Как оценявате ситуацията на българския пазар през последните месеци?
Разбира се, усещаме влиянието на финансовата криза на българския пазар, но нещата не са обезпокоителни. Ръстът, който отчитахме тук преди кризата, не беше бурен, а по-скоро равномерно и плавно увеличение на продажбите. По тази причина с кризата нещата не се влошиха драстично. През третото тримесечие на 2009 г. наблюдаваме, че пазарът започва да се съвзема. През миналата година делът на ноутбуците нарасна значително, но въпреки това моята прогноза е, че десктопите няма да паднат под определен дял от пазара. За България според мен това е 50%.
Как се промени пазарът в България от гледна точка на AMD?
Не разполагам с точни цифри, но имаме информация, че сме увеличили пазарния си дял в страната през Q3 '09. В основата на това са решенията, произведени по 40-нанометровата технология, и Quad процесорите. Като цяло се наблюдава, че българският потребител вече не търси активно най-ниския клас решения, които са и на най-ниски цени. За пример ще дам Sempron процесорите, които преди години съставляваха 80% от продажбите ни тук, но сега делът им е значително по-малък.
Доколко за България е актуална тенденцията потребителите да се връщат към настолните решения и да ги предпочитат, когато вземат решение за продажба, пред преносимите?
Тази тенденция е обусловена от тежката икономическа ситуация, в която се намираме. Потребителите предпочитат да купят за 600 долара доста добър настолен компютър, отколкото да дадат повече пари за преносим с по-слаби характеристики. България не е изключение от тази тенденция, същите неща наблюдаваме и на вашия пазар.
Очаква ли се промяна в начина на работа с българските партньори?
Стартираме нова партньорска програма - AMD Fusion Partner Program, която цели да подпомогне партньорите ни съобразно техните възможности средства и ресурси. Тя обединява 4 съществуващи партньорски програми и чрез нея ще получават повече персонализирани средства, обучения и ресурси - както лично, така и онлайн, - които пасват на техните специфични бизнес цели. Партньорите ще бъдат разпределени в категориите Elite, Premier и Select, като Elite е първата и най-висока категория, а Select е третата. Новата система ще осигури смислена диференциация сред различните нива и ще възнагради най-успешно работещите партньори на компанията според техните продажби на решенията „всичко от AMD". Програмата включва предимства като по-добри средства за онлайн обучение, усъвършенствани насърчителни програми и нови програми за комаркетинг са достъпни за партньорите на AMD в канала с днешното анонсиране на програмата AMD Fusion. Допълнителни ползи за клиентите на компанията, които се планира да бъдат пуснати, ще включват усъвършенстван партньорски уеб портал и нови програми за лоялност.
Кога ще стартира новата програма?
AMD Fusion Partner Program стартира веднага, AMD планира да я внедри напълно през следващите 4 тримесечия.
В кои категории ще попаднат българските партньори на AMD?
В България AMD има един дистрибутор - Асбис България, и три платинени партньора - Диджи Електроникс, Мост компютърс и Ролдекс. Все още не се знае как ще бъдат сегментирани според новата програма. Това зависи не само от обема на продадените продукти, но и от колко време си партнираме с дадената компания, както и доказаната й лоялност към AMD.