Една от технологиите, които използваме почти ежедневно, навърши 20 години. На 3. декември 1992-а е било изпратено първото кратко текстово съобщение. То съдържа поздравление за Коледа и макар да е изпратено от един потребител на друг, това не е било първоначалната идея за функционирането на SMS. Тази идея се ражда през далечната 1988. Тогава Инициативата по Европейски Телекомуникационни Стандарти (ETSI) я въвежда в масовия дигитален стандарт GSM. Ключова роля в по-нататъшното развитие на технологията има Ericsson. Фокусът на усилията по това време е бил създаването на стабилна и вдъхваща доверие на клиентите система. 

Най-любопитното от историята на SMS можете да прочете в инфографиката, която виждате в лявата част на текста (кликнете върху изображението, за да разгледате в пълен размер)

Първоначалната концепция за SMS далеч не е толкова забавна и мултифункционална като услугата, която познаваме днес. Основната идея е била съобщенията да се използват като метод за уведомяване на потребителите за нови съобщения на гласовата им поща. Макар да ни е трудно да си представим от днешната си гледна точка, SMS не се е наложил бързо и лесно - към 1995 средностатистическият потребител е изпращал по 0,4 текстови съобщения всеки месец.

 

Големият пробив на SMS всъщност идва с началото на предплатените бизнес планове - те позволяват лесно планиране и проследяване на разходите от страна на потребителя. Въвеждането на таксуване в реално време за текстовите съобщения също е ключов ход на Ericsson, който много подпомогна популяризирането на SMS. Мигновеното заплащане на услугата предлага сигурност както на потребителя - че може да контролира разходите си, така и на оператора - че получава заплащане за предоставената услуга.

 

Едни от първите потребите на SMS са именно хора, използващи предплатени планове - често представители на социални групи с по-ниски доходи и много млади хора, за които този метод на заплащане е лесен начин да получат достъп до мобилни услуги. Въвеждането на предплатените планове е и стъпката, която направи мобилната телефония достъпна и масова услуга.

Още за съвременната употреба на SMS прочетете на следващата страница.

Днес SMS-ът е не само широко разпространено средство за комуникация, но и канал за получаване на информация за други услуги. Чрез SMS можете да научавате новини, метеорологични прогнози, спортни резултати, да участвате в игри и дори да получавате уведомления за различни услуги и записани часове (например при лекар, зъболекар, фризьор, козметик). 

 

Устойчивото присъствие на кратките съобщения като метод за комуникация се дължи на простата им идея и тяхната бързина и гъвкавост. SMS е най-бързата форма на комуникация, както и най-използваната мобилна услуга в световен мащаб. Тук роля играе и психологическият фактор - тъй като SMS-ите са кратки и лесно достъпни, те биват предпочитан канал за обмен на информация от много хора. Проучване показва, че текстовите съобщения обикновено биват прочетени в рамките на 30 минути, докато за мейлите този период от време е около 48 часа

 

Силно влияние SMS оказва и върху популярната култура и разговорният език. Много изрази и съкращения се зараждат в общуването с кратки съобщения с цел спестяване на символи и по-бързо въвеждане. Тези изрази често успяват да си проправят път и в говоримият жаргон, сливайки SMS езика с физическото общуване. 

SMS една от технологиите, които впечатляват със своята простота и гъвкавост. Кратките съобщения предлагат безброй сценарии на използване и са огромно улеснение, което винаги е на една ръка разстояние. С бързите темпове на развитие на съвременните технологии не можем да сме сигурни, че SMS ще бъде на пазара още 20 години, но ползите от услугата продължават да бъдат огромни.