Произшествието с италианския лайнер "Коста Конкордия" сериозно разтревожи корабостроителите и ги накара да се запитат доколко безопасни са съвременните кораби. Луксозният плавателен съд, претърпял корабокрушение преди дни, имаше 17 палуби и беше дълъг почти 300 метра. Въпреки огромните си размери обаче, той се оказа уязвим.
Съвременните круизни лайнери от този клас непрекъснато се усъвършенстват, а размерите им растат. За последните 10 години средните им размери са се увеличили двойно. Те имат висок корпус, който се разширява в подводните си части. Особеностите на конструкцията на тези плавателни съдове кара множество специалисти да изпитват тревога. Алън Гревисън принадлежи към професионалния съюз Nautilus International, който обединява хиляди корабостроители и моряци от много страни. Той споделя: "В качеството си на организация ние предупреждаваме за опасности, скрити в конструкциите на тези плавателни съдове в продължение на последните десет години, особено по отношение на системата за управление и евакуация. Размерите на тези съдове са се удвоили за последните 10-15 години, а в много от случаите техните строители просто екстраполират отработени методи за проектиране."
Въпреки това корабостроителите твърдят, че съвременните пътнически кораби са един от най-безопасния вид транспорт. В университета Саутхемптън професор Ричард Уилсън преподава хидродинамика. Той изследва модели на плавателни съдове в 30-метров басейн."
Съвременните плавателни съдове са съвършено безопасни. При проектирането им се отчита тяхната устойчивост в най-различни условия, в това число - при различни аварии.", заявява Ричард Уилсън. Той добавя, че корабите имат редица системи за безопасност - например срещу потапяне, с водонепроницаеми прегради, които не позволяват на водата да наводни целия корпус.
Международната морска организация, която регулира въпросите на морската безопасност в целия свят, очаква да се изяснят всички факти при катастрофата в Италия, преди да се вземе решение за промяна на правилата за морска безопасност. Едновременно с това от организацията обещават да преразгледат правилата за проектиране на големи пътнически кораби, ако това е необходимо.
И все пак, да не забравяме, че колкото и безопасно да е едно транспортно средство, факторът "човешка грешка" е от първостепенно значение, отбелязват специалисти.