Meta може да наложи на потребителите на Instagram в Европа абонаментна такса от 14 долара на месец, освен ако не се съгласят да ползват целеви реклами, съобщава The Wall Street Journal. Освен това тя може да наложи комбинирана месечна такса от 17 долара за достъп без реклами до настолните версии на Facebook и Instagram.
Миналия месец се появиха слухове, че Meta ще започне да налага абонаменти на потребителите, които са се отказали от целевите реклами, но потенциалните такси не бяха известни. Потребителите, които желаят да плащат, няма да виждат реклами във Facebook и Instagram, докато тези, които искат да се придържат към безплатната версия, ще трябва да се съгласят да бъдат таргетирани от реклами въз основа на личните им данни. Съобщава се, че компанията е обсъдила плановете си с регулаторните органи в Брюксел и Ирландия.
Този ход е в отговор на съдебно решение от юли, според което Facebook трябва да получи съгласието на потребителите за достъп до личните им данни. Съдът постанови, че операторите на сайтове трябва да докажат, че потребителите доброволно са дали разрешение, евентуално като им позволят да отхвърлят проследяването на реклами. Точно това направи Apple с iOS 14 и тъй като много малко потребители се съгласиха, Meta прогнозира значителен удар върху приходите си. В решението си съдът на ЕС също така заяви, че компаниите трябва да проучат абонаментни модели за потребителите.
Ако цифрите, разкрити от WSJ, са точни, те са малко по-ниски от тези, които Netflix начислява в ЕС за редовния си месечен план. Тъй като само неколцина потребители вероятно са готови да платят толкова, Meta може на практика да принуди редовните потребители да приемат целеви реклами или да спре да използва социалните им мрежи.
По-рано тази година ЕС наложи на Facebook рекордната глоба от 1.2 милиарда евро (1.3 милиарда долара) за предаване на данни на потребители от ЕС на САЩ в нарушение на основните правила на блока за защита на личните данни в цифровата среда. А правилата са на път да се затегнат още повече, тъй като от март 2024 г. влизат в сила европейските разпоредби на Закона за цифровите пазари (DMA).
В същото време Meta реализира почти една четвърт от приходите си в Европа, като през второто тримесечие на тази година на блока се падат 7.2 млрд. долара от общо 32 млрд. долара. А компанията все още не е пуснала конкурента си за Twitter, известен като Threads, в Европа поради несигурността относно DMA и дали може да свърже приложението с Instagram, както прави на други места. С оглед на всичко това плановете на Meta за всички нейни приложения в ЕС трябва да станат по-конкретни през следващите месеци, преди новите правила да влязат в сила.
Снимка: Unsplash
Виж още: Meta ще се опита да си върне потребители чрез AI ботове