Някога незаконното сваляне на филми беше почти ритуал за ранните интернет потребители – спомнете си само за eMule, LimeWire или изобилието от торенти. Но златната ера на стрийминг платформите, базирани на абонамент, промени това. С евтиния и легален достъп до огромни библиотеки със съдържание нуждата от пиратство сякаш избледня.

Този баланс обаче отново се променя. С въвеждането на по-високи цени на абонаментите от платформите, фрагментирането на съдържанието в повече услуги и затварянето на функции зад нови платени стени много зрители започват да се чувстват сякаш са измамени. В този пейзаж незаконните стрийминг сайтове отново набират скорост – и FMovies е начело в това отношение.

С изумителните 160 милиона посещения на месец FMovies си е изградил огромна база последователи. Още по-впечатляващото е, че около една трета от този трафик идва директно от Съединените щати. Това поставя FMovies пред легални платформи като Crunchyroll и дори Disney+, когато става въпрос за суров уеб трафик.

Въпреки че тези числа не отразяват непременно времето за гледане или лоялността на потребителите, те със сигурност са тревожни сигнали за индустрията. Това са зрители, които активно избират безплатен, незаконен достъп пред абонаментни услуги – и правят това в мащаб, който е трудно да се игнорира.

На неотдавнашно събитие CinemaCon главният изпълнителен директор на Асоциацията за филмово кино Чарлз Ривкин призна нарастващата заплаха. Неговата цел: да се въведе правна рамка, която би могла да блокира сайтове като FMovies в границите на САЩ. Подобни мерки са прилагани с известен успех в други страни, но американската правна система представя уникални предизвикателства.

Блокирането на сайтове чрез съдебно наложени ограничения от интернет доставчиците се сблъсква с противопоставяне от страна на защитниците на отворения достъп до интернет. Проблемът е в баланса между прилагането на защитата на авторските права и спазването на принципите на цифровата свобода и досега властите в САЩ са предпазливи в действията си.

От нашата страна на океана опитът на Франция да ограничи незаконното сваляне на съдържание с Hadopi, стартиран през 2009 г., обещаваше строги санкции и целенасочени интервенции. През годините обаче ефективността му бе широко обсъждана и не доведе до забавяне на вълната от дигитално пиратство.

Дали САЩ могат да се справят по-добре, предстои да видим, но ако историята е някакъв ориентир, простото блокиране на достъпа може да не е достатъчно. Докато потребителите се чувстват прекалено таксувани или недостатъчно обслужвани, платформи като FMovies ще продължат да намират аудитория.

Снимка: Unsplash

Виж още: HUAWEI WATCH FIT 4 Pro – функционалният смарт часовник (РЕВЮ)