Европейската комисия за защита на потребителя взима строги мерки срещу измами на уебсайтове, които предлагат мобилни услуги като мелодии и фонове за мобилен телефон, заради предполагаеми нарушения на европейските правила за потребителска защита.

Това стана ясно след като еврокомисарят Меглена Кунева оповести резултатите от проведено в целия ЕС разследване на уебсайтове в страните членки на Европейския съюз плюс Норвегия и Исландия.

Проучването, в което бяха включени повече от 500 уебсайта, установи, че е необходимо 80 % от проверените сайтове да бъдат допълнително разследвани във връзка с предполагаеми нарушения на правилата на ЕС за защита на потребителите.

Много от уебсайтовете са насочени към децата и младежите.
Сред установените проблеми са: неясна ценова информация, като посочените цени са непълни, не включват съответните данъци или клиентите не са наясно с факта, че сключват абонамент.

Голям брой уебсайтове не предоставят цялата изисквана информация относно търговеца. Други проблеми са свързани със заблуждаваща информация, при която или ключови сведения са скрити" в текст, написан с много дребен шрифт, или са трудно откриваеми на уебсайта, или думата безплатно" се използва, за да подмами потребителите да сключат дългосрочни договори, съобщава news.bg.

Нарушенията са с различна степен на сериозност. Европейските граждани притежават повече от 495 милиона мобилни телефони. Смята се, че през 2007 г. само мелодиите за мобилен телефон съставляват 29 % от целия европейския пазар за съдържание за мобилни телефони", който е нараснал с около 10 % в сравнение с 2006 г.

Стойността на продажбите на мелодии за мобилен телефон в Европа през 2007 г. се оценява на 691 милиона евро. Седем държави - Норвегия, Финландия, Швеция, Латвия, Исландия, Румъния и Гърция, ще публикуват имената на уебсайтовете, за които са установили нередности.

"Проведеното в целия ЕС разследване е директен отговор на стотиците жалби на потребители, които са получени от националните органи.
Прекалено голям е броят на хората, на които им се поднасят скъпо струващи изненади, които включват мистериозни такси, плащания и абонаменти за мелодии за мобилен телефон, за които научават за първи път, когато видят сметката за мобилния си телефон.
В целия ЕС ще бъдат взети мерки за идентифицирането на всеки един от тези некоректни търговци.

Необходимо е обаче още сега да отправим ясно послание към тийнейджърите и децата и да ги предупредим да бъдат нащрек", се посочва в комюникето на еврокомисаря за защита на потребителите.

Повсеместната проверка на мобилните услуги се проведе в периода между 2 и 6 юни. Правоприлагащи органи в цяла Европа провериха сайтовете за мобилни услуги за предполагаеми нарушения законодателството на ЕС в защита на потребителите.

В България от общо 22 проверени сайта, в 21 са установени нарушения и необходимост от допълнително разследване. Засега няма сайтове, при което ще е нужно разглеждане от Комисията за защита на конкуренцията.

Предстои националните органи да влязат във връзка с компаниите и да ги приканят да изяснят или разрешат установените проблеми.
Тези, които не съумеят да го направят, са заплашени от съдебни мерки, водещи до налагане на глоби или затваряне на уебсайтовете им.

За трансграничните случаи националните органи ще работят заедно с колегите си от други органи на ЕС. От органите е поискано да докладват за осъществения напредък през първата половина на 2009 г.

Тагове: