
Това е игра за любовта и идентичността, но в нея има и състезания с мотокари. Това е игра за кърваво отмъщение, но докато чакате да отмъстите, можете да си купите лотарийни билети и да посетите игралната зала. Когато наскоро Британската академия за филмово и телевизионно изкуство помоли геймърите да гласуват за най-влиятелната игра на всички времена, дори най-запалените фенове на SEGA не биха заложили на успеха на едно екшън приключение за Dreamcast от 1999 г. И все пак резултатите, публикувани в тази седмица, показват, че Shenmue е на първо място, а Doom и Super Mario Bros, които може би са по-предсказуеми като претенденти, са съответно на второ и трето място.
Как се случи това, особено като се има предвид, че по време на излизането си играта е смятана за финансов провал и не успява да възстанови зашеметяващите си разходи за разработка (70 млн. долара, което сега би ви стигнало за около една трета от Horizon Forbidden West или Star Wars Outlaws)?
Носталгията е странно нещо, както и концепцията за културно влияние. Когато излиза преди повече от две десетилетия, Shenmue е особена игра: ролево приключение с отворен свят, което проследява ученика по бойни изкуства Рьо Хазуки, който търси отмъщение за убийството на баща си. Въпреки че имаше много битки и пъзели, в нея намират място и много... други неща. Играта използва вътрешен часовник за превключване между ден и нощ и за преминаване през сезоните. Често хората, с които Рьо трябваше да говори (или да се бие), бяха достъпни само в определени часове, така че той трябва да убива времето, като се скита по улиците на Йокосука в средата на 80-те години на миналия век. Може да отиде в магазините, да играе на старите аркадни игри на SEGA, може да посети щанда за хотдог. Светът на Shenmue е изпълнен с ексцентрични герои и странни миниигри - включително споменатите по-горе състезания с мотокари.
Геймърите възприеха повечето от нейните системни и повествователни странности. Дизайнерът Ю Сузуки, създал през 80-те години на миналия век някои от най-великите аркадни игри на всички времена, сред които OutRun, After Burner и Hang-On, държи на автентичността и симулацията - той разбира, че животът на Рьо понякога ще бъде скучен и прозаичен, - така че играчът получи точно това. Той също така обича да експериментира с механиките на геймплея, което в Shenmue доведе до възприемането на т.нар. Quick Time Events - силно хореографирани екшън сцени, в които играчът диктува действието, следвайки определени команди с бутони.
В крайна сметка Shenmue се сдоби с продължение, а много по-късно и с трето заглавие, което да завърши трилогията.
Eто и пълните резултати от подреждането на BAFTA за 10-те най-влиятелни игри в историята:
1. Shenmue (1999)
2. Doom (1993)
3. Super Mario Bros (1985)
4. Half-Life (1998)
5. The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)
6. Minecraft (2011)
7. Kingdom Come: Deliverance II (2025)
8. Super Mario 64 (1996)
9. Half-Life 2 (2004)
10. The Sims (2000)
Снимка: Unsplash
Виж още: ИИ модел официално премина теста на Тюринг за подобна на човешката интелигентност