месечна карта. “Наивно отидох до близкия павилион на Центъра за градска мобилност, но там ме питаха дали имам носител”, спомня си той. Естествено, носител няма, а купуването на такъв става само от няколко конкретни бюра на ЦГМ, които изискват от г-н Димитров специално внимание и отделяне на време.
Димитър Димитров, основател на Tickey
“Тогава се замислих, че всички имаме телефони в себе си, както и подходящата технология, от която започна да ми се оформя някаква идея дали този проблем не може да се реши чрез приложение.” Година преди тази случка на WWDC Apple представя технологията iBeacon, която използва Bluetooth low energy, за да отчита близостта на дадено устройство. В случая на Tickey тази технология позволява на приложението да знае дали сте близо до точка, в която можете да си купите билет, и да ви даде тази възможност, както и правилния билет.
Използването на приложението вече е възможно на няколко станции в софийското метро, като работата му е приятно изненадваща. След като се регистрирате и въведете данните за картата си, купуването на билет става буквално с едно докосване. Всичко, което се иска, е да отключите телефона си и да отворите Tickey, когато сте пред някой от специално обозначените пропускателни пунктове (турникети). По-специалното е, че вместо да мушнете билет или да докоснете картата си с турникета, трябва да имате включени Bluetooth функции на устройството, както и активна интернет връзка. В тази ситуация на екрана на телефона ще излезе опция да си купите билет и след докосването на екрана турникетът се отваря автоматично пред вас. Процесът реално отнема по-малко време, отколкото прочитането на описанието му и влизането в станцията става практически безпрепятствено.
След като сметката ви бъде таксувана, получавате касова бележка в имейла си, а в телефона ви е наличен и самият билет. Всички контрольори в София са обучени да проверяват мобилните билети на Tickey, така че не би трябвало да имате проблем. При личните ми опити за използване на приложението така и не бях проверен, но при единствения случай, в който системата не сработи, въпреки че бях таксуван, служителката на касата знаеше за какво става дума и ми позволи да вляза с мобилния билет. При всички случаи Tickey е от онези дреболии, за които човек осъзнава какво удобство са едва когато ги пробва.
Време е за умни градове
Подобни технологии и възможности са в ядрото на умните градове, които са част от фокуса на Mastercard в последните години. Компанията се припознава в концепцията Smart Cities, чиято цел е да направи градовете по-добро място за живеене чрез внедряването на електронни разплащания в тяхното ДНК. Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония, отбелязва, че “повече от половината население в света живее в големи градове и тенденцията е този процент да се увеличава”, което е и мотивацията на компанията да търси развитие в тази посока. Акцент за нея и компанията й обаче е и това, че “Smart Cities не е задължително да означава въвеждане на някаква уникална нова технология, а по-скоро е оптимизация и ефективни решения, които са гъвкави и улесняват живота на хората”.
Примерът, с който г-жа Манова обрисува дреболиите, в които може да се изразява “поумняването” на живота ни, също звучи като битовизъм. “Аз съм майка на дете в училище”, обяснява тя и със сериозен тон и изражение, подсказващи горчив опит, пита “Знаете ли каква хамалогия представлява купуването на купони за стол в училище?”. За нея този процес включва чакане на опашка, купуване на хартиени купони, които после трябва да бъдат рязани, а накрая и да се съхраняват. Друг пример е плащането в детските градини, което най-често става в няколко дни от месеца, което също е свързано с чакане на опашка. “Това са едни проблеми, които наистина са от нашето ежедневие и са свързани с урбанизацията”, допълва г-жа Манова.
Ваня Манова, мениджър на Mastercard за България и Македония
Въпреки това един от фокусите на Mastercard изглежда е върху транспорта. Затова и в началото на февруари компанията обяви началото на дългосрочното си партньорство с Tickey. То последва малко след старта на пилотния проект на Tickey за купуване на билети за софийското метро чрез приложението. Това партньорство г-жа Манова намира за напълно естествено, тъй като усилията на Mastercard са “насочени във внедряване на електронните разплащания в областите, в които хората имат ежедневна нужда”. Транспортът е именно такава сфера, като по данни на Националния статистически институт след храната и битовите разходи на трето място в потреблението на българите е транспортът. “Проблем на транспорта, който имаме, е и че в момента той не е особено гостоприемен и за гостите на София освен за жителите на града”, допълва г-жа Манова.
Към глобална доминация?
Освен за пътниците градският транспорт у нас се оказва труднодостъпен и за иновациите. Реално Tickey съществува като разработена идея от 3 години, но тепърва започва да се използва в София. В този контекст г-н Димитров казва, че “България и публичните институции у нас не са от най-бързо възприемащите нови технологии”. Поради тази причина в градове като Пловдив и Варна все още няма работещи системи за електронни билети въпреки възможността.
В София пък комуникацията с Центъра за градска мобилност се оказва трудна, дори граничеща с невъзможна поне до лятото на миналата година. “[Днес] има комуникация с ЦГМ, и то много добра”, казва г-н Димитров. Причината по неговите думи е смяната в ръководството, която се случи през юли 2016, както и добрите отношения с новия изпълнителен директор на дружеството Христиан Петров. С него г-н Димитров се познава от стартъп средите, което е и явен проводник за иновативни идеи.
Извън страната Tickey участва в транспортни изложения и комуникира с немалко транспортни компании. Засега обаче освен в София приложението се използва само за ферибот във Фолмът, Англия. Затова г-н Димитров казва, че София е примерът, с който предполага, че другите градове у нас ще искат да влязат в крак, а навън целта са по-малки градове. Пример за това е Осло, където Tickey е в разговори за внедряване на системата, като в общи линии чакат от града да изчисти процедурите, с които това да стане факт.
Крайната цел, която г-н Димитров поставя пред стартъпа, е много амбициозна - “искаме възможно най-голямо покритие, за да може по аналогия с Uber да няма значение къде си и да може да плащаш по един и същи начин”. Доколко новото партньорство между Mastercard и Tickey ще помогне и на двете компании да постигнат целите си, ще покаже само времето. Днес фактите показват, че градският транспорт има нужда от много подобрения и умните разплащания изглеждат като една наистина добра първа стъпка.