На интересна среща между Управителния съвет на Мтел и медиите операторът начерта бъдещата си стратегия, но и разкри интересни данни за българския телекомуникационен пазар. Тази информация беше поднесена от Танасис Кацирубас, главен изпълнителен директор на Мтел. Разбира се, операторът има една основна цел – развитие. Преди да разгледаме частното, трябва да разгледаме общата картина. Именно поради тази причина в началото на срещата беше представен и подробен анализ на българския телеком пазар.

 

Според данни на Eurostart проникването на мобилните услуги в България е 145% - данните са за четвъртото тримесечие на 2013 г. Тук се наблюдава спад от почти 14%, породен от намаляването на предплатени SIM карти. Средните проценти за Европейския съюз са 130. На противоположния полюс е ситуацията с мобилния и фиксирания броудбанд (широколентов достъп). Проникването на първия в България е 11.1% (9% за ЕС), а на втория – 19% (28.8% за ЕС). Тези данни ни показват, че мобилните услуги имат сериозно проникване, но в сферата на броудбанда е възможно развитие. Това е и сферата, в която Мтел ще съсредоточи своите усилия. Това не означава, че на по-заден план ще останат мобилните услуги. В момента Мтел остава лидер по брой клиенти с 39% пазарен дял. На второ място е Глобул (37%), а на трета позиция – Виваком (24%). Позициите са разменени във фиксирания пазар (доставка домашен интернет и телевизия, индивидуални клиенти). Там лидерската позиция е за Виваком (20%), следван от Blizoo (15%), Bulsatcom (12%) и Мтел със 7%.

 

„Наша стратегическа цел е да останем лидер на мобилния пазар и да разширим дeла си на фиксирания пазар“, обясни главният изпълнителен директор на Мтел Танасис Кацирубас. „Ще поставим фокус върху продукти и услуги с най-добро съотношение цена-качество, залагайки на пакетните предложения“, допълни той. Клиентите на оператора вече могат да се възползват от някои от споменаите продукти. Един от тях е новата тарифа Мтел Трансфер. Припомняме, че с този пакет неизразходваните минути не се губят, а се прехвърлят към следващия месец (вижте повече тук). Друга стъпка са отстъпките за пакетните предложения (интернет+телевизия), от които могат да се възползват лоялните клиенти на оператора. За тях можете да прочетете повече тук.

Кацирубас сподели, че амбиция на телекома е да увеличи дeла си на пазара на смарфони и по този начин да повиши нивото на проникване на потреблението на мобилен интернет в България, където компанията вижда сериозен потенциал. „Иновациите ще останат наша запазена марка, като през тази година предстои търговският старт на безконтактните плащания чрез технологията NFC.“ В момента компанията участва в пилотен проект заедно с Първа инвестиционна банка, MasterCard и TCM. От Мтел ще направят и необходимите подобрения в клиентското изживяване, за да може процесите да бъдат максимално опростени, прозрачността да е приоритет, а личното отношение да е от най-високо ниво.

 

На срещата стана ясно, че въпреки тенденцията за намаляващи приходи в цялата индустрия телекомът ще продължи да инвестира между 12 и 15% от приходите си в развитие и модернизация както на мобилната, така и на фиксираната мрежа. Компанията обаче смята, че фиксираният пазар е силно фрагментиран, което не е устойчива тенденция в дългосрочен план и от това губи крайният потребител.

 

Управителният съвет на Мтел: Андриан Йежина (главен директор "Мултимедия и фиксирани услиги"), Танасис Кацирубас (главен изпълнителен директор и главен директор "Маркетинг"), Милан Залетел (главен директор "Финанси") и Хорст Пертъл (главен директор "Технологии").

 

Според данни на Digital agenda scoreboard 2013 в България е и една от най-ниските цени за минута за мобилна гласова комуникация. Средната цена в ЕС е 9.1 евроцента (2011 г.), а в Бъгария – 4.4 евроцента. Интересно е, че според тези данни най-високата цена е в Холандия и Люксембург (15 евроцента), а най-ниската в Литва и Румъния (2 евроцента). Базирайки се върху извадените данни, може да се направят няколко заключения за пазара. Той е свръхрегулиран, конкуренцията е ожесточена, а цените са постоянно намаляващи.

 

Каква е ситуацията на Мтел в момента? В среда на гореописания пазар операторът отбелязва спад в общите приходи и в оперативната си печалба. За периода 2009 - 2013 г. оперативната печалба бележи спад с 51.5% (168.4 млн. евро). Над 30% са резултат от регулаторните ефекти върху взаимната свързаност и роуминг услугите. От тях: 43.8 млн. евро (26%) се дължат на по-ниския марж от взаимната свързаност, а 13.7 млн. евро (8%) на по-ниския марж от роуминга. Този спад рефлектира върху пазарните дялове и води до намаляване на приходите.

 

Ако за момент отдръпнем погледа си от нашия пазар, ще видим, че в глобално отношение мобилните технологии достигат изключителни нива. За сметка на тях фиксираната телефония отбелязва спад. Ръст се наблюдава и в мобилния и фиксирания броудбанд достъп, сфера, на която, както вече споменахме, Мтел ще обърне сериозно внимание. В последващите години, а дори и днес потребителите ще имат нужда от все по-бърз интернет, тъй като основа част от трафика ще се генерира от видео съдържание (данни на Ericsson).

 

Една от последните засегнати теми беше свързана с покритието на фиксираната мрежа на Мтел. В момета операторът осигурява покритие на до 30% от българските домакинства, а продължава да развива мрежата в Сливен и Шумен. През тази година ще бъде извършена модернизация на мрежата в София и Варна. Не е изключено да станем свидетели и на партньорства между Мтел и доставчик на фиксирани услуги.