Вече знаем, че измененията на климата могат да направят пътуването по въздух по-трудно. Ново проучване в списание Climatic Change разглежда как повишаващите се температури на въздуха ще се отразят на работата на самолетите, или по-точно казано - на това, как те ще излитат и кацат. И резултатите не са обещаващи.

Проучването, проведено от изследователи от Колумбийския университет, НАСА и Института за управление на логистиката, са изработили модели, базирани на петте най-популярни самолета и деветнадесетте най-големи летища по света.

"Ние считаме, че от средата на века средно 10 до 30 процента от годишните полети, излитащи по време на дневните максимални температури, може да изискват известно ограничение на теглото, със средни ограничения, вариращи от 0,5 до 4 процента от общия полезен товар на самолета и капацитета на горивото."

Проблемът идва от плътността на въздуха: когато въздухът се затопли, той има по-малка плътност. Това означава, че за да излети в условия на по-високи температури, самолетът трябва да има по-висока скорост. С повишаването на температурите те трябва да имат по-дълги писти или да тежат по-малко, за да кацнат.

Изследователите отбелязват, че са отчели и по-малките, и по-големите въздухоплавателни средства, като и двата типа са били засегнати от по-високите температури. Ако това наистина се случи, авиокомпаниите ще трябва да разредят полетите повече и ще трябва да започнат да инвестират в инфраструктура, за да разширят пистите. Освен това по-малкото тегло в самолетите означава по-малко пътници и багаж, от което авиокомпаниите ще губят пари. От това ще последва и покачване на цените на билетите, таксуването за багаж и т.н.