Когато през април миналата година американският президент Джо Байдън подписа Закона за защита на американците от приложения, контролирани от чуждестранни противници, един от основните аргументи за законопроекта беше националната сигурност. Съгласно този закон от компанията зад популярното приложение TikTok се изискваше да продаде операциите си в САЩ или да бъде подложена на забрана до 19 януари 2025 г.

За САЩ заплахата от страна на Китай е съвсем реална, достатъчно е да се погледнат различните доклади около Китай. Например има вероятност рутерите на TP-Link да бъдат забранени в САЩ, а Вашингтон вече наложи няколко ограничения за износ на Китай, като наказва компаниите, които не ги спазват. В последния момент преди края на мандата му дойде и новото изискване на Байдън, което ще разшири ограниченията върху износа на чипове с изкуствен интелект на Nvidia за страни като Китай - правило, на което Nvidia се противопоставя яростно.

И така, едно е очевидно: САЩ не са в най-добри отношения с Китай и правителството не се чувства комфортно от това, че в САЩ работи китайска платформа с милиони потребители, която е готова за събиране на данни.

На фона на всичко това Meta на Марк Зукърбърг лобира срещу TikTok. Можете ли да обвините компанията? Instagram Reels стартира през 2020 г. като отговор на TikTok, но до 2021 г. много Instagram клипове бяха просто рециклирани видеоклипове от TikTok. През 2022 г. Meta даде на консултантската фирма Targeted Victory над 100 млн. долара за създаване на кампании срещу TikTok, представяйки го като опасност за американските деца и обществото. Ако TikTok изчезне, много от неговите американски потребители вероятно ще се насочат към Reels.

Изглежда че потребителите се насочват към RedNote (или Xiaohongshu, както е известно в Китай). RedNote, приложение за социални медии с поддръжка на кратки видеоклипове, пазаруване и други, вече се изстреля на върха на класациите на App Store.

Според TechCrunch няколко създатели на TikTok популяризират RedNote (може би сте виждали хаштага #TikTokRefugees в техните публикации), като насърчават последователите си да се присъединят към тях в платформата. В TikTok се появи нова тенденция, при която потребителите „благодарят на своя китайски шпионин, че ги е наблюдавал през всичките тези години“ - шега, насочена към честите антикитайски оплаквания на САЩ относно TikTok.

Самото приложение RedNote може и да е ново за потребителите в САЩ, но всъщност съществува от 2013 г. насам. С оформление, подобно на това на Pinterest, тя стана доста популярна сред китайските потребители, особено жените, с над 250 милиона активни потребители месечно. Financial Times съобщава, че в момента платформата се оценява на 17 милиарда долара.

Ще бъде иронично, ако забраната на TikTok отпадне и правителството на САЩ се похвали, че е премахнало едно китайско приложение поради съображения за национална сигурност само за да го замени с друго китайско приложение.

Снимка: Unsplash

Виж още: Соларният чадър на Anker ви пази от дъжд и слънце, докато зарежда телефона ви