Европейската комисия предприема допълнителни стъпки в разследванията, предизвикани от твърденията, че практиките на Google за сравняване на условията за пазаруване и рекламиране нарушават европейските правила.
Комисията изпрати две изложения на възражения на Google. В допълнително изложение на възраженията Комисията потвърди предварителното си заключение, че Google е злоупотребила с господстващото си положение като систематично е давало предимство на своята услуга за сравняване на условията за пазаруване при показване на резултати от търсене в интернет.
В друго изложение на възраженията Комисията уведоми също Google за своето предварително становище, че дружеството е злоупотребило с господстващото си положение, като изкуствено е ограничавало възможността сайтове на трети страни да показват при търсене реклами от конкурентите на Google.
Комисар Маргрете Вестегер, която отговаря за политиката в областта на конкуренцията, заяви: „Google представи много иновационни продукти, които промениха живота ни. Но това не й дава правото да лишава други дружества от възможността да се конкурират и да създават иновации. Днес ние разполагаме с още по-силни аргументи за това, че Google неоправдано е облагодетелствало собствената си услуга за сравняване на условията за пазаруване при показване на резултати от общо търсене в интернет. Това означава, че потребителите не могат да виждат най-подходящите резултати на своите заявки за търсене. Ние също така изразихме загриженост, че Гугъл е възпрепятствало конкуренцията чрез ограничаване на способността на конкурентите си да поставят реклами при търсене в уебсайтове на трети страни, което задушава избора на потребителите и иновациите.
Google понастоящем има възможност да реагира на нашата загриженост. Ще разгледам неговите доводи внимателно, преди да реша как да продължат действията по двете дела. Но ако нашите разследвания стигнат до заключението, че Google е нарушил антитръстовите правила на ЕС, Комисията е длъжна да действа, за да защити европейските потребители и лоялната конкуренция на европейския пазар."
Това допълнително изложение на възраженията относно сравняване на условията за пазаруване следва изложението на възраженията, издадено по същото дело през април 2015 г. Двете изложения на възраженията са отправени към Google и неговото дружество майка Alphabet. Изпращането на изложение на възраженията не предрешава изхода от разследването.
Сравняване на условията за пазаруване
След изложението на възраженията, издадено през април 2016 г., и отговора на Google, получен през септември 2015 г., Комисията предприе допълнителни мерки за разследване. В днешното допълнително изложение на възраженията се очертава широк кръг от допълнителни доказателства и данни, които са в подкрепа на предварителното заключение на Комисията, че Google е злоупотребило с господстващото си положение, като систематично е облагодетелствало собствената си услуга за сравняване на условията за пазаруване в своите резултати от общо търсене. Допълнителните доказателства се отнасят, наред с другото, до начина, по който Google облагодетелства собствената си услуга за сравняване на условията за пазаруване в сравнение с предлаганата от неговите конкуренти, въздействието върху трафика на даден уебсайт в зависимост от неговата видимост в резултатите от търсене в Google, както и развитието на трафика по услугата за сравняване на условията за пазаруване на Google в сравнение с неговите конкуренти. Комисията се опасява, че ползвателите не виждат непременно най-подходящите резултати в отговор на заявките за търсене, като това е в ущърб на потребителите и задушава иновациите.
В допълнение Комисията разгледа в детайли довода на Google, че услугата за сравняване на условията за пазаруване не следва да се разглежда изолирано, а заедно с услугите, предоставяни от търговски платформи като Amazon и eBay. Комисията продължава да счита, че услугите за сравнително пазаруване и търговските платформи спадат към различни пазари. Във всеки случай, в днешното допълнително изложение на възражения се посочва, че дори и ако търговските платформи са включени в пазара, засегнат от практиките на „Google“, услугите за сравнително пазаруване са значителна част от този пазар и поведението на Google е отслабило или дори е свело до минимум конкуренцията от страна на най-близките му конкуренти.
Като изпраща допълнително изложение на възраженията, Комисията потвърди своето предварително заключение, и същевременно зачита правата на защита на Google, като му дава възможност да отговори официално на допълнителните доказателства. Google и Alphabet разполагат с 8 седмици, за да отговорят на допълнителното изложение на възраженията.
AdSense
Също така, Европейската комисия изпрати изложение на възраженията до Google относно ограниченията, които дружеството е поставило върху способността на някои уебсайтове на трети страни да показват реклами при търсене от конкурентите на Гугъл.
Предварителното становище на Комисията, посочено в днешното изложение на възраженията, е че тези практики са дали възможност на Google да запази господстващото си положение в рекламирането при онлайн търсене. Това е попречило на съществуващи и потенциални конкуренти, включително други търсачки и рекламни онлайн платформи, да навлизат и да се разрастват на пазара в тази област с важно търговско значение.
Google поставя рекламите при търсенето направо на своя уебсайт за търсене, но също и като посредник на уебсайтовете на трети страни чрез своята платформа AdSense for Search („посредничество за рекламиране при онлайн търсене“). Те включват уебсайтове на търговци на дребно, телекомуникационни оператори и вестници с дейност онлайн. Уебсайтовете предлагат поле за търсене, което позволява на потребителите да търсят информация. Когато потребителят прави заявка за търсене, в допълнение към резултатите от търсенето се показват също и реклами при търсенето. Ако той щракне върху рекламата, появила се при търсене, Google и третата страна получават комисиона.
На този етап Комисията счита, че Google има господстващо положение на пазара за посредничество за рекламиране при онлайн търсене в Европейското икономическо пространство (ЕИП), с пазарен дял от около 80 % през последните десет години. Голяма част от приходите от посредничество за рекламиране при онлайн търсене на Google произхожда от неговите споразумения с ограничен брой големи трети страни, така наречените „преки партньори“. Комисията има опасения, че в тези споразумения с преките партньори Google е нарушило антитръстовите правила на ЕС, като е наложило следните условия:
Изключителност: от третите страни се изисква да не предоставят реклами при търсене от конкурентите на Google.
Запазване за Google на привилегировано място за минимален брой негови реклами при търсене: от третите страни се изисква да вземат от Google минимален брой реклами при търсене и да запазят за тях най-видното място от страниците с резултати от търсенето . Освен това рекламите при търсенето от конкурентите не могат да бъдат поставени над или близо до рекламите при търсене на Google.
Правото на разрешаване на конкурентни реклами: от третите страни се изисква да получат одобрение от „Google“, преди да извършат каквато и да е промяна в показването на конкурентни реклами при търсене .
Предварителното мнение на Комисията е, че практиките, които са били в сила в продължение на десет години, възпрепятстват конкуренцията на този пазар с важно търговско значение. В изложението на възраженията практиките за изключителност се оспорват, считано от 2006 г. насам. Те бяха постепенно заменени от 2009 г. насам в повечето от договорите с изискването за привилегировано място/минимален брой реклами и правото на Google да разрешава конкурентни реклами. Комисията се опасява, че тези практики изкуствено са намалили избора и са задушавали иновациите на пазара през целия период. Те изкуствено са намалили възможностите за конкурентите на Google на този важен от търговска гледна точка пазар и следователно способността на уебсайтове на трети страни да инвестират в предоставянето на избор на потребителите и предоставянето на иновационни услуги.
Комисията отбелязва, че в контекста на антитръстовите производства Google наскоро реши да промени условията на своите договори AdSense с преките партньори, за да им предостави по-голяма свобода да показват конкурентни реклами при търсене. Комисията ще следи отблизо тези промени в практиките на Google, за да оцени въздействието им върху пазара.
Google и Alphabet разполагат с 10 седмици, за да отговорят на изложението на възраженията.
Източник: europa.eu
Прочетете и това: Европейската комисия одобри нови инвестиции в киберсигурността