С наближаването на четвъртата година от деветото поколение конзоли един въпрос остава без отговор: как конзолата PS5 на Sony често превъзхожда Xbox Series X на Microsoft, която е по-мощна на хартия? Няколко забележителни примера включват Resident Evil 4, Call of Duty: Black Ops Cold War и Grand Theft Auto V след обновяването на следващото поколение.

Напомняме, че както PS5, така и Xbox Series X се захранват от персонализиран хардуер на AMD с архитектури Zen 2 и RDNA 2 CPU/GPU. Конзолата на Microsoft разполага с осемядрен процесор с тактова честота 3.8 GHz (3.6 GHz с активирано едновременно многонишково управление), графичен процесор, задвижван от 52 изчислителни единици с тактова честота 1.825 GHz за приблизителна изчислителна мощност от 12.16 TeraFLOPS, и 16 GB GDDR6 SDRAM с разделен дизайн (10 GB с 320-битова шина и 560 GB/s пропускателна способност и 6 GB със 192-битова шина и 336 GB/s пропускателна способност).

От друга страна, PS5 разполага с осемядрен процесор с променлива честота, която е ограничена до 3.5 GHz, графичен процесор, захранван от 36 изчислителни единици с променлива честота до 2.23 GHz за приблизително 10.13 TeraFLOPS и 16 GB GDDR6 SDRAM с 256-битова шина и 448 GB/s пропускателна способност.

Сега експертите от Digital Foundry публикуваха нов седмичен епизод на DF Direct, в който се опитаха да споделят повече или по-малко окончателна гледна точка по темата. Джон Линеман спомена, че е чул от разработчици, че шейдърният компилатор и самият API са по-бързи при PlayStation 5.

"Един от най-важните проблеми, за който чухме да се говори многократно, е, че шейдърният компилатор на PS5 е изключително бърз и оптимизиран. Той става доста сложен, но използва по-добре наличния чип по начин, който позволява на PS5 да ускори производителността. Това изглежда е нещо огромно. Очевидно е, че Microsoft няма да проспи този въпрос, те явно работят по него, но разработчиците просто изглежда предпочитат версията на Sony. По същата линия основният API на PS5 също изглежда доста бърз, по-бърз от това, което Microsoft прави с DirectX", казва той.

Темата за DirectX е интересна, тъй като се споменава, че изборът на Microsoft да предостави API, което работи доста безпроблемно между PC и конзолите Xbox, може да се окаже леко наказание за това колко ниско ниво е то от страна на конзолата.

Това не е цялата история. Игрите, задвижвани от Unreal Engine 5, обикновено се възползват от по-големия брой изчислителни единици на Xbox Series X. Въпреки това други енджини може да са по-производителни на PS5 поради по-високата тактова честота.

Все пак има какво да се вземе предвид, тъй като конзолата на Microsoft има предимство, когато става въпрос за прилагане на променлива честота на опресняване (VRR). Например, докато играта Elden Ring на From Software работи по-бързо на конзолата на Sony, Xbox Series X осигурява по-плавно и стабилно изживяване. В крайна сметка обаче разликите между двете конзоли са сравнително малки в повечето игри и осигуряват сравнимо изживяване.

Снимка: Unsplash

Виж още: Arm устройствата с Windows вече могат да подкарат над 1200 игри