България вече си има официално първата услуга за краткосрочно наемане на електрически тротинетки. Lime, един от лидерите в световен мащаб в тази област, стартира днес по софийските улици със 150 от своите боядисани в специфично светлозелено устройства. По този начин столицата ни се присъединява към стотиците градове по света, където услугата е налична. Ако не сте запознати с нея – за да можете да я ползвате, е нужно да свалите наличното за iOS и Android приложение и да регистрирате в него платежно средство – заплащането се формира на база начална такса и използвани минути.

Новината е добра от гледна точка на най-замърсената столица в ЕС. Електрическите устройства могат да подобрят качеството на въздуха и при правилна политика да облекчат транспортната инфраструктура на града. Персоналният транспорт е във възход навсякъде в цивилизования свят, въпреки все още наличните проблеми с регулацията на бързоразвиващия се сектор. Тротинетките вече са често срещана гледка в София и без това, като немалко хора се възползват от наличната мрежа от велоалеи. Въпреки това навлизането на основен играч на пазара за краткосрочно наемане и рязката наличност на стотици нови тротинетки, както е показал опитът в много други страни, вероятно ще усложни движението по тротоарите и пътищата. Столична община заявява, че вече работи с Държавната агенция за пътна безопасност по изготвянето на предложение за промени в Закона за движение по пътищата, които да регулират персоналните електрически превозни средства. В същото време един от често срещаните казуси на запад – този с безразборното оставяне на тротинетките по тротоарите – тук се адресира от първия ден, като от общинската организация „Зелена София“ вече обявиха, че са предвидени 200 места за паркиране в центъра на града, някои от които ще бъдат обозначени в приложението на представящите услугата. Очаква се в близките месеци в столицата да стартира поне още една подобна услуга.  

Важен проблем, който стои пред бъдещето на Lime на българския пазар, обаче ще е цената. В София услугата стартира с 1.50 лв. първоначална такса за активиране + 0.30 лв. на минута. Стойността е приблизително сравнима (малко по-ниска) от тази в Гърция, но е по-висока от други източноевропейски пазари, като Румъния и Полша например. 15-минутен наем във Варшава, да кажем, би ви излязъл около 23% по-евтино, отколкото в София.

Сравнението с други държави обаче бледнее пред конкуренцията на алтернативите, които са специфични за България. В много от градовете, където Lime и подобните на тях компании оперират, услугите им са осезаемо по-евтина алтернатива за придвижване. На места в най-скъпите градове дори могат да конкурират стойността на градския транспорт за еднократни пътувания на къси разстояния и въобще не може да се говори за някакъв паралел с таксиметрови услуги например. В София обаче цените на такситата са значително по-ниски от тези в западноевропейските градове и те се явяват пряк съперник. Проста сметка показва, че цената на такси в София в един курс от южните квартали до центъра е с до 30% по-ниска от теоретичното ползване на Lime, дори с повикването (проверено с личен опит с времето за придвижване с тротинетка от този клас). Вероятно това е и една от причините за момента Lime да се предлага само в идеалния център на града, долната част на Лозенец и района около Централна гара/Централна автогара – т.е. в областите с висока наличност на туристи и проблеми с паркирането. Такситата обаче също не е нужно да паркират.

Друг пряк конкурент, разбира се, е услугата за краткосрочно наемане на електрически автомобили Spark, която се разраства постоянно в България. Дори за хората, които няма да си броят стотинките, а просто предпочитат да ползват „зелен“ електрически транспорт, Spark също предлага по-ниски цени – минимумът при тях е 0.29 лв./мин (при най-малко 12 заплатени минути). Електрическите автомобили също са освободени от такса за паркиране в платените зони на града. 

По всичко изглежда, че Lime в България търсят тясната ниша на тези, които трябва да се придвижат по-бързо, отколкото пеша, в центъра, но все пак без да се налага да се качват на градски транспорт и да изпуснат случващото се между спирките. Т.е. основно хората, които разглеждат и се забавляват в града, а не тези, които живеят и работят в него. Страничен ефект от пускането на пионерската за нас услуга можем да се надяваме, че ще бъде запознаването на по-голяма част от местната публика с предимствата и недостатъците на придвижването с електрически тротинетки. 

Стойността на услугата на Lime за всяка държава се определя индивидуално и този процес със сигурност включва както анализ на големината на пазара, така и на очакваните проблеми с кражби и вандализъм, които са широко известни от опита на подобни услуги в други страни. Можем да спекулираме, че вероятно това обуславя и сравнително по-високата стойност у нас, съпоставено със стандарта и цените. В интервю за Bloomberg TV България оперативният директор на Lime Тамаш Тод намекна, че компанията опипва пазара и може да има промени в бъдеще по отношение на зоните и броя на тротинетките. Фактът, че се стартира сравнително към края на активния за подобни превозни средства (поне в нашия климатичен пояс) сезон, също говори за първоначално предпазлив подход.  

Тагове: