Студентите ще се състезават в най-популярната категория Градски тип с конструирания от тях автомобил STH1 (Sofia Transport Hybrid). Участието в тази категория позволява чрез иновациите в дизайна и технологиите на градския тип автомобили да се постигне по-голяма икономия на гориво, да се намалят емисиите на въглероден диоксид и да се предложат конкретни решения на актуални проблеми в автомобилостроенето.
Българският принос в постигането на устойчива мобилност, предизвикателство, пред което Shell Eco-marathon се изправя от самото си начало, се състои в конструирането на автомобил, който ще изразходва само 0,7 литра на 100 км . Това става благодарение на хибридния двигател - комбинация между двигател с вътрешно горене и електродвигател. За конструирането му студентите са използвали ултракондензатори (алтернатива на литиево-йонната батерия), които се зареждат за секунди и бавно отдават енергията си. Хибридните двигатели са бъдещето на автоиндустрията. Те могат да намалят разхода на гориво средно с 50% , както и да намалят отделянето на вредни емисии, заяви капитанът на отбора Желязко Кратунов. STH1 е икономичен и заради светодиодните фарове, които спестяват електрическа енергия.
Автомобилът е със задно предаване, тежи само 130 кг и е висок 1,10 метра. Той може да развие до 37 км в час. Българският еко автомобил е направен от алуминиево шаси с купе от плексиглас и PVC. В купето има два педала - газ и спирачка, без скоростна кутия. Двигателят е 160-кубиков с 5 к.с. Самият автомобил е създаден само за 4 месеца, благодарение на подкрепата на ръководството на Техническия университет - София, и спонсорите в лицето на Melexis България, Brabus и Shell България.
Надяваме се следващата година да има повече български отбори и от други университети, които да представят страната ни на европейския Shell Eco-marathon 2009. Вярваме, че българските студенти имат потенциал да създадат новаторски и енергийно-ефективни превозни средства, като по този начин дадат своя принос за намиране на бъдещи решения на глобалното енергийно предизвикателство, каза Малина Атанасова, изпълнителен директор на Shell България ЕАД.
Коментари (0)