От 2005 г. Радослав Воденичаров е регионален директор на Lenovo Technology за България. Той отговаря за бизнеса на компанията в страната, за стратегическите инициативи и за увеличаването на пазарния дял на Lenovo у нас. Има 17-годишен опит в IT индустрията, като преди да заеме настоящия си пост, е бил на различни мениджърски постове в IBM и Lenovo.
Образованието на г-н Воденичаров е магистърска степен по специалността международни икономически отношения. Владее три чужди езика – английски, испански и португалски. Посвещава свободното си време на приятелите, спорта и слушането на боса нова и джаз.
Кои продуктови категории с марката Lenovo са най-популярните и успешни на пазара?
Без колебание най-успешната марка на Lenovo до момента е легендарната серия Think. От преносимата серия ThinkPad вече са продадени над 60 млн. бройки.
Еволюцията на Think стартира през далечната 1992 г., когато IBM анонсира ThinkPad700c – първия лаптоп в ИТ индустрията с TFT матрица. През годините от бизнес серията ThinkPad беше първият лаптоп, излетял в Космоса и покорил Еверест. Той беше и първият лаптоп с интегриран CD-ROM, с вграден DVD-ROM, с подвижен Ultrabase, с вградени безжични възможности, с вграден чип за сигурност, с вграден четец на биометрични отпечатъци и много други екстри. Догодина ThinkPad ще навърши 20 години – това са 20 години в полза на бизнеса.
През 2009 г. Lenovo стартира на българския пазар и потребителската марка Idea, която се развива изключително динамично в момента, печели много фенове. От преносимата серия IdeaPad са продадени вече над 11 млн. бройки. Активно предлагаме всички серии – от нетбуци до професионални системи, които да задоволят и най-претенциозните вкусове. Отскоро предлагаме и All-In-One потребителски работни станции.
Кои класове преносими компютри са най-популярни в България?
Зависи от гледната точка – гледано по сегменти, в момента най-голямо е търсенето на потребителски преносими компютри от крайни клиенти, доста по-малко е търсенето на бизнес лаптопи за малък и среден бизнес и за корпоративни клиенти.
Като размер на екрана 15.6-инчовите модели продължават да доминират. Като цена най-стабилно се търсят преносими компютри в диапазона 500–800 лева, следвани от тези за 800–1100 лв. В тези ценови рамки се продават над 2/3 от лаптопите в България.
Къде виждате най-голям нереализиран потенциал у нас за продуктите на Lenovo?
Стратегията на компанията е да затвърждава добрите позиции на бизнес линията Think и да разширява продажбите на продуктите Idea в търговските вериги. Там Lenovo има много голям потенциал. Неслучайно взехме решение и за отваряне на собствен магазин (Lenovo Exclusive Store), което ще стане към средата на септември. В него ще се продават както потребителски, така и бизнес решения – десктопи, преносими компютри, работни станции, монитори, All-in-One машини, таблети и разнообразна периферия към тях.
Още в края на септември на пазара ще се появи ThinkPad Tablet, предназначен специално за клиенти от малкия и средния бизнес.
Кога на българския пазар ще се появи таблет с марката Lenovo? На какво ще заложи той?
Lenovo ще предложи разнообразни решения от таблети, за да може да отговори на различните изисквания на потребителите. Още в края на септември на пазара ще се появи ThinkPad Tablet, предназначен специално за клиенти от малък и среден бизнес. Това ще бъде възможно най-функционалният таблет на пазара – дисплеят е с размер 10.1 инча, резолюцията е 1280x800 пиксела, операционната система – Android 3.1, процесорът – NVIDIA Tegra 2. Разполага с две камери със съответно 2 и 5 мегапиксела, mini HDMI, USB, Micro USB, Full size SD, дигитална писалка и т.н. ThinkPad Tablet ще предлага много софтуерни приложения и уникални уиджети. Предстои и лансиране на таблети от серията Ideа, предназначени за масовите потребители.
Какъв ръст в продажбите отчитате през първото полугодие на 2011 г. спрямо същия период на 2010 г.?
Като цяло продажбите на PC продукти в България през първо полугодие на 2011 г. и поотделно за първо и второ тримесечие имат негативен ръст – както на тримесечна, така и на годишна основа спрямо 2010 г. Lenovo не прави изключение. Водещата причина беше желанието на производителите да помогнат на дистрибуторите да изчистят натрупания стар склад, вместо да трупат нов, и по-този начин да се осигури по-здравословен климат за бъдещ бизнес.
Има ли промяна в пазарния дял на компанията на българския пазар на преносими и настолни компютри?
Променя се съотношението на продадени десктопи и преносими компютри в полза на преносимите. Вече близо 70% от продажбите се дължат на преносими компютри. При Lenovo този процент е даже по-висок. Имаме сериозни очаквания пазарният дял на Lenovo в България да се увеличава. Такава е тенденцията и в съседните страни, като някои от тях вече преминаха прага от 10 процента.
Наскоро добавихте нов дистрибутор в лицето на „Поликомп”. Каква е целта на тази промяна на партньорската ви политика?
Lenovo продължава развитието и оптимизирането на дистрибуторската и партньорската мрежа в България. Посредством новото партньорско споразумение с „Поликомп” иновативните решения на Lenovo за малък и среден бизнес – десктопи, лаптопи, монитори, съпътстващ софтуер, периферия и други – ще бъдат достояние и интегрираща част от цялостните предложения на по-голям брой IT фирми на българския пазар.
Планирате ли още промени в каналите за разпространение в България?
Развитието на партньорската мрежа е динамичен процес, който трябва да отразява стратегическите инициативи на Lenovo. В същото време се следи както развитието на отделните икономически сегменти – корпоративни клиенти, малък и среден бизнес и крайни клиенти, – така и моментното развитие на българските фирми от ИКТ сектора. Тези процеси в своята цялост ще определят и занапред евентуалните промени в каналите за разпространение.
Какво е мястото на българския пазар в глобалната стратегия на Lenovo?
Въпреки несигурността около PC бизнеса при един от основните ни конкуренти Lenovo твърдо вярва, че в PC индустрията има място за печеливш растеж, иновации и дългосрочен успех, стига да има вярна стратегия, отлични продукти и постигнати резултати в глобален мащаб. Lenovo го доказва със своите изключителни резултати през последните две години. За последното тримесечие, резултатите за което бяха анонсирани на 18 август, Lenovo имаше най-висок ръст сред водещите пет PC производители в света и така седмо поредно тримесечие. Нашият ръст е осем пъти по-голям от средния за пазара, като девето поредно тримесечие ръстът на Lenovo е по-голям от средния за пазара. Продадохме рекордните 10 милиона броя и достигнахме рекорден двуцифрен пазарен дял. Lenovo вече е номер 3 в света по пазарен дял. Оптимисти сме за бъдещето на PC пазара, както и за анонсирания наскоро в глобален мащаб бизнес с таблети. България е част от развиващите се пазари, към които Lenovo насочва специално внимание, за да се подсигури бъдещ здравословен растеж.
Турнето Lenovo DO Tour ще даде възможност на потребителите да докоснат най-новите продукти и да се убедят лично в техните преимущества.
Скоро през България ще мине пътуващото шоу Lenovo DO Tour. Какво да очакват българските потребители? С какво ще бъде атрактивно?
Lenovo DO Tour в Източна Европа ще премине през девет държави. Тръгва на 25 август от Варшава и ще стигне чак до Анкара на 16 октомври 2011 г. Уникалният камион на Lenovo ще посети Полша, Чехия, Словакия, Унгария, Сърбия, Румъния, България, Гърция и Турция. По време на турнето Lenovo ще представи последните продукти и технологии на компанията, ще се срещне отблизо с потребителите и ще влезе в пряк контакт с тях. Турнето DO Tour е част от стратегията на Lenovo да се фокусира върху онези хора, които ние наричаме DОers. Ние не просто произвеждаме настолни и преносими компютри, а искаме да помогнем на нашите клиенти – без значение дали те са млади предприемачи, хора на изкуството, бизнесмени или студенти – да бъдат по-добри в ежедневната си работа и да сбъдват мечтите си, като използват изключителните инструменти, които предлагаме. Искаме да дадем възможност на потребителите да докоснат и да почувстват най-новите ни продукти и технологии – лаптопи, компютърни конфигурации, а също и нашите нови таблети, които в момента пускаме на европейския пазар.
Камионът ще бъде на площад „Батенберг” в София на 26 септември. Ще има разпъната шатра за нашите гости и сцена, от която известни български артисти ще забавляват нашите фенове и посетители.