Напиши думата, която търсиш и натисни Enter

2019 вероятно ще остане в смартфон историята като годината на „сгъваемите телефони“. Компаниите – пионери в този изключително интересен нов сегмент от пазара, а и доста потребители побързаха да определят тази концепция като „революционна“ – нещо уникално, невиждано до момента.

Вижте още: Официално: RAZR възкръсна с изумителна гъвкавост (ВИДЕО)

Обективно погледнато обаче, в идеята за сгъваем телефон няма нищо чак толкова ново. Ако не вярвате, попитайте Motorola, които през 2006 продадоха над 50 милиона такива устройства, което за тогава беше впечатляващ рекорд. Причината? Motorola Razr V3 беше тънък, елегантен, с оригинален дизайн и… сгъваем.

За четирите години пазарно присъствие култовият „Бръснач“ (Razor) успя да продаде над 130 милиона бройки и до днес си остава един от най-емблематичните и разпознаваеми модели на бранда.
Затова едва ли е изненада, че когато през 2019 Motorola решиха да предложат тяхна собствена интерпретация на модерния „сгъваем” тренд, първият телефон, за който очевидно са си спомнили, е именно RAZR!

 

Правилният сгъваем телефон

Модели като Galaxy Fold и Mate X са безспорно впечатляващи примери за технологична изобретателност, но специфичният им форм фактор е нож с две остриета. Ако приемем, че действително се нуждаете от по-внушителната полезна площ на екрана, която те предлагат (на практика двойно по-голяма от тази на стандартен смартфон), те са точно за вас.

Ако обаче сте от групата потребители, които смятат, че дисплеите на повечето актуални телефони стават все по-неудобно големи, устройство с размерите на таблет едва ли ще ви допадне особено.

Когато се появи преди около 15 години, едно от основните пазарни предимства на RAZR, което го направи абсолютен бестселър, беше именно неговият ултра компактен размер. Днес повечето смартфони на пазара са с диагонал на дисплея от поне 6 инча, което много потребители смятат за твърде много. Да, безспорно по-големият екран е изключително удобен за гледане на филми и клипове или гейминг, но за повечето ежедневни задачи той е по-скоро пречка – консумира повече енергия, затруднява използването с една ръка, а колкото е по-голям един телефон, толкова по-лесно е да се изплъзне, докато го използвате, и да се озове по очи на пода.

RAZR 2019 в сгънато състояние е с размери едва 94 x 72 x 14 мм, което го прави безспорен шампион от гледна точка на компактност. Когато е разгънат обаче, получавате отличен P-OLED дисплей с „модерен“ диагонал от 6.2 инча и резолюция от 876 x 2142 пиксела. Motorola, разбира се, запазили и друга характерна отличителна черта на класиката V3 – когато е сгънат, новият RAZR разполага с допълнителен мини G-OLED дисплей с диагонал от 2.7 инча и 600 x 800 пиксела резолюция. Просто. Елегантно. И изключително функционално като дизайн концепция.

 

Ако не е счупено…


Наистина – кому е нужно колелото да се изобретява наново? С модерната RAZR версия Motorola за съхранили всичко онова, което направи оригинала от 2005 един от най-добре продаващите се телефони в историята. В същото време компанията е прибавила достатъчно футуристични щрихи към класическия дизайн, които превръщат RAZR 2019 в една от най-оригиналните интерпретации по темата „сгъваем телефон“, които сме виждали до момента.

Разбира се, наложили са се известни компромиси – например капацитетът на вградената батерия е едва 2510 mAh, което е доста скромно по съвременните стандарти. В устройство, което в разгънат вид е дебело едва 6.9 мм, просто няма място за нещо по-обемисто. За щастие Motorola са съобразили да добавят опция за бързо зареждане, което компенсира сравнително скромните размери на батерията.

Ще ви се наложи също така да се „примирите“ с една-единствена вградена камера, която обаче е с двойна функционалност. Когато телефонът е затворен, работи като селфи камера, а когато е отворен, е класическа тилова камера.

Не е предвиден и отделен жак за слушалки, но това е повече или по-малко всеобща тенденция напоследък.


За кого е Moto RAZR 2019?


Очевидно е, че това е устройство, ориентирано към един конкретен, потребителски таргет, но обективно погледнато – такива са и Galaxy Fold, Mate X и предстоящият Mi Mix Alpha. Нито един от тези модели не може да се нарече „достъпен“. И това всъщност е напълно в реда на нещата. 2019 е годината на „изгряващия сгъваем телефон“ – рождената дата на вероятно цяла плеяда от концептуално различни, авангардни смартфони „от бъдещето“. И както всяка нова, революционна технология, те просто няма как да са евтини и масови. За момента подобни модели са повече proof of concept, доказателство, че този форм фактор е възможен и работи.

Съответно нито един от тях не е лишен от проблеми – Fold имаше своя кръг от противоречия, Mate X също. Тепърва предстои да видим как точно ще се справят Mix Alpha и RAZR 2019 с неизбежния тест на практиката, когато първите реални бройки попаднат в ръцете на потребителите.

На фона на всички изброени обаче концепцията на Motorola изглежда най-практична и близка до начина, по който един типичен съвременен смартфон притежател използва телефона си в ежедневието. Mix Alpha например вероятно е най-далеч от това и моделът на Xiaomi получи редица критики, свързани с това, че е по-скоро форма на маркетинг, упражнение в духа на „вижте какво можем да направим“, а не телефон, който действително се опитва да подобри и обогати типичното смартфон преживяване.

Подходът на Motorola е отвел RAZR 2019 в съвършено различна посока. Вместо да се опитва да поправя нещо, което не е счупено, техният сгъваем концепт действително предлага нещо практично и полезно на потребителите си – супер компактен форм фактор в комбинация с достатъчно голяма функционална площ на дисплея, когато е необходимо.

В този ред на мисли само едно нещо може да препъне RAZR 2019 да подобри пазарните рекорди на предшественика си – цената.

Но нека не забравяме, че когато се появи през 2004, оригиналният RAZR също не беше никак евтин. Всъщност Motorola първоначално го позиционираха като чисто фешън устройство, ориентирано към малцина. С напредъка на технологиите обаче цените постепенно се понижиха и в крайна сметка RAZR остана в историята като един от най-добре продаващите се и емблематични модели на бранда. Дали същата съдба очаква и RAZR 2019? Предстои да разберем.