Преди половин век в националния парк „Биг Бенд“ в окръг Брустър, Тексас, учени откриват кости на древно създание. След дълъг период на изследвания и предположения учени от Обществото по палеонтология на гръбначните животни правят заключение, че останките принадлежат на птерозавър със звучното име Quetzalcoatlus.
Древният птерозавър е най-голямото известно летящо животно, което някога е обитавало планетата ни и може да се похвали с 12-метров размах на крилете.
Но според Матю Браун, директор на Колекциите по палеонтология на гръбначните животни в Тексаския университет в Остин, е било особено озадачаващо за всички как толкова голямо същество може да лети. След години на изследвания екипът на Браун открива, че Quetzalcoatlus вероятно се е вдигнал в небето като изтребител от самолетоносач - отскачайки на 2.4 метра от земята, преди да отвори огромните си криле.

Но защо този отговор идва чак след 50 години? Браун приписва това на старателния и бавен процес на разкопаване на костите. Подобно на много други летящи видове по това време, този птерозавър има кости, които са кухи, за да подпомогнат полета му. Браун ни дава достъпно обяснение: „Имате този вид кости, подобни на картофен чипс, запазени в много твърда скала и трябва да премахнете костите от скалата, без да ги унищожите“, казва ученият.
През последния половин век в националния парк бяха открити и два нови по-малки вида птерозаври. Първоначално учените не бяха сигурни дали животните са млади версии на Quetzalcoatlus или съвсем различен вид. Ето защо са направили точни измервания на вкаменелостите и анализ чрез компютърен алгоритъм.
По-малкият от двата нови екземпляра имал тъп клюн, докато по-големият се характеризира с дълъг тънък клюн, което е било малко заблуждаващо за екипа. Известно е, че животните са обитавали горски оазис преди повече от 70 милиона години в днешния Тексас, който тогава е бил богат на много водни ресурси.
Според изследователите по-големият Quetzalcoatlus вероятно би използвал тесния си клюн, за да търси раци и червеи покрай водата. Този вид влечуги също е склонен да ловува сам. По-малкият Quetzalcoatlus е бил много по-социален и е прекарвал време в големи групи. Изследователите откриха около 30 от летящите животни при разкопки на вкаменелости.
Учените имат доста пълни скелети на по-малките видове, но само част от оригиналното тяло на Quetzalcoatlus.
Матю Браун споделя, че иска да продължи, от където е спрял Дъглас Лоусън, бивш студент по геология в Тексаския университет, който открива оригиналните кости през 1971 г.
Една от личните цели на Браун е да получи разрешение и да излезе в националния парк, за да открие още от останките на големия Quetzalcoatlus и теорията им да придобие завършен вид.

Снимка: The University of Texas at Austin/Jackson School of Geosciences