Ето няколко факта, които не сме предполагали, че ще видим: музиката вече е по-голям бизнес от киното, а винилът е на път да измести компактдисковете. Това се казва в нов доклад на бившия главен икономист на Spotify, който от десетилетие следи стойността на музикалния бизнес.

Уил Пейдж е прекарал десет години в изчисляване на стойността на музикалните авторски и изпълнителски права, които са правата, генериращи плащания, когато музиката е отпечатана на плочи, стриймвана през Spotify или пускана по радиото. И стойността на тези авторски права се е увеличила от 25 млрд. долара през 2014 г. до 45.5 млрд. долара сега.

За сравнение бизнесът с филми е на стойност 33.2 млрд. долара (вж. по-долу). Докато музиката се покачва, филмите намаляват: приходите от боксофиса в световен мащаб достигнаха своя връх през 2019 г. и възлизат на 41.9 млрд. долара.

Не е задължително приходите от музика да отиват при изпълнителите - повечето от парите за музика отиват при множество посредници; не всички музиканти, които свирят музика, са я написали, а писането на музика е мястото, където се намират най-ценните авторски права - но в доклада са описани някои интересни тенденции.

Според Пейдж само в САЩ плочите ще донесат на звукозаписните компании 1 милиард долара през 2024 г. Това означава, че приходите от тях са на път да изпреварят тези от компактдискове не само в САЩ, но и в световен мащаб.

Настъпила е промяна и в начина, по който музиката генерира пари. През 2023 г. приходите от музикални изпълнения на живо изпреварват тези от лицензиране на публични изпълнения, когато търговски обекти като магазини или хотели плащат лиценз за пускане на музика на своите посетители.

Цифровият стрийминг, което не е изненадващо, вече надминава радиото и другите видове радиоразпръскване; на последните се падаха над 50% в сравнение с 5% на стрийминга, но сега стриймингът е по-големият източник на пари.

Интересно е, че се наблюдава значително увеличение на глокализацията. Това са случаите, в които изпълнители от цял свят пеят на собствените си езици, но имат големи хитове на други места. Например колумбийски изпълнители печелят повече пари от стрийминг в САЩ, отколкото от цялата колумбийска музикална индустрия.

Снимка: Unsplash/IFPI Global Music Report, CISAC Global Collections Report, Music & Copyright and Will Page

Виж още: Ракетен двигател на НАСА ви сгрява в камината за коледно настроение в 4К (ВИДЕО)