Тези социални мрежи. Не можем с тях, но не може и без тях. Станали са такава голяма част от ежедневието ни, а всичко стана толкова неусетно. Със сигурност най-често използваните, а и най-популярните са Facebook и Twitter.
Социалните мрежи, които знаем и обичаме (или мразим) са известни и с още нещо – склонността си да „заемат” функции една от друга. По този начин искат да останат на върха. Напоследък източникът на най-новите нововъведения е Twitter. Ако използвате Facebook или LinkedIn, най-вероятно сте забелязали сравнително новите функции – новини в реално време, въвеждане на hashtag или опцията „следвай”.
В какво Twitter е по-добър?
Няма как да останем изненадани от факта, че социалните мрежи не са от най-точните, когато говорят за броя на своите ползватели, но нека все пак да видим приблизителните цифри: Facebook има около 1 млрд. активни потребители, а LinkedIn – около 240 млн. Въпреки че Twitter има около 500 млн. потребители, само около 200 млн. активно използват сайта. Защо тогава големите фаворити като Facebook и LinkedIn крадат функции от (привидния) претендент?
Отговорът не се крие в броя потребители, а в други важни статистики – процента, с който Twitter расте. Въпреки че Twitter има много по-малко активни потребители, в същото време се разширява много по-бързо. Дори в началото на годината излезе информация, според която темповете му на растеж са по-бързи от тези на Facebook – 21% потребителите с Интернет използват Twitter редовно. Ето го и отговора – първенците взимат добрите идеи на Twitter, тъй като той показва голямо израстване, показва, че е интересен за потребителите, но и че ако продължава така, може да ги задмине. Но защо Twitter се разраства толкова бързо?
Промените
По времето, в което Facebook и LinkedIn бяха създадени (2004 и 2002), Интернет беше много различно място. Потребителите не бяха толкова склонни да споделят личната си информация публично, но нещата се променят. Сега има ново поколение потребители, за които публичността в Интернет е нещо съвсем нормално – също толкова, колкото е и всяка форма на комуникация в истинския свят.
С Twitter, независимо дали говорим за потребител или компания, всеки има възможността да създаде нещо с толкова голям обсег, което е отвъд приятели, семейство, колеги, предоставяйки толкова много възможности, които иначе няма как да се достигнат. Можете да помествате новини в момента, в който ставате техен свидетел, а компаниите – те могат да се свързват директно с публиката си.
При останалите социални мреци потребителската информация не се разпростира толкова широко, хората (но главно компаниите) не получават еднакво ниво на показване и поради факта, че потребителите искаха сигурност преди толкова години, Facebook и LinkedIn не могат да се отворят по начина, който го прави Twitter. Поне не и без специално разрешение. Поради тази причина те въвеждат функции, които са видели от Twitter (опция “следвай”). Хората предпочитат да запазват своите Facebook и LinkedIn профили в много по-голяма степен лични, защитени. В Twitter нещата са малко по-различни.
Twitter ще живее, а Facebook ще умре?
Най-вероятно ще мине много, много време, но Facebook може да последва съдбата на MySpace. От друга страна, Twitter се превръща в модерна версия на вестниците (дори по-добра) – и като такава, ще остане. Няма по-бърз начин, по който човек може да разбере какво се случва по целия свят. Но това не е всичко. Като всяка друга услуга от този тип, Twitter също така и забавлява, но и всеки може да се рекламира чрез нея.
Защо Twitter ще продължи да живее? Не е нужно да еволюира (дизайн, комерсиални аспекти) толкова, колкото е нужно на Facebook, тъй като съдържанието, на което разчита Twitter, винаги се променя. Понякога това става за секунди.
Потребителите могат да осъществяват контакти, както го правят и във Facebook, но и много неща, които са полезни, а и информационният шум е много по-малък. Това е така, тъй като съдържанието и коментарите са почти винаги много по-интересни, отколкото опитите на приятелите ни във Facebook да създадат перфектната линия на своя живот. Изберете някой от интересите си, помислете за това, което ви вълнува, потърсете теми, свързани с работата ви, последвайте точните хора. Взаимодействайте по точния начин. Ето това е Twitter.
Освен LinkedIn, само Twitter може да предложи подобен утилитарен стил на социална мрежа. Но много потребители използват LinkedIn по начина, по който ползват и Facebook – за събиране на връзки, за да имат контакт с хората, които не са виждали от години. А след това, дали заздравят тези взаимоотношения? Рядко. Ограничението от 140 знака, което имат постовете в Twitter, може да означава само едно – по-високо качество и по-важна информация. Позволява на най-остроумните да пробият.
Разбира се, Facebook няма да умре скоро. Това може да стане до 5,10,15 дори и 20 години, но е възможно да се случи. От друга страна, Twitter е именно това, което новинарските емисии биха искали да бъдат – бързи, точни и достигащи до младите.
Няма как да не възникне един въпрос, когато говорим за тези мрежи – Можем ли да ги сравняваме? По всичко личи, че Twitter ще бъде по-устойчив, но, въпреки че много често се говори за конкуренцията му с Facebook, по-скоро двете мрежи се допълват, а не се изключват. Те не са създадени, за да вършат едно и също нещо. Twitter е по-скоро базиран върху „разговори на момента” с всеки, който говори за това, по което има какво да се каже – независимо дали го познаваме или не, независимо и от това, къде се случва събитието. Затова и тази мрежа е по-силна от вестниците, които говорят за събитията от вчера. Facebook, от друга страна, е нещо по-масово, по-голямо. Там има много повече, а и хората зад него искат да го обогатяват...постоянно – игри, приложения и всякакви досадни неща, които се опитват да достигнат до максимален брой хора.
И Facebook има своите силни страни, които привличат ползвателите му. В тази социална мрежа има всичко – албуми за снимки и видео, преглеждане на статуси, възможност за директен чат с приятели, множество игри и приложния (за никои потребители това е голямо плюс), споделяне на много повече неща (тук няма ограничение от 140 знака), а и много повече хора използват Facebook.
И все пак: ("Twitter ме кара да харесам хора, които никога не съм среащ, а Facebook - да намразя хората, които познава")
Дали това е така? Хората, които познаваме се превръщат в постоянно споделящи линкове, променящи статуса си (какво ядат, какво правят, къде ходя, времето навън), фенове на различни Facebook игри и т.н. Някои (понякога всички) от тези неща са...меко казано – безинтересни.
При Twitter нещата са малко по-различни. Няма покани за харесвани на страници или хора, които да ви „бележат” в различни снимки. Просто тази мрежа е базирана върху идеята за търсене – можете да бъдете бомбардирани от Twitter съобщения, но само ако решите, а след това можете да изберете кое е интересно и кое не. Във Facebook е много по-трудно да се наложи масово игнориране. Как мислите – Twitter ли е бъдещето на социалните мрежи? Използвате ли го?