В доста неочакван обрат на събитията изкуственият интелект ChatGPT на OpenAI „бе разбит напълно на начинаещо ниво“, докато играе популярната ретро игра Atari Chess. Специалистът по архитектура на Citrix Робърт Карузо, е открил тази аномалия в геймплей уменията на новия алгоритъм през уикенда. Карузо е противопоставил играта Atari Chess от 1979 г., играна в емулатор за конзолната система Atari 2600 от 1977 г., срещу мощта на ChatGPT 4o.

Концепцията за оценяване на изчислителната производителност според уменията за игра на шах е здраво заложена в аналите на технологичната история. Шахматните компютърни игри бяха популярни от ранните дни на конзолите и домашните компютри, като ентусиастите по компютри и шах полагаха големи усилия, за да оценят наличните възможности на шахматния енджин спрямо гросмайстор на популярната настолна игра.

Суперкомпютърът Deep Blue на IBM влезе в историята през 1997 г., когато победи Гари Каспаров, действащия световен шампион по шах по това време. Deep Blue, който допринесе за победата му, използва техники на груба сила и оцени 200 милиона възможни шахматни хода в секунда. Каспаров обаче отвърна на удара, след като загуби първия от планираните шест шахматни мача, с краен резултат 4-2 в негова полза.

През 2025 г. процесорната мощност на суперкомпютъра Deep Blue от приблизително 11,4 GFLOPS изглежда оскъдна в сравнение дори с модерни процесори от начално ниво. Така че може да се очаква, че в партия Atari Chess, работеща в почти 48-годишна емулирана конзола за игри, ChatGPT лесно ще бъде победител.

Както посочва Карузо в публикацията си в LinkedIn, Atari 2600 има много малка изчислителна мощност. Конзолата се захранва от процесор MOS Technology 6507, работещ на 1,19 MHz, и производителността му вероятно би била по-разумно измервана в KFLOPS, а не в GFLOPS. Шахматният енджин, който Atari Chess управлява, мисли само с един до два хода напред, твърди инженерът на Citrix.

Карузо казва, че се е опитал да улесни ChatGPT и е променил иконите на шахматните фигури на Atari, когато чатботът е обвинил абстрактния им характер за първоначалните загуби. Въпреки това, като е направил нещата възможно най-ясни, ChatGPT пак е „направил достатъчно гафове, за да му се смеят от шахматен клуб от трети клас“, казва инженерът.

Трагично е, че въпреки че ChatGPT 4o продължава да обещава да подобри майсторството си в играта, старата 8-битова гейминг платформа отново и отново побеждава модерния ИИ, докато Карузо разиграва нови партии. Въпреки пряката му помощ по време на игровите сесии, ChatGPT не успя да събере достатъчно дигитален интелект, за да победи „начинаещия“ противник от Atari Chess и в крайна сметка отстъпи в надпреварата.

Новините относно изкуствения интелект сякаш се люшкат между крайностите. Понякога ИИ може да изумява с възможностите си, а друг път може да бъде смешен или дори опасно неадекватен. Тази история може да се отнесе категорично към второто.

Снимка: Unsplash

Виж още: В Китай 100 000 долара ви купуват кола с лукса на Maybach, визията на Rolls Royce и технологията на Huawei