Текст: Деница Дженева

Ще подмине ли световната икономическа криза пазара на мобилни телефони в България? Индикациите са, че влиянието й определено ще се усети. Малко преди активния сезон за пазаруване на всякакви технологични джаджи, в тримесечието, в което производителите на мобилни телефони се надпреварват да заливат пазара с всевъзможни предложения, анализаторите отчитат притеснителни тенденции вместо 20% ръст в доставките, едва с 3.2 на сто повече от постигнатите през миналата година резултати. Общо 299 млн. устройства са пуснали производителите на световния пазар за тримесечието, което на всичкото отгоре е с 0.4 на сто по-малко от Q2 2008, показва доклад на IDC.

Данните за Западна Европа са достатъчно обезпокоителни. През третото тримесечие на годината общият брой доставени устройства е намалял значително спрямо предишните тримесечия. Обикновено Q3 е особено силно, защото тогава производителите доставят огромно количество устройства по търговските канали като част от подготовката за коледното пазаруване. По правило тогава ръстът е в размер на 20% на годишна база. Тази година обаче не се наблюдава подобно заливане на пазара с устройства заради икономическата ситуация.
Производителите на мобилни телефони усещат ефекта от икономическия застой в третото тримесечие на 2008-а и като резултат доставките са значително намалели. Потребителите отлагат замяната на мобилните си телефони с по-нови, което се отразява на продажбите в Западна Европа. Това важи с особена сила за държавите, в които степента на проникване на мобилни комуникации е над 100%, коментира Франсиско Джеронимо, изследовател в поделението на IDC за анализи на европейския пазар на мобилни телефони.

И докато пазарът на мобилни телефони като цяло бележи спад в Западна Европа, сегментът на смартфоните расте с бързи темпове[/b]. В сравнение със същия период на миналата година, през третото тримесечие той е нараснал с 58.0%, а в сравнение с предходното тримесечие със 17.9 на сто. Излизането на iPhone 3G по-рано това лято в 15 европейски държави беше не само огромна стъпка за Apple, но и повлия на целия пазар. Моделът провокира търсенето на смартфони като цяло, при това не само в корпоративния сегмент, а и сред крайните потребители, допълва Джеронимо.

Междувременно, още преди да е започнало голямото празнично пазаруване, цените на мобилните телефони вече са започнали да падат, а маркетинговите кампании да се увеличават. Специалистите прогнозират, че конкуренцията между производителите ще остане особено силна, тъй като се очаква потребителите да харчат по-внимателно. Тенденцията за забавяне на ръста през третото тримесечие и свитото потребление вследствие на кризата ще се прехвърлят и през 2009-а, като се очаква предстоящата година да се запомни с относително слаби резултати и засилена конкуренция.

[b]Разпределението на пазара

Nokia остава пазарен лидер с 34.9% дял, но продължава да губи позиции от Samsung, която до момента е завладяла 28.1 на сто от пазара. Дори и при това положение обаче Nokia остава в доста добра позиция по показателите марка, структура на цената и бизнес операции, коментират анализаторите. По отношение на устройствата се очаква в голямото пазаруване Nokia да привлече вниманието с моделите E71, N96, както и с обявения наскоро 5800 XpressMusic.
Samsung пък пожъна значителни успехи с цялото си продуктово портфолио и особено с популярния си тъчскрийн модел Omnia и предложенията си в ниския клас. Агресивната ценова стратегия и мащабните маркетингови кампании във всички европейски държави бяха основни двигатели на доброто представяне на Samsung, смятат анализаторите. Като добавим към това и спада в средните цени на апаратите с 6.2% (om 113 на 106 средно за компанията), не е изненадващо, че производителят започва да притеснява лидера на пазара.
Sony Ericsson запазва твърдата трета позиция с пазарен дял от 15.3 на сто, въпреки продължаващото реструктуриране на компанията и нетната загуба, която съобщи за тримесечието. В същото време средните цени на апаратите на компанията продължават да падат, като през Q3 достигат 109.
Motorola направи поредна крачка към задържането на четвъртата позиция, като взе от Qualcomm Санджей Жа и го сложи начело на поделението си за мобилни устройства през лятото на 2008 г. Оттогава Жа се е концентрирал върху рационализиране на веригата за доставки на компанията, както и научно-изследователската дейност. Въпреки това е все още далеч от обемите, които доставяше на пазара преди и наскоро обяви поредно тримесечие оперативна загуба. Доставките на Motorola са спаднали с 48.8% на годишна база, а пазарният й дял е намалял на 4.6 на сто от 6.6% през 2Q08.

LG Electronics задържа петата позиция през тримесечието, като отчете спад в доставките за Европа. Пазарният дял на компанията е спаднал на 4.4%, тръгвайки 6.2 на сто през предходното тримесечие. Въпреки това обаче LG продължава да посреща потребителското търсене за тъчскрийн устройства и музика, което носи сериозен ръст в приходите спрямо същото тримесечие на миналата година, отчитайки двуцифрен растеж. Успешните за компанията устройства през тримесечието са Secret, Viewty, както и попълнението в ниския клас KP100. Очаква се през четвъртото тримесечие доставките да нараснат и да доведат до оперативна печалба. За това ще допринесат новите устройства: Renoir камерафон с 8-мегапикселова камера, втората версия на PRADA phone by LG, както и фултъч телефонът KP500, който се позиционира в средния клас и се очаква да излезе през следващото тримесечие.
Apple обяви отлично тримесечие с добри резултати, благодарение на новия iPhone 3G, който излезе на 11 юли в 21 европейски страни. Устройството помогна на компанията да завладее пазарен дял от 0.4% през 2Q08 на 4.3 на сто през третото тримесечие.

Предложение за потребители с тънки бюджети
Въпреки че мобилните телефони се разглеждат основно като модни аксесоари, производителите се стараят да ги натъпчат с предложения, които може да се окажат ценни за крайните потребители. Съществени са подобренията в ключови функционални области като памет, увеличен живот на батерията, бързина на обмен на данните и подобрена процесорна мощ. Анализаторите отбелязват, че напоследък производителите на телефони са се заели да допълнят средния и ниския си клас устройства, които таргетират потребителите с тънък бюджет. Според специалистите тази година производителите ще пуснат всевъзможни промоции и ще се хвърлят в агресивни маркетингови кампании, за да провокират крайните потребители да ъпгрейднат телефоните си преди края на годината.

27 хиляди съкратени работни места в сектора
Въпреки че съкращенията в сектора започнаха още преди кризата, редица компании увеличиха планираното редуциране на служители или вкараха в действие други планове за ограничаване на разходите. Съвместното предприятие на Nokia и Siemens за телекомуникационно оборудване продължава със съкращаването на 9000 служители. През май 2007 г., Nokia Siemens Networks каза, че планира да редуцира 9000 работни места. Наскоро компанията обяви, че вече е намалила броя на позициите с 6000 и продължава, докато достигне до планираната бройка. Когато двете компании обявиха съвместното си предприятие през юни 2006, съобщиха, че очакват редукция на персонала от 10 до 15% от комбинираната си работна сила.
Съкращенията на Nokia Siemens идват след като няколко други производители на телекомуникационно оборудване обявиха подобни мерки за намаляване на разходите. Наскоро Nortel Networks съобщи, че ще елиминира повече от 1300 работни места с цел да балансира корпоративната си структура, да елиминира или консолидира изпълнителните и мениджърските позиции, да намали разходите по заплати и да ограничи наемането на нови служители през цялата 2009 г.

Миналия месец Motorola също обяви, че ще съкрати 3000 служители. Изпълнителният директор Грег Браун поясни, че две трети от съкращенията ще дойдат от поделението за мобилни устройства. Този ход, както и другите планирани мерки, ще спестят на компанията $800 милиона през следващата година, допълни Браун.

В допълнение базираният в Стокхолм джойнт венчър между Sony и Ericsson, също се опитва да постигне намаляване на разходите в размер на 300 млн. евро ($414 млн.), като част от мерките за постигането на тези резултати са съкращаването на 2000 служители и консултанти. Самата компания майка Ericsson обяви, че ще съкрати 12 000 работни места. 2000 от тях ще бъдат от поделението за потребителски продукти.
Дори Vodafone, която за момента не планира съкращения, ревизира за втори път в рамките на 4 месеца прогнозата си за своите годишни приходи. Компанията планира да реализира 39.7 млрд. лири за цялата година, като през 2007-а приходите й възлизаха на 38.8 млрд. лири. През юли прогнозата на производителя беше за постъпления между 39.9 и 40.7 млрд. лири.

Финансовите резултати

За третото тримесечие нетните продажби на Nokia са спаднали с 5% на 12.2 млрд. евро, се казва на сайта на компанията. През същия период на миналата година приходите са били в размер на 12.9 млрд. евро. В това не влизат резултатите на закупената от компанията NAVTEQ Corporation. Пак за Q3 2008 Nokia отчита с 21% по-малка оперативна печалба, която за периода е паднала до 1.5 млрд. евро в сравнение с постигнатата през същото тримесечие на миналата година 1.9 млрд. Общо 117.8 млн. устройства е продала финландската компанията за периода, което е с 5.5% повече от Q3 на миналата година, но с 3% по-малко от предходното тримесечие.
За същия период втората в класацията, Samsung, е продала 51.8 млн. бройки, което е с 22 на сто повече от миналата година и с 13% от предходното тримесечие. Samsung за първи път в своята история надминава психологическата бариера от 50 млн. продадени бройки, при това в условията на финансова криза. Samsung отчита повишени продажби на стратегически за компанията модели във всеки сегмент.
С 25.7 млн. продадени устройства Sony Ericsson отбелязва 10-процентен спад спрямо същия период на 2007-а. Продажбите са в размер на 2.808 млн. евро, като от компанията обясниха, че влияние върху резултатите са оказали флуктуациите във валутните курсове и промяната в продуктовия микс в посока към по-нискобюджетни телефони.
LG Electronics отчита 23.0 млн. продадени устройства, което е 5% ръст на годишна база, но със 17 на сто спад спрямо предходното тримесечие. Производителят обяснява резултатите с икономическата обстановка.

Тагове: