На конференцията International Austronautical Congress Илон Мъск разкри подробности и непознати досега планове за колонизирането на Марс, както и за развитието на SpaceX и ракетите й. Конференцията, която Мъск използва за платформа за разкриване на новостите покрай своите проекти, се провежда в Австралия. Едно от най-вълнуващите разкрития от нея беше намерението му да развие най-голямата си ракета до момента, която ще направи така, че Falcon 9 и Falcon Heavy да излязат от употреба. Нейното име ще е Interplanetary Transport System (ITS), която има още прякора BFR (Big F*cking Rocket).
Планът на Мъск е да направи ITS по-малка като дизайн, с 31 основни двигателя и да задвижи създаването й още тази година. На същата конференция миналата година, той за пръв път показа дизайна й, който тогава включваше 42 Rаptor двигателя, способни да изстрелят до 450 000 килограма товар до Марс. Тя ще е за многократно използване и ще може да се презарежда с гориво в Космоса, нещо много ключово за планираните с нея мисии. Мъск разказа и за множество нови ползи от ракетата в по-малък мащаб, и то не само отнасящи се до Марс – например тя ще пренася товар до Международната космическа станция и дори ще извършва мисии до Луната, за да спомогне строежа на лунарна база. Целта е в един момент IPS да извършва всички космически мисии и да бъде мултифункционална в ползването си.
„Можем да изградим система, която включва функциите от нашите предишни продукти и така да ги направим излишни – така всички ресурси, използвани за Falcon Heavy и Dragon, могат да се използват за една-единствена система“, каза Мъск. Разбира се, Falcon 9 и Falcon Heavy все още ще бъдат предоставяни на клиенти, които искат да ги използват за собствени мисии. ITS обаче е много смел ход за Мъск, както и политически такъв – освен всичко друго ще му бъде нужно сериозно финансиране за оборудването на новата летателна космическа система и целта в момента е да се привлече правителствена инвестиция, която да помогне за това.
Така новообявеният интерес на Мъск към Луната започва да има логика: от NASA вече намекнаха за желанието си да се върнат там и да създадат нова и иновативна база. А човешките мисии до там са оптималната цел, която трябва да се постигне. Наскоро Русия и NASА подписаха споразумение за проучване концепции за станции, които могат да се построят близо до Луната. Ето и визията на Мъск за база на Луната.
Разбира се, главната цел на Мъск все още е Марс, но сроковете, които той поставя, звучат най-малкото доста оптимистично. Миналата година той обяви, че първите екипи от хора ще заминат за Червената планета през 2024, а тази година – че първите натоварени кораби ITS ще тръгнат натам най-рано 2022 година. Така излиза, че той има 5 години да създаде изцяло нова ракета, да я изпрати на Марс и да я приземи без драскотина там, превръщайки я в най-големия кораб, достигал повърхността на планетата (ITS вероятно ще тежи около 20 и 50 тона, а най-тежкото превозно средство, стигало Марс до момента, е около 900 килограма). Мъск публикува и представата си за Mars City, или основаният първи "град" на Марс.
Мъск вече закъснява и с предишни поставени срокове – до момента той трябваше да е започнал да изпраща астронавти към Международната космическа станция, но в момента казва, че най-ранния момент за това ще бъде 2019 година. Falcon Heavy пък трябваше да полети още през 2013, а това още не се е случило; на конференцията Мъск каза, че ще стане до края на годината. В долното видео може да видите и подробностите за съставните части на IPS, представени от Мъск, както и още подробности за плановете му.
И още нещо интересно: пътуването на нашата собствена планета може да бъде революционизирано отново с IPS. Мъск казва, че с помощта на космическото возило и с летене с максимална скорост от 29 000 км/ч човек ще може да стига до всяка точка по земното кълбо в рамките на един час. Идеята му е да създаде комерсиализирани полети с кораба за превозване на собствената ни планета.