Gallery "3925"
Искате да знаете разстоянието от Москва до Санкт Петербург, къде сервират най-добрия борш в града или какво е времето в Новосибирск? В по-голямата част от света човек би пуснал запитването си в Google. Ho руснаците предпочитат търсачката Yandex.Малцина извън Русия са чували за Yandex, но това скоро ще се промени. Тя владее 44% от руския пазар и е №2 в Европа според изследване на comScore. Очаква се през есента търсачката да листва акциите си на Nasdaq и да привлече $2 млрд. Това ще е най-голямото първично публично предлагане на руски акции в технологичния сектор, като компанията се оценява на около $5 млрд. Yandex отказа коментар относно листването, но анализатори и инвеститори очакват акциите на търсачката да станат хит.
Макар само една четвърт от руснаците да имат интернет достъп високоскоростният интернет вече достига и до по-малките градове. Широколентовият интернет, който в момента е 10%, вероятно ще се утрои до 2010. Google очаква пазарът на реклами, свързани с търсачки, да се повиши от $200 млн. през 2007 до $1 млрд. през 2010.
От това разрастване Yandex ще спечели най-много. Съоснователят и главен изпълнителен директор Аркадий Волож, завършил математика в Московския институт за нефт и газ "Губкин", е стартирал бизнеса си с внос на компютри през 80-те години. През 90-те се пренасочил към софтуер и работил с лингвисти по програма, правеща морфологичен или синтактичен анализ на руски език. Волож смятал, че приложението има потенциал и като тьрсачка и опитал да я продаде на портали. Когато не захапали стръвта, той и партньорите му основали собствена компания през 2000. Благодарение на високото си качество Yandex бързо изместила тогавашния лидер Rambler. Оттогава приходите й, главно от реклама, се удвояват всяка година, достигайки $167 млн. през 2007. "Няма спор, Yandex е добра тьрсачка", твърди Владимир Долгов, който ръководи руското подразделение на Google.
Google също е добра тьрсачка и прави голям пробив в Русия. Американският гигант откри и първия си офис в страната през 2006, като оттогава увеличи дела си от 5% до над 30%, твърдят от comScore. Нейната популярност расте заради подобрени алгоритми за търсене, адаптирани към езика, и нови версии за услуги, ориентирани към руския пазар като YouTube и Google Maps.
На Yandex й предстоят трудни битки на тези фронтове. Но тя има собствени иновативни оферти. Yandex Money е система за плащане през интернет, даваща възможност на клиентите да купуват със специални карти, предлагани във вестникарските павилиони. През юли Yandex купи компанията Smilink, която следи трафика в руските градове, за да подсили туристическите си информационни услуги. А през 2007 придоби социалната мрежа за бизнесмени MoiKrug.ru. Анализаторите твърдят, че инвестирането й в други дейности е правилен ход.
Дори и да загуби пазарен дял, Yandex е със значителна преднина като местен играч. Китай и Корея също имат силни местни търсачки, които изпреварват глобалните гиганти, като се възползват от по-доброто си разбиране на местния пазар. "Оптимист съм за Yandex -заявява Антон Ворихалов, анализатор от московската консултантска компания IKS. - Google може да има добър пазарен дял, но винаги ще има водещо място и за големи национални играчи."
Джейсън Буш, BusinessWeek Москва
Коментари (0)