Помните ли .com балона от началото на хилядолетието? Е, ако не го помните, съвсем скоро може спомените ви да се опреснят. При това в много по-големи мащаби. Причината? Facebook, разбира се. Всъщност, ако има име, споменавано по-често в новините от Apple напоследък, то това е именно Facebook. Социалната мрежа, която има над 580 млн. регистрирани потребители и която дава сериозна заявка да се превърне в машина за пари. Или в най-големия интернет балон, който историята помни. Причината - огромните капитали, които се излизват в един сайт, който дори още няма ясна бизнес визия. И който за момента разчита предимно на продажбата на реклами за приходите си. Приходи, които остават в сянка, защото Facebook не е публична компания и съответно не е длъжна да издава какви точно са продажбите й. Което не попречи на американската банка Goldman Sachs и руският инвестиционен фонд Digital Sky Technologies да инвестират в нея общо 500 млн. USD. И да оценят сайта на рекордните 50 млрд. USD - повече, отколкото струват eBay, Yahoo и Time Warner. При това въпреки в пъти по-кратката история на Facebook и естествено - в пъти по-малките приходи на компанията.
Официални данни за това колко реално продава Facebook няма. Според различни анализатори рекламата, продадена през сайта, е на обща стойност около 2 млрд. USD за 2010 г. Ръстът спрямо прогнозните финансови резултати за 2009 г. е 150%, което е постижение, достойно за адмирации, особено в условията на финансова криза. Основният източник на приходи за Facebook обаче са рекламите, които сайтът продава. Плановете са този факт да се промени през настоящата година, най-вече с навлизането на новата система за разплащане на сайта с "кредити". Това е виртуалната валута, с която потребителите на сайта могат да купуват различни "стоки", които предлагат външни компании във Facebook (например тор във FarmVille и т.н.). Тази виртуална валута обаче струва реални пари. Очакванията на Facebook са, че тази стратегия на сайта ще се капитализира още през 2011 г. и ще започне да се отплаща.
Друг, все още неизползван източник на приходи за социалната мрежа, е мобилната й версия. Според официалната статистика на сайта над 200 млн. души използват мобилната платформа. Според вицепрезидента на компанията Блейк Чендли обаче, тази платформа тепърва ще се развива, което означава, че за сега не носи приходи на Facebook. Именно основният източник на финансиране на сайта - рекламата - поставя под въпрос до колко това сайтът може да продължи да запазва темповете си на ръст. И до колко ще може да вземе част от хляба на Google. Защото лидерът в онлайн търсенето също разчита основно на това перо за издръжката си, но пък напоследък губи позиции. Или поне това показва статистиката на Alexa. Системата за следене на онлайн трафика отчете, че към края на миналата година Facebook вече е най-посещаваният сайт в света. Което не означава задължително, че това е и най-печелившата компания, разбира се.
Друг спорен момент е кога точно светът ще се пренасити от Facebook. И дали въобще ще се стигне до такова пренасищане. Защото е факт, че в момента единствените уреди, които не предлагат интеграция със сайта, са микровълновите фурни. Шегата на страна, Facebook се превръща във все по-значим елемент от всекидневния живот на потребителите. Социалната мрежа отдавна знае кои са приятелите ни, какви са интересите ни, какви места посещаваме. Скоро (поне за България) тя ще може да знае дори къде се намираме в момента. Тоест, информацията, с която разполага социалната мрежа за всеки един от потребителите си, се увеличава главоломно като обем. И да, основателят на сайта Марк Зукърбърг казва, че всеки само контролира какво виждат останалите за него. Но контролира ли как Facebook използва личните му данни? Не напразно именно това бе една от основните теми около Facebook, около колите през миналата година кипяха активни дискусии. Дискусии, които ще продължат, защото с добавянето на нови функционалности като Places, всеки ще иска все повече гаранции за сигурността на информацията си. Иначе "офертите" за криминални дейности срещу него стават все повече. Какво пречи на някой крадец да обере дома ви, когато знае, че в момента не сте вкъщи, защото учтиво сте го споделили във Facebook?
Всичко това кара анализаторите да си зададат въпроса дали наистина Facebook не е просто поредният балон, който в един или друг момент ще се спука. И какъв ще бъде ефектът от това спукване върху хората, които вече са налели стотици милиони, дори милиарди долари? Пример са последните 2 инвеститора - Goldman Sachs и Digital Sky Technology. Банката инвестира 450 млн. USD, а общите инвестиции на руския фонд в социалната мрежа до момента са за 350 млн. USD. И като сложим 240 млн. USD от Microsoft, 120 млн. USD от инвеститора Ли Ка-шинг и 120 млн. USD от Elevation Partners, сумата става почти 1.3 млрд. USD. А това далеч не са всички средства, които до момента са налети в сайта. А и плановете на Goldman са да създаде "специален инвестиционен инструмент", с който да набере още 1.5 млрд. USD за Facebook от по-малки инвеститори, които не биха могли да влязат в собствеността на социалната мрежа, разчитайки само на собствените си средства. Именно последният факт събуди вниманието на американския финансов регулатор в лицето на Комисията по финансов надзор и ценни книжа, която реши да стъпи по-твърдо на вторичния пазар - там, където се търгуват непубличните компании. И да потърси нов балон още докато той се надува. Защото всички помним какво се случи след краха на имотния пазар в САЩ и всички "специални инвестиционни инструменти", създадени от американските банки преди само 3 години. Или вече сме забравили?
Текст: Димитър Лисичков