Автомобилите в ЕС ще могат "да разговарят" помежду си, за да се предупреждават за катастрофи, дупки, ремонти и задръствания по пътя, обяви Еврокомисията вчера.

Тя огласи решението си да отдели специална радиочестота за целта. До 6 месеца правителствата в 27-те членки трябва да узаконят използването на честотата 30 MHz от спектъра в обхвата от 5,9 гигахерца за комуникация между участниците в пътното движение.

Чрез безжична спътникова връзка ще стане възможно водачите на автомобили да се предупреждават в реално време един друг или от властите за хлъзгави участъци, инциденти и задръствания.

Честотата ще е обща за цяла Европа и ще бъде отворена по едно и също време. Очаква се първите оперативни тестове да бъдат направени през 2010 г., а 3 г. по-късно системата да влезе в действие.

Чрез сензорите в автомобила системата ще е в състояние да отчита например влажността и температурата на пътя и да преценява дали е възможно заледяване, като алармира за потенциалната опасност останалите коли на пътя. Предвидена е и възможност водачите да подават гласови и текстови съобщения към останалите шофьори на пътя при катастрофи, обясни експерт от комисията.

Сигналът ще може да се предава и между центрове за контрол на трафика и колите, за да се подават данни за ограничения на скоростта, непланови ремонти и за алтернативни маршрути. Това ще става чрез намиращи се край пътя приемопредаватели. които ще транслират информацията към минаващите край тях превозни средства. "Интелигентните комуникационни системи ще направят живота на шофьорите по-лесен и безопасен", заяви комисарят по комуникациите Вивиан Рединг.

По данни на ЕС при пътни произшествия годишно в ЕС загиват над 42 хил. души, а 1,6 млн. биват ранени. Всекидневно 7500 км европейски пътища биват задръствани. До 2010 г. това ще носи около 80 млрд. евро загуби.

От в. 24 часа 

Тагове: