НАСА все още се занимава с оценка на рисковете, свързани със завръщането на Земята на астронавтите на НАСА Суни Уилямс и Буч Уилмор, които са блокирани на борда на Международната космическа станция от началото на юни.

Тяхното пътуване нагоре с кораба Starliner на Boeing бе съпътствано от технически проблеми, които принудиха космическата агенция да изготви няколко плана за действие при извънредни ситуации.

Въпреки че НАСА и Boeing твърдят, че Starliner е готов да свали двамата членове на екипажа на повърхността в случай на авария - въпреки възможността за повреда на няколко двигатели, - дори алтернативните варианти за пътуване биха могли да изложат Уилямс и Уилмор на значителни рискове.

От една страна, скафандрите на Starliner не са съвместими с тези, използвани на борда на космическия кораб Crew Dragon на SpaceX. Това означава, че ако двойката се върне на борда на капсулата на SpaceX, която в момента е прикачена към станцията, което е един от спасителните планове, разглеждани от НАСА, те ще летят без скафандър, както НАСА потвърди по време на телеконферентна връзка миналата седмица - една неблагоприятна реалност за космическата агенция, която вероятно ще бъде фактор за предстоящото ѝ решение.

Макар че скафандрите за „изстрелване и влизане“ или вътрешните скафандри (IVA), за разлика от скафандрите за извънкабинна дейност (EVA), се носят като предпазна мярка вътре в космическия кораб в случай на загуба на налягане в кабината, те все пак биха могли да се окажат животоспасяващи, ако възникне извънредна ситуация. Те могат също така да помогнат за регулиране на температурата, а в някои случаи да събират данни и да ги предават на софтуера на космическия кораб.

Причината за несъвместимостта между костюмите на SpaceX и Boeing се дължи на естеството на програмата на НАСА за търговски екипаж, която финансира разработването както на космическия кораб Starliner на Boeing, така и на Crew Dragon на SpaceX.

„За всяка епоха на космическите полети преди настоящата НАСА е използвала различен модел за закупуване на космически кораби“, обясни Свапна Кришна от канала Ad Astra в YouTube в скорошно обяснително видео, като добави, че НАСА е била „дълбоко ангажирана“ в целия процес.

Но при етапа на сътрудничество с частни компании НАСА позволи на новите си партньори да „проектират и въвеждат иновации, стига компаниите да отговарят на широките изисквания и стандартите за безопасност на НАСА, както и да достигнат конкретни етапи, един от които е успешен изпитателен полет с екипаж“, обясни Кришна.

И все пак агенцията „не е уточнила“, че скафандрите „трябва да са взаимно съвместими“ - начин, по който „НАСА контролира риска“, като запазва възможно най-широк избор, в случай че нещо се обърка с един вариант.

Тъй като Boeing и SpaceX са избрали значително различни подходи за проектиране, единият не може просто да бъде заменен с другия.

Дори ако Уилямс и Уилмор бъдат натоварени във вече напълно заетата капсула Crew Dragon и те по някакъв начин имат готови костюми, капсулата е конфигурирана само за четирима пътници, въпреки че първоначално е проектирана да бъде заета от екипаж от седем души. Това означава, че костюмите им така или иначе няма да има къде да се включат.

За щастие НАСА разполага с напълно отделен вариант за връщане на двамата астронавти на Земята: Предстоящата мисия Crew-9 на SpaceX може да бъде изстреляна само с двама, а не с четирима членове на екипажа, за да се освободи място за Уилямс и Уилмор, което ще им позволи да се върнат някъде през февруари.

В този случай космическата агенция би могла просто да изпрати два резервни скафандъра за двамата, което би направило този вариант далеч по-удобен.

Снимка: Unsplash

Виж още: Тези негативни картини на художник, които се превръщат в цветни след смяна на режима на камерата, ще ви смаят