Интервю с Шакир Ахмедов, мениджър на ИТ дивизията в българския офис на Samsung Electronics

 

въпроси: Емилия Кирилова
снимки: Николай Дончев

 

На 39 години, женен, зодия Лъв. В работата се чувства най-добре на бюрото си, а вкъщи е „същият като в детството си”, като обича да споделя игрите на 9-годишния си син Денис. С бизнеса на Samsung се занимава активно още от 2001 г. в рамките на тогавашния ексклузивен дистрибутор K&K Electronics, а от април миналата година продължава дейността си в новооткрития офис на Samsung в България. От 1 януари 2011 г. Samsung започва да предлага и мобилни компютри за първи път на нашия пазар, което е основният повод за настоящето интервю.

 

Каква беше за вас 2010 година?
Трудна. За Samsung и за мен тя ще остане като годината, в която Samsung промени изцяло бизнес модела си у нас и започна директна работа с 5 партньори – K&K Electronics, които дотогава бяха екскулзивен дистрибутор за България, още двама дистрибутори в лицето на Solytron и Polycomp и търговските вериги Technopolis и Зора. Това е сериозна промяна, която изискваше много задкулисна работа, докато всички нови бизнес процеси заработят гладко и ефективно.

Кое наложи тази промяна в бизнес модела на Samsung?
Отговорът не е еднозначен, но промяната не се отнася само за България, а е част от глобалната политика на компанията за по-директен бизнес с основните й партньори. Целта естествено е разширяване на бизнеса като цяло – и като продуктови гами, и като разнообразие от канали и съответно – като увеличаване на общите обеми на продажбите и пазарните дялове на Samsung в различните сегменти. Тази дългосрочна цел съвпада и с тенденциите за увеличаване на пазара при постепенното излизане от световната икономическа криза. Оттук нататък тенденциите трябва да са позитивни и ние искаме да сме максимално подготвени да сме в крак с тях и да вървим в посока на развиване на пазара с по-бързи темпове от тези на конкурентите.

 

Трябва да имаш гъвкавостта и смелостта постоянно да сменяш пътеката, без да се отклоняваш от основния си път.

 

Започвате новата година с голяма новина – мобилни компютри Samsung вече и на българския пазар. Защо избрахте точно този момент?
Да, наистина, от 1 януари 2011 г. на нашия пазар вече са налични мобилни компютри с марката Samsung. Моментът е избран на глобално ниво и е част от политиката на развиване на бизнеса, за която вече споменах. За половин година новата инфраструктура вече е готова да поеме това предизвикателство. То открива и нови бизнес възможности за нашите партньори. Мобилните компютри отдавна се наложиха като задължително бизнес решение, а все повече се превръщат и в задължителен елемент от всеки съвременен дом, в част от нашия лайфстайл, от начина ни за връзка със световната информация и култура, на забавление и на неотменното съвместяване на личния и служебния ни живот. 
Мобилните решения на Samsung предлагат точно това – бизнес и забавление със стил. Последното е много важно. Тъй като този тип продукти наистина станаха част от лайфстайла ни, вече не е достатъчно да са натъпкани с мощни процесори и видеокарти. Потребителят в този момент държи на външния вид, на стила, на ергономичността и на много други екстри, които отличават един продукт от друг. И в тази връзка искам да подчертая, че въпреки отчасти наложеното схващане на нашия пазар Samsung не е евтина, а класна марка. За щастие хитови продукти като Galaxy S и Galaxy Tab до голяма степен преобърнаха това схващане сред широката аудитория.

Как се позиционират останалите ИТ продукти на компанията спрямо това твърдение?
По същия начин. Да вземем мониторите – в тях винаги са вложени най-новите технологични разработки, изпълнени до последния детайл – LED подсветка, Full RGB покритие, уникално тънък профил – въпреки съмнения­та доколко това е важно, световните тенденции го определят като такова. При принтерите също имаме уникална компактност, и изключително голям фокус върху дизайна и ергономичността – нещо еднакво ценно за естетическия ни усет и за максимално удобното и интуитивно общуване с техниката като цяло. Дори при продукти като външните твърди дискове имаме носители на престижни награди за дизайн – защото и това са продукти, които не само ни служат, а носят част от нашия стил. Като костюма и парфюма.

 

Издайте малко информация какви лаптопи да очакваме от Samsung в следващите месеци.
Красиви и функционални, разбира се. Ще започнем с няколко предложения в най-търсените сегменти, при създаването на всяко от които стремежът е бил да се улови духът на съответния потребител, за когото е предназначено. Например нетбуците – въпреки спорните прогнози по техен адрес те се търсят точно защото са стилни, удобни и наистина функционални. Едното ни предложение в този клас има живот на батерията 14 часа и половина – ще ви стигне в каквато и ситуация да го поставите. Екраните им са с антирефлексно покритие, за да са добре видими дори на пряка слънчева светлина. И изглеждат наистина добре. Новата дизайнерска линия при нетбуците и ноутбуците следва плавните флуидални извивки, които може би са ви направили впечатление миналата година при новите фотоапарати на Samsung. Тя е налице и при едно уникално предложение с диагонал на екрана 13.3 инча – оптималният баланс между преносимост и функционалност. Този модел е много мощен, в него са внедрени всички постижения на съвременните технологии – знам, че звучи като клише, но е факт. Ще предложим и няколко модела с диагонал 15.6 инча – наложен като класика за „сериозен” лаптоп, като при тях има голямо разнообразие от параметри и съответно цени. Всички преносими компютри ще се предлагат с Intel процесори, което е допълнително конкуретно предимство и гарант за висока ефективност и функционалност.

 

Предизвикателствата пред нас откриват нови бизнес възможности за нашите партньори.

 

Имате ли информация как се приемат мобилните компютри на Samsung в останалите държави, където те вече са представени.
Да, световните отзиви са изключително благоприятни. Мобилните компютри на Samsung бяха определени за „Продукт на 2009 г.” от престижното американско списание Wired, PC World в Китай и Полша. Партньорството с водещи световни продуктови дизайнери донесе на компанията отличия като iF и IDEA Design и златната награда на Good Design 2009. Това е за самите продук­ти и до голяма степен се дължи на фокуса на Samsung върху по-малки, тънки и леки продукти, което е тенденция в световното търсене. От друга страна, сервизното обслужване в 78 държави и изключително бързото време за реакция, благодарение на което потребителят получава продукта си обратно за 3 дни, накара потребителите във Великобритания да ги поставят на първо място по критерий „удовлетворение за потребителя” в класацията на PC Pro UK. Целта ни е да предложим такова ниво на обслужване и у нас.

Можем ли да наречем новите лаптопи „зелени”?
Определено. В цялата им концепция е залегнала грижата за околната среда. Продуктите на Samsung имат много нисък въглероден отпечатък в производството. Новите опаковки на ноутбуците са с 20% по-малки, а при нетбуците с 25% в сравнение с 2009 г., което води до намаляването на въглеродните емисии при транспортирането им. Всеки ноутбук има сертификат ENERGY STAR 5.

Как бихте описали стила си на работа?
Аз съм човек на идеята. И на гъвкавите решения. В бизнеса има много правила, но простото им спазване не води много далеч. Необходимо е постоянно да отчиташ момента и спрямо него – как да постъпиш. Едно решение може да изглежда чудесно днес и напълно неадекватно утре – трябва да имаш гъвкавостта и смелостта постоянно да сменяш пътеката, без да се отклоняваш от основния си път. Защото той от своя страна е необходим, за да създадеш сигурност – в себе си, у партньорите си и на пазара като цяло. Не е изненадващо, че това води до много стрес и част от тайната на успеха е да се научиш как да се справяш с него. Вярвам и държа на лоялността в отношенията. Тя е тази, която не се променя ден за ден и не се печели за един ден.

 

 

Материалът е от 117 брой на HiComm.

 

Тагове:
Още от Social