Най-голямата тема на презентацията на Microsoft в първия ден на Build не бяха устройства или конкретен софтуер, а ботове. Но не става дума за роботи ала Азимов или Терминатор, а за интелигентен софтуер, с който да комуникираме. Това ще се случва най-вече чрез приложения, в които хората вече си говорят като в Skype например, но ботовете ще работят и с помощта на Cortana. В корена на това е идеята на Microsoft да превърне разговорите в следващата компютърна платформа.
Целта на Microsoft е да използва изкуствен интелект и machine learning, за да създаде ботове, които разбират естествени езици. „Това е проста концепция, която има мощно влияние,“ каза Сатя Надела – изпълнителен директор на Microsoft, от сцената на Build 2016. “Мислим, че влиянието може да е толкова голямо, колкото на предходни промени в начина ни за интеракция с платформите“, допълни Надела, с което сравни идеите на Microsoft с неща като графичните интерфейси, мишката и тъчскрийна.
Той обясни, че неговата визия за бъдещето на компютрите се върти около три основни елемента – хора, дигитални асистенти и ботове. Microsoft поставя човека в центъра на всичко, което е очаквано и естествено. Все пак дигиталният асистент Cortana ще бъде постоянен спътник за потребителите, на всички платформи и устройства. Именно Cortana ще познава потребителя и предпочитанията му и ще участва като агент в комуникацията с ботовете. Те пък от своя страна ще са страната, чрез която ще комуникираме с външни системи в ситуации като резервации на хотел, онлайн пазаруване и т.н. Сатя Надела описа ботовете като „новите приложения, с които можете да общувате“.
На презентацията тази сутрин Microsoft демонстрира как Cortana може да работи с разнообразни ботове, за да планира ваканция само през Skype. Там видяхме и използването на гласовия асистент в комуникацията между хора, чрез аугментация на разговорите. Cortana успява да предложи действия, базирани на разговорите, като например създаване на събитие в календара или напомняне за дадено обещание.
Всъщност тази идея не е никак нова. От една страна, имаме Amazon Echo, Apple Siri и Google Now, които показват, че често е по-лесно да говориш с устройството си, отколкото да му пишеш. От друга са приложения като WeChat, Telegram и може би най-познато в България, Slack, където разнообразни ботове могат да помагат на потребителите в немалко ситуации. Facebook пък тества дигиталния асистент M в Messenger. Част от стратегията на Microsoft е именно навлизането в приложения, в които хората вече говорят помежду си.
Амбицията на компанията обаче далеч не приключва тук. Сатя Надела и други служители на високи позиции в Microsoft постоянно наблягат на подобряването на човешките способности чрез изкуствен интелект. В центъра на всичко стои Cortana, който ще служи като свързващата нишка между хората и изкуствения интелект. И ако това ви плаши, Надела вярва, че „няма да говорим за човек срещу машини, а за човек с машини“.
Тези планове започват изпълнението си още днес, но за съжаление повечето от тях няма да работят в България скоро. Дерик Конъл, вицепрезидент за Bing, отговори на въпрос на HiComm, че "Cortana все още не знае български, но освен това ние не знаем много за България". Според него това би попречило на услугата да отговаря на стандартите за качество, които Microsoft има, затова и Cortana не работи официално у нас.
Вижте и инструментите, с които Microsoft помага на всеки да направи своя бот.