Събитие във Facebook с почти едногодишна давност за „просто математическо състезание“ е една от най-вирусните публикации в платформата в продължение на шест месеца. „Събитието“ е събрало около 51 млн. гледания във Facebook през първото тримесечие на 2025 г. според последния доклад на компанията за широко гледаното съдържание в платформата.

Това би било впечатляваща статистика за всяка отделна публикация, но това е второто поредно тримесечие, в което „математическото състезание“ заема второ място в списъка на Meta за широко гледано съдържание. То се появи и в доклада за миналото тримесечие, през което получи около 64.3 милиона показвания според архивната версия на доклада.

Тогава защо случайно събитие във Facebook, което всъщност не е събитие, събира повече от 100 милиона гледания? Изглежда, че това е ребрандиране на стара тактика за привличане на ангажираност. Заглавното изображение на събитието е изображение на лист хартия с думите „само за гении“, последвано от привидно просто уравнение. Когато се споделя като публикация във Facebook, изображението се показва на видно място по начин, който може да изглежда като нормална публикация с изображение. Изображението също така има някои поразителни прилики с други привидно прости математически уравнения, които се разпространяват във Facebook от близо 15 години.

Поглед към самата страница на събитието показва, че стотици хиляди хора са се включили в събитието. Повече от 800 000 души са отговорили на предполагаемото събитие от 8 юли 2024 г. Дори и сега, близо година по-късно, събитието редовно се коментира от потребители на Facebook - повечето от които имат намерение искрено да обяснят как трябва да се реши уравнението (или да спорят с интерпретацията на другите). Наистина има нещо неустоимо в това да спориш с непознати в интернет за основни аритметични действия.

Малка загадка е защо тази публикация е станала толкова разпространена месеци след първоначалното ѝ публикуване. Акаунтът, който стои зад публикацията, е на нигериец на име Ебука Питър Ибех. Постът изглежда е много по-успешен от всички други скорошни постове на Ибех, който има около 25 000 последователи във Facebook.

Във всеки случай публикацията предлага интересен прозорец към видовете странно съдържание и съмнителни тактики, които все още редовно стават популярни във Facebook. Meta наскоро заяви, че ще предприеме мерки срещу създателите, които споделят спам постове във Facebook, въпреки че не е ясно дали този тип примамка за ангажиране ще попадне в категорията съдържание, което тя изрично се опитва да стопира.

Снимка: Unsplash/Meta

Виж още: ДНК на тардиградите: тайното оръжие на Китай за производство на супер войници