Вече няколко пъти съм писал относително дълги анализи на случващото се с Twitter. От няколко години компанията не спира да въвежда нови функции, в което няма нищо лошо. Макар да използвам Twitter отдавна, далеч не искам най-иновативната социална платформа (по мое мнение) да остане капсулирана в миналото. Проблемът е, че голяма част от промените, които Twitter прави, са твърде близки до случващото се във Facebook. Не съм сигурен дали все пак не нося синдрома на стария потребител, но смятам, че именно съществената разлика между Facebook и Twitter даде възможност на втората да стане толкова масова. Добре виждаме какво се случва със социалните мрежи, които се опитват да бъдат "по-добър Facebook".
В последните няколко дни сме на ръба на фундаментална промяна в начина, по който работи Twitter. Ако тя се случи, практически можем да се разделим с услугата във вида, в който я познаваме. Промяната се мотивира от малко, забавно приложение, създадено от един човек за осем седмици.
Twitter в началото
Подобно на повечето социални мрежи, Twitter стартира без стремеж към огромен мащаб, а по-скоро служейки на нуждите на създателите си. Първоначалната идея на Джак Дорси и компания е да създадат елементарна платформа за брейнсторминг през целия ден, която да се използва вътрешно. Сходствата с доброто старо IRC не са малко и дори днес можем да забележим остатъците от тях — те все още оформят основата на Twitter. Потребителите все още харесват основната концепция зад IRC. Елементарната, лека и нефилтрирана комуникация без много излишни слоеве, превърна Slack в огромен успех само за няколко седмици. Днес услугата се използва от хиляди малки и големи бизнеси по света.
Първият голям скок в популярността на Twitter се случва по време на конференцията SXSW през 2007 г., когато ежедневното потребление скача неимоверно. В началото Twitter се използва предимно от хора в технологичния сектор или, поради липса на добър български превод, digital natives. Постепенно услугата придобива масов характер, особено след като в играта се включват медии и известни личности.
В основата на Twitter е липсата на допълнителни слоеве и намеса от страна на компанията. 140 символа обикновен текст. Нищо повече. Хаштаговете (#), ретуитовете (преди RT) и дори реферирането към потребителски имена с @ се раждат от експерименти (които можем да наречем дори хакове) на потребителите и са въведени от Twitter много по-късно. Именно чистата комуникационна медия, 140-символният текст, превръща творението на Джак Дорси в една от най-демократичните и отворени масови социални мрежи. Това обаче се променя.
Статията продължава на следващата страница.
Twitter днес
Ако използвате Twitter през официалните приложения или уеб изгледа, със сигурност сте забелязали колко по-различна е платформата спрямо началото си. Не сме очаквали обратното, особено имайки предвид, че социалната мрежа е на борсата и трябва да удовлетворява интересите на инвеститорите. Голяма част от новостите всъщност са доста полезни: нативни ретуити, работеща търсачка за потребители и хаштагове, директно споделяне на снимки и видеа, следене на разговори между няколко потребители и много други.
Основният проблем на "новия" Twitter е постепенното оставяне на неутралността и отвореността на заден план. Още преди няколко години ръководният екип отправи недвусмислено съобщение, че клиентите от трети страни трябва да си отидат. Факт, направи го по относително деликатен начин, предоставяйки ограничен брой слотове на всеки разработчик, но те неизбежно свършват. Това вече се случи на един от най-масовите Twitter клиенти за iOS и OS X, Tweetbot. Клиентите от трети страни дават възможност на потребителите да се доближат повече до фундаменталните ценности на Twitter, а не "да използват стара версия", както някои пейоративно коментират. Сигурен съм, че повечето потребители, които използват клиенти от трети страни, не го правят, защото не искат да виждат реклами, а защото могат да използват Twitter така, както искат. В даден момент това ще трябва да спре.
Здравей, Meerkat
Малкото симпатично приложение Meerkat, изгрява точно като Twitter — в рамките на SXSW, но осем години по-късно. То е създадено от един човек за едва осем седмици и позволява да провеждате живи видео стриймове от смартфона си с едно докосване на дисплея. След като започнете да излъчвате, линкът към стрийма се публикува в Twitter профила ви. Успехът на Meerkat зависи от Twitter — без вече популярна социална мрежа, през която да се споделят и откриват линковете, моделът не би работил. Добрият стар Twitter би третирал Meerkat туитовете неутрално, тъй като те не са нищо повече от текст/линк под 140 символа. Редица платформи успяха да се популяризират именно благодарение на Twitter, но същото се отнася и за Facebook. За новия Twitter обаче органичното достигане до всички не е добра идея.
Няма как да не си спомняте, че преди Facebook страниците достигаха до всички или поне до почти всички потребители, които са ги харесали. Днес органичното достигане (без реклами) е около 5% и става все по-малко. Посланието на Facebook е ясно: трябва да платите, за да стигнете до потребителите, които са се абонирали за вашите ъпдейти. Наскоро Twitter ограничи правата на Meerkat значително, което няма да убие услугата, но ще възпрепятства работата на огромна част от функциите й.
Не е сигурно дали това ще се случи с Twitter, но от бизнес гледна точка убиването на "чистия" поток има смисъл. Преминаването към алгоритмичен поток, който не показва всички туитове, а тези, които услугата намира за най-релевантни, може би е неизбежно, но съм склонен да вярвам, че убива основната идея на Twitter — хронологичен поток от съобщения, чието съдържание има равен шанс да успее.