Със сигурност сте забелязали, че новините за Instagram заемат значителен процент от съдържанието на сайта в последните няколко седмици, особено имайки предвид, че става въпрос за услуга за споделяне на снимки. Защо е толкова голям медийният шум около приложението и изкуствено генериран ли е той? Заслужава ли си използването на Instagram? Какви са причините за придобиването от Facebook? Какво предстои пред екипът от 13 души? Макар да не можем да отговорим на всички тези въпроси, надяваме се да сме успели да привлечем вниманието ви и да прочетете поне малко повече от анотацията.
В началото беше Burbn
Двамата създатели на Instagram, Кевин Систрьом (на снимката) и Майк Крийгър, започват работа по алтернатива на Foursquare, която се базира на HTML5. Проектът обаче се оказва по-скоро неуспешен и разработката му постепенно бива прекратена, но младите ентусиасти, към които постепенно се присъединяват и още няколко души, се възползват от придобития опит, за да започнат работа по Instagram.
Идеята на услугата в началото не се различава особено от тази, с която тя става популярна малко по-късно, а и каквато е в наши дни - споделяне на снимки с квадратно форматиране и ретро филтри, които ги карат да изглеждат като излезли от Kodak Instamatic или Polaroid. Макар да не са малко антифеновете на тази идея, тя се харесва на по-голямата част от потребителите и бързо става хит.
Instagram стартира през октомври 2010 г., а през декември същата година вече има 1 милион потребители.
Споделяне
Ключовата характеристика на Instagram е споделянето. Достатъчно е направите снимка, за да се публикува тя автоматично в избраните от вас социални мрежи, дори вече да сте излезли от приложението. Именно затова името "Instagram" е доста описателно (instant - моментален, англ.). Метафорично погледнато, Instagram следва концепцията на полароидните фотоапарати, които са готови със снимката няколко мига, след като сте я направили.
Споделянето с Instagram може да се случва както в социални медии като Facebook и Twitter, така и в рамките на самата услуга, която постепенно се обособява като отделна социална мрежа. Може да добавяте хаштагове, с които да означите съдържанието на снимката си (или каквото искате да означите), както и да търсите и следвате потребители. Досадно е, че доста потребители включват всички опции за споделяне и, ако сте свързани с тях по няколко канала, ще видите снимката им няколко пъти.
Плюсове на филтрите
Самият аз съм крайно отрицателно настроен към идеята за добавяне на какви да е филтри към снимките, които я отдалечават от генералната реалност, която сме заснели. Добре де, може би преувеличавам - във фотографските си начинания често прилагам различни черно-бели филтри и понякога се заигравам с наситеността, търсейки артистични ефекти. Най-популярните ефекти в Instagram обаче добавят дефекти, а не ефекти. Те копират недостатъците на Instamatic и Polaroid. Пример - cross processing. Идеята за тези крайно различни цветове започва, когато фотограф от неособено близкото минало използва грешна комбинация от химикали и време при проявяването на снимките.
Макар аз да съм противник на филтрите, това далеч не означава, че употребата им не е напълно смислена за огромен брой потребители. Не можем да отречем, че преобладаващата част от обикновените снимки (каквито са повечето, които се споделят в Instagram), изглеждат по-артистично и дори по-добре заснети, след като към тях са приложени няколко цветни филтъра, опционален тилт шифт ефект и, разбира се, квадратния кроп с бяла рамка. По този начин към тях може да се добави емоционалност по ваш избор, да се наблегне на съдържанието в центъра чрез винетиране и дори да се получи интересен креативен резултат. Предимството на Instagram е, че това се случва безумно лесно и достъпно за всичко. И, не, приложението далеч не е първото с подобна функционалност, но отличната му реализация и социалните елементи, както и правилното изграждане на брандова идентичност, постигат заслужени резултати.
Минуси на филтрите
Доводите против фотофилтрите са доста, но, обикновено предпочитам да не отделям твърде много внимание на негативните страни на каквото и да е - подкрепям мнението, че няма лоша функционалност, а лоши потребители или просто различни таргети и предпочитания.
Един от важните недостатъци на филтрите всъщност е и основният им позитив - те създават фалшиво изкуство. Вместо потребителите да се погрижат за по-добри рамкиране, осветление и цялостните идея и реализация на фотосите, Instagram добавя стандартни филтри и (д)ефекти, което създава фалшиво чувство за творчество в потребителите. Въпросът е изключително деликатен и със сигурност няма как да достигнем до единно мнение по него.
Историческата достоверност също не е за подценяване. Докато различните характеристики (и дефекти) на фотографията говорят ясно за това от коя епоха е дадена снимка, то произведените от Instagram фотоси биха могли да заблудят идните поколения, че става въпрос за моменти с няколко десетилетия назад. Вече се наблюдава и обратен ефект - млади потребители виждат стари снимки и веднага предполагат, че те са сътворени с помощта на Instagram.
Какво следва?
Макар някои анализатори да твърдят, че са напълно наясно с причините за придобиването на Instagram от Facebook, гарантираме ви, че това не е така. Нещо повече, според нас дори самият Марк Закърбърг няма напълно ясен бизнесплан. Сделката обаче няма как да е лоша - в своята същност Instagram е стартъп компания с едва 13 служители, но огромен за мащаба си капитал и, разбира се, над 40 милиона потребители (към момента на писане на статията). Към момента не би било разумно Facebook да погълне услугата и да я превърне в обикновен механизъм за добавяне на фотофилтри, а и такъв би могъл да се разработи за значително по-малка сума.
Интересно е обаче как Facebook ще обвърже Instagram със самата социална мрежа - ще бъде ли отстранена връзката с други социални услуги? Към момента най-разумно би било Закърбърг и компания да продължат да развиват Instagram напълно отделно лилавия гигант, имайки предвид, че услугата е на върха на своята популярност или близо до него.
Макар и доста конспиративна, интересна е идеята, че придобиването може би е превантивна мярка. Скоростта, с която расте потребителската база на Instagram, не е наблюдаване досега. Няма да правим изводи вместо вас, но предполагаме, че сами се досещате какво имаме предвид.