Мишел Фуйе е изпълнителен директор на БНП Париба Лични финанси, България от януари 2014 г. Компанията е специализирана финансова институция и лидер на пазара на потребителско кредитиране в България, като има близо 1.2 млн. клиенти и най-голямата дистрибуционна мрежа в страната. В средата на октомври компанията представи националното проучване „Нагласи и навици на използване на кредити“, което рисува интересен образ на българския потребител – високотехнологичен и търсещ бързи и удобни услуги. Малко по-рано през месеца БНП Париба Лични финанси, България стана първата небанкова институция в страната, която получи лиценз за издаване на кредитни карти. За тези теми говрим с г-н Фуйе в специално интервю за HiComm.

Каква е най-честата мотивация на потребителите да се възползват от услугите на компанията ви?

Според национално проучване, проведено наскоро от нашата компания, потребителите на кредити в България търсят удобни и пестящи време финансови услуги, на които могат да се доверят. За 43% от участниците в проучването удобството при кандидатстване е един от най-важните фактори за избор на финансова институция, 34% заявиха, че одобрение на молбата за кредит до един ден е много важно, а 41% посочиха, че когато избират финансова компания, се допитват за препоръка до приятел или роднина.

Основен фокус в работата ни е да отговорим на тези изисквания и затова разработваме и прилагаме иновативни решения за кредитиране, които улесняват хората по време на целия процес. Ще дам няколко примера за това.

Нашата интернет страница е „виртуален магазин за кредити”. С нейното пускане променихме изцяло концепцията за комуникация между компанията и клиентите. Сега всеки с достъп до интернет може да кандидатства за потребителски кредит, независимо къде се намира. Процедурата е много удобна и отнема само няколко минути. Доказателство за това е нарастващият брой запитвания, получени през уебсайта ни всяка година.

По отношение на бързата процедура за одобрение разработихме и прилагаме иновативна и високоефективна система за автоматични становища. С нейна помощ над 70% от клиентите получават отговор на молбата си за покупка на стоки на изплащане до една минута, а останалите - за не повече от 15 минути. Компанията дава становище на молбите за потребителски кредит до един час, а парите се превеждат по сметка на клиента до 24 часа.

 

Бихте ли обобщили профила на българския потребител, съдейки по данните, с които разполагате? Каква част от кредитите са заявени през интернет, какви са продуктите, които се купуват от българските потребители?

Според нашите данни има равенство между мъжете и жените, като 50% от хората, които имат потребителски кредити, са мъже, а другите 50% са жени. По отношение на възрастта на клиентите най-голямата група, 26%, са на възраст 45-54 години, следвани от 35-44-годишните, които са 24%. Що се отнася до клиентите на БНП Париба Лични финанси, България, 29% са в тази група, а 27% са 45-54-годишни.

Над 60% от ползвателите на потребителски кредити в България са семейни, 71% работят на трудов договор, а 60% са със средно образование. Повече от 40% от тях живеят в областни градове, 15% са от София, а 27% живеят в селата.

По отношение на онлайн молбите мога да кажа, че към момента 20% от запитванията идват през интернет и че този сегмент постоянно расте. Например през 2014 г. отбелязахме значителен ръст от над 300% в сравнение с 2013 г. на стоките, закупени на изплащане онлайн.


Г-н Фуйе по време на представянето на резултатите от националното проучване "Нагласи и навици на използване на кредити".

Г-н Фуйе по време на представянето на резултатите от националното проучване "Нагласи и навици на използване на кредити"

 

И като говорим за най-търсените продукти, купувани на изплащане, безспорен лидер са телевизорите. През последните години наблюдаваме постоянно нарастващ интерес към покупката на устройства, свързани с интернет. Например четири от десетте най-търсени стоки в нашата класация „Топ 10 на изплащане” дават достъп до мрежата. Това са смарт телевизорите, смартфоните, лаптопите и таблетите.

Интересна тенденция е, че смартфоните „изяждат“ лаптопите и таблетите, като се превръщат в най-търсената технологична стока, купувана на изплащане в България. През първата половина на 2015 г. покупките на „умни“ мобилни телефони са се увеличили с 60% в сравнение със същия период на 2014 г. Така тези устройства изместиха от второто място лаптопите, които отстъпиха до №3 в класацията. В същото време се наблюдава по-слабо търсене на мобилни устройства като лаптопи и таблети. През първото полугодие на 2015 г. молбите за закупуване на преносими компютри са намалели с 23%, a на таблети с близо 35%.

По отношение на потребителските кредити за финансиране на големи проекти нашето проучване показа, че 42% от потребителите на кредити вземат заеми за реализацията на проекти като ремонт на дома. На второ място е покупката на домашни уреди и техника с 33% от всички потребители на кредити, а на трета позиция е покриването на ежедневни нужди с 14%.

 

Наскоро БНБ позволи на БНП Париба Лични финанси да издава кредитни карти. Какво означава това за потребителите и клиентите ви?

Като най-голямата небанкова финансова институция в България, БНП Париба Лични финанси се стреми да предлага иновативни и удобни финансови решения на клиентите. Пускането на кредитната карта е огромна стъпка в тази посока и ние сме щастливи, че можем да стартираме.

Ние извършихме огромна предварителна работа, за да сме 100% готови за пускането на картата. Наскоро завършихме успешно много важна инвестиция в сферата на информационните технологии, която е един от най-големите проекти на групата BNP Paribas Personal Finance за последните 10 години. Успешният старт на въведената система беше от огромна важност за пускането на картите и сме доволни, че тя работи гладко и безпроблемно. Единственото, което очаквахме, беше лицензът от БНБ, който вече е издаден.

 

Какви са условията и по-конкретните технически параметри на картите, които ще издавате?

Кредитните карти на БНП Париба Лични финанси, България се издават в сътрудничество с MasterCard. Те са безконтактни с функционалност PayPass, комбинират чип и ПИН технология от последно поколение и използват динамична 3D защита при електронно пазаруване. С тях хората ще могат да плащат и да теглят пари, да купуват стоки на изплащане с фиксирана лихва и равни месечни вноски, да превеждат средства от картата към банковата си сметка, да пазаруват на ПОС терминал и онлайн и т.н.

Картите са два типа. Първият е Стандартна MasterCard, с която клиентите ще могат да плащат не само на терминал, но и в интернет. Вторият тип е Златна MasterCard. Тя дава възможност за по-висок стандарт на живот и някои предимства при пазаруване и пътуване. Притежателите на златна карта са хора, които отговарят на определени изисквания.

Кредитните ни карти са без годишна такса, без такса при покупка на ПОС терминал и с SMS известяване при транзакции над 10 лева. Освен това са с по-дълъг гратисен период за покупка на място или онлайн – до 60 дни. По-висока е и сумата за теглене на банкомат – до 1000 лева.

 

 

Как и кои клиенти могат да получат кредитна карта на БНП Париба Лични финанси?

Първоначално картите ще бъдат предложени на лоялни клиенти на компанията, които вече са ползвали продуктите ни. Така искаме да изразим нашата благодарност за тяхната лоялност.

 

Как смятате, че възможността да издавате карти ще се отрази на вашия бизнес? 

Очакваме, че пускането на кредитните карти ще има положителен ефект за нашия бизнес. До края на 2015 г. планираме да издадем над 20 000 карти. Ние ще развиваме активно този продукт и в следващите фази кредитни карти ще бъдат предложени и на много други лоялни клиенти.

 

След като вече предлагате кредитни карти и богато портфолио от продукти, какъв е следващият основен фокус за дейността на компанията? 

Основният ни фокус ще бъде да запазим стабилния ръст на компанията през последните 5 години, когато почти удвоихме обема на новоотпуснатите кредити. Очакваме, че през 2015 г. новият ни бизнес ще нарасне с 10%, а кредитното портфолио ще достигне нивата от предкризисната 2008 г. Този ръст ще бъде движен от 4 основни фактора: фокус към клиентите, по-голямо проникване на потребителските кредити в магазините на нашите партньори, подобряване на офертата за кредит и услугите и развитие на онлайн търговията.

 

Прочетете защо трябва да кажете сбогом на парите.

Мишел Фуйе е изпълнителен директор на БНП Париба Лични Финанси, България от януари 2014 г. Компанията е специализирана финансова институция и лидер на пазара на потребителско кредитиране в България, като има близо 1.2 млн. клиенти и най-голямата дистрибуционна мрежа в страната. В средата на октомври компанията представи националното проучване „Нагласи и навици на използване на кредити“, което рисува интересен образ на българския потребител – високотехнологичен и търсещ бързи и удобни услуги. Малко по-рано през месеца БНП Париба Лични Финанси, България стана първата небанкова институция в страната, която получи лиценз за издаване на кредитни карти. За тези теми говрим с г-н Фуйе в специално интервю за HiComm.

Още от Social