Днес високите технологии са навсякъде. Само преди две десетилетия нещата живота ни беше далеч по-простичък: без смартфони, таблети, настолни и преносими компютри, домашни Wi-Fi и кабелни мрежи. В домовете ни рядко имаше нещо повече от един телевизор, а броени щастливци разполагаха и с видео. Сега всички ние сме просто затрупани от десетки хай тек джаджи, които разбира се с най-добри намерения желаят да улеснят живота ни. Практическият резултат, обаче най-често е точно обратният. Причината е проста - докато техниката работи, тя е нещо чудесно - общуваме с приятели, забавляваме се с мултимедия и игри, вършим работата си по-бързо и качествено.

За съжаление като всяко друго човешко изобретение и високите технологии не са съвършени. Иначе казано - джаджите създават проблеми. Обикновено те са чисто софтуерни т.е. не са свързани с непоправим хардуерен (технически) дефект, който просто не може да бъде отстранен. Не всеки обаче е хай тек гений и когато смартфона или РС-то ви започнат да се държат странно локализирането на точната причина обикновено е истинско приключение.


В този кратък материал ще се опитаме да начертаем бърза карта с чиято помощ надяваме се ще се ориентирате по-лесно в сложният свят на "болната" техника.

 

 

 

10. Махнете ненужното


Започваме с най-очевадното - един съвет, който всички хора занимаващи се с ИТ поддръжка дават от години и с който потребителите упорито отказват да се съобразят.
Дано ни разберете правилно, но в 9 от 10 случая когато нещо се повреди вината обикновено е ваша. Компютри, таблети, смартфони или лаптопи - всички те несъмнено си имат редица собствени проблеми, които са причина за неадекватно поведение, но жестоката истина е, че най-често причината за него е нещо, което инженерите на шега наричат "задклавиатурно устройство" т.е. потребителя.

Ето ви един изолиран пример - така наречените програми (или добавки - plug-ins) блокиращи изскачащите (pop up) реклами при интернет сърфиране. На теория те филтрират трафика и ви спасяват от натрапчиви маркетингови атаки докато си ровите в уеб, но твърде често са причина сайтовете да не се зареждат правилно, интегрираните в тях видеоклипове да не се възпроизвеждат коректно или да не се възпроизвеждат изобщо.

Подобен е и случаят с множеството драйвери и допълнителни програми с които днес всяко РС е пълно. Понякога можете да инсталирате нещо което е напълно несъвместимо с вашата операционна система или с често използвани от вас приложения и това може да стане случайно - с един клик на мишката.
Именно с цел предотвратяване на подобни проблеми Microsoft интегрираха в последните версии на Windows така нареченият User Account Control. Която обаче много потребители намират за досадна (тъй като непрестанно ги пита "Сигурни ли сте че искате да инсталирате това или онова?") и я изключват в момента в който поемат контрол над новоинсталираната си операционна система.

 

На всяка цена избягвайте да инсталирате приложения, добавки или драйвери за които не сте сигурни, че са съвместими с конкретното устройство или които не са ви абсолютно необходими.

 

Внимавайте не само какво инсталирате, но и какво зареждате за постоянно в паметта на компютъра. Много програми (солидна част от които вредни) се изхитряват да се стартират всеки път заедно с операционната система. Сигурно "лекарство", което ще ви помогне в такива случаи са инструментите за управляване и контрол върху стартовият процес. Във всеки Windows има вграден такъв инструмент - msconfig.
Натиснете Win клавиш + R и в появилото се мини меню напишете името на инструмента. Ще се появи малък прозорец с няколко секции - в секцията Startup с отметки са отбелязани програмите, които се зареждат автоматично при всяко стартиране на Windows. Огледайте ги и разчистете тези които не са ви необходими или за които не сте сигурни, че ви трябват.

9. Починете си!


Дори да не сте начинаещ, а напреднал потребител, който е наясно с естеството на софтуерните "болести" понякога можете да изпаднете в ситуация при която от дървото да не виждате гората. Ако сте се мъчили упорито с мистериозен проблем час, два и повече може би решението ви убягва защото вече сте прекалено изморен и ядосан, за да мислите трезво и логично. Изключете проблемния уред, сипете си чаша чай и си дайте половин час почивка. В повечето случаи решението ще дойде само след това. 

 

8. Потърсете информация


Твърде често когато възникне локален проблем повечето потребители по инерция търсят причината в тяхната собствена техника. При това започват да "ръчкат" РС-то или смартфона си, да ровят из менютата, да инсталират и деинсталират приложения, да променят настройки... Това не винаги е добра идея!

Добре е първо да се убедите, че причината наистина е локална, а не при вашият доставчик на услуги.
Ако да речем нямате интернет, не винаги проблема е във вашият компютър - може да има срив в мрежата или външна повреда. Така, че преди да започнете да го "лекувате", проверете дали наистина проблема е локален.

Също така преди да се захванете да търсите причината сами разровете се по техническите форуми или сайтовете за поддръжка. Интернет е огромен информационен ресурс и много често някой, някъде вече се е сблъсквал с проблем какъвто имате и вие. Потърсете готово решение онлайн, вместо да се опитвате да локализирате сами причината ровейки напосоки.

 

 

 

7. Системните log файлове са ваши приятели...

...дори и да не разбирате по-голямата част от това което искат да ви кажат. Всяка съвременна ОС има вграден механизъм за системни записи, които макар че изглеждат като написани на древен, китайски диалект, често могат да ви насочат към вероятната причина за един или друг проблем.

 

Винаги е добра идея да подхождате към евентуално решение на възникналият проблем добре заредeни предварително с информация. Интернет е огромен ресурс - използвайте го!

 

В тези записи системата автоматично генерира кодове за грешки, повечето от които са ясни само за хората, написали софтуера. Въпреки това в тях са посочени и конкретни задачи или приложения засегнати или причинили грешката - информация, която може да ви насочи на правилният път.

6. Поддръжката, като ключ към доброто здраве


Дори най-съвършената съвременна ОС с времето започва да "боледува" - с натрупването на грешки, "остатъци" от некоректно инсталирани приложения, включване и изключване на хардуер. Точно затова е важно да си намерите качествена и лесна за използване сервизна програма и да я пускате поне веднъж седмично. 
Разбира се такива инструменти има вградени и в Windows, MacOS и Linux, но те не са толкова специализирани. Въпреки това при липса на друго и те ще ви свършват работа - да проверите твърдият си диск за възникнали грешки или да го подредите ако е твърде разхвърлян (да го дефрагментирате).

 

5. Протегнете се от разстояние

Този метод не е за всеки, но ако нямате възможност да сте непосредствено пред повреденото устройство, той може да ви свърши работа. Днес инструментите за отдалечен достъп са многобройни, лесни за употреба и достатъчно бързи, за да се справите с възникнал проблем от разстояние.

 

Използвайте добра програма за сервизна поддръжка - такива днес има много, като всяка една позволява задаване на автоматизиран режим за изпълнение. Иначе казано тя може да се грижи за компютъра ви дори когато не сте пред него.

 

За целта може да използвате виртуална мрежова връзка (VNC) или програма за отдалечено администриране (remote admin). Windows разполага с Remote Assistance - изключително ценен инструмент. Дори много от съвременните чат приложения, като Skype например имат опция за конферентна връзка и възможност за споделяне на екрана, така че с тяхна помощ ще можете да консултирате ваш приятел как да се справи с проблема или да го насочите как да го "излекува" вместо вас.

 

 

 

 

4. Понякога помощта не е само в Google


Да, става дума за най-популярната търсачка на света, но макар в повечето случаи тя да е идеален инструмент за намиране на всякаква информация, за по-специфични, "техничарски" проблеми не е лоша идея да използване и някоя от алтернативите й. Сайтове, като DuckDuckGo например често връщат по-добър резултат, когато ключа за търсене е в областта на софтуерните "болести". Още повече когато търсите инфо за хора, сблъскали се със същия или сходен на вашия проблем ще ви трябва търсачка, която "рови" по-скоро из потребителски форуми или форуми за техническа поддръжка, така че наистина помислете дали да използвате само и единствено Google за целта.

3. Обърнете се към извора

Ако проблема ви е с конкретен модел (таблет, смартфон, лаптоп) една чудесна, отправна точка е сайта на производителя му. Потърсете там в помощната секция за "Въпроси и отговори" - може решението да е на една ръка разстояние или дори да става дума за някаква съвсем невинна, но специфична за конкретният продукт особеност, която просто сте пропуснали в упътването за употреба.
Малко потребители се сещат да потърсят директно помощ от производителя - на сайта на всички големи компании има специални email адреси за техническа помощ - опишете проблема си и го изпратете на специалистите. Така ще си спестите усилието да си блъскате сами главите за разрешаването му.



2. Рестартирайте!

Да, може да звучи като плосък виц, но в изненадващо голям брой случаи това е универсално решение на проблема. И тук не говорим само за компютри и компютърни устройства. Много мобилни телефони (които днес са претъпкани със софтуер) също се "съживяват" след един бърз рестарт. Всъщност в повечето случаи това е първото нещо което трябва да направите - ако устройството не заработи нормално след рестарта едва тогава започвайте да търсите друга причина за проблема и евентуално решение. 



1. По-малко е повече


На финала един малко по-глобален съвет. Най-бързият и лесен начин да намалите броя на техническите проблеми с които хабите време и нерви е да намалите броя на устройствата които използвате. Направете си ревизия на домашния "хай тек парк" и си задайте въпроса - дали наистина имате нужда от всички тези устройства? Ако да речем имате последно поколение смартфон, нужен ли ви е непременно и таблет? Или защо ви е лаптоп, таблет и домашно РС

Необходимо ли е всички тези джаджи са да непременно свързани една с друга - особено ако са от различни производители. Понякога проблемите могат да идват от несъвместимост между параметрите на моделите от различни генерации или просто от различни марки.

 

Избягвайте да се "затрупвате" с ненужни устройства, функциите на много от които се припокриват. Също така покупката на модели и технологии от първа генерация не винаги е добра идея - така изглеждате в крак с модата, но си взимате беля на главата.

 

Избягвайте да купувате техника от първо поколение независимо колко готино и неустоимо изглеждат новите джаджи на пазара. Първата вълна от всяко ново устройство неизменно гъмжи от програмни грешки и скрити недостатъци - и никой производител, дори най-големите не е защитен от възникването на подобни слабости - ако не вярвате питайте Intel за техният чипсет от серия 6.

Тагове: