Valve публикува проучването си за хардуера на Steam за декември, последното за 2023 г., и данните са приблизително същите като тези от проучването през ноември. Въпреки това разгледахме числата по-отблизо и има някои интересни моменти, в които данните нямат смисъл. Това е нормално, но нека се задълбочим малко повече.

В общите резултати за графичните процесори с поддръжка на DX12 AMD и Intel отбелязаха лек ръст, докато Nvidia загуби малък пазарен дял. Ако обобщим всичко, Nvidia отбеляза спад от 0.5%, докато AMD и Intel се повишиха с по около четвърт процент. Така делът на AMD е около 15%, на Intel - 5%, а на Nvidia - 80%, което не е далеч от прогнозите на Jon Peddie Research.

Таблиците за Vulkan и DX11 показват потенциално още по-големи колебания, макар че част от тях може да се дължат на огромния брой различни графични процесори, показани в таблицата за Vulkan. Обърнете внимание също така, че "коригирахме" предоставените данни, за да нормализираме всички колони до 100% общо - по причини, известни само на Valve, таблицата Vulkan възлиза на около 196~197%, докато таблиците DX12 и DX11 възлизат на 90~96% в зависимост от месеца.

Графичните процесори от сериите 10, 16, 20 и 30 на Nvidia продължават да заемат челните места в класациите, въпреки че частите от серията RTX 40 вече са приблизително толкова популярни, колкото сериите 10 и 16. Най-популярните графични процесори на AMD остават неспецифичните интегрирани графики, старите RX 580 и RX 6700 XT, а RX 7900 XTX продължава да бъде единственият представител, включен в статистиката на проучването. Хм. Картите Arc Alchemist на Intel дори не са включени в таблицата, а най-популярният графичен процесор на компанията е интегрираната карта Iris Xe.

Това, което е особено интересно за цифрите на AMD, е, че те възлизат само на около 6%, ако разгледаме последните три поколения, което е доста под 15% общ пазарен дял, който AMD заема по-горе. Тази привидна дупка в цифрите на AMD се обяснява с интегрираната графика, която Valve отчита по различни начини само като обща интегрирана графика. Приблизително една трета от графичните процесори на AMD в проучването (5% общ дял) са някаква форма на интегрирана графика - което съвпада и с 5% от пазара, които се падат на различни модели интегрирана графика на Intel.

Нещата стават още по-забавни, когато разгледаме цифрите на Steam Deck на Valve, който използва APU на AMD, захранван от интегрирана графика RDNA 2. Пазарният дял на интегрираната графика на Steam Deck всъщност е доста висок в проучването - 0.78%, малко под RTX 4090 с 0.89% - трябва да кликнете, за да разширите "Описание на видеокартата" на главната страница на проучването, за да видите Steam Deck, която се показва като AMD AMD Custom GPU 0405. Изводът тук е, че има почти толкова Steam Deck в употреба, колкото и RTX 4090.

Само че, когато се замислим повече, нещо не е съвсем наред. Valve не е оповестила данни за продажбите на Steam Deck, но според прогнози на фирми като Omdia общите продажби до края на 2023 г. ще достигнат около три милиона. Ако случаят е такъв, тогава не само ще има над три милиона 4090, но и около 7.5 милиона карти RTX 4060 за лаптопи и близо 20 милиона карти RTX 3060 за настолни компютри с общо около 384 милиона месечни потребители на Steam.

Тези цифри нямат смисъл. Като начало Statista изчислява, че през 2021 г. Steam е имала 132 милиона месечни потребители, и се съмняваме, че се е увеличила толкова много. Също така е трудно да си представим, че една настолна графична карта, която струва над 1600 долара, превъзхожда по брой критично оценен компютър, чиято цена започва от 400 долара. Преносимата система със сигурност се продава добре, но процентите, които Valve посочва, изглежда са доста високи за различните настолни графични процесори в сравнение с тях.

Както сме виждали много пъти в миналото, тук няма достатъчно контекст, за да се направи пълна дисекция на данните на Valve, а проучването на хардуера на Steam продължава да бъде доста непрозрачно. Тези проучвания също така са податливи на грешки, както сме виждали в миналото в ситуации като преброяване на компютри в интернет кафенета по няколко пъти, а данните от август до октомври като друг пример се оказаха по-силно наклонени към Nvidia за няколко месеца. Подобни неща се случват поне няколко пъти годишно, така че в най-добрия случай можем само да повдигнем вежди и да посочим несъответствията.

Снимка: Unsplash

Виж още: Размерите на iPhone ще се променят догодина: какво трябва да знаем

Тагове: